اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بهزیستی لنده عنوان کرد

اجرای دو ماهه طرح «آمبلیوپی» در لنده/ شناسایی 150 کودک لنده‌ای مشکوک به تنبلی چشم

خبرگزاری فارس: مسئول مجتمع بهزیستی شهید زکی‌نژاد لنده گفت: طی دو ماه برگزاری طرح آمبلیوپی «پیشگیری از تنبلی چشم» در لنده، 150 کودک مبتلا به آمبلیوپ «تنبلی چشم» شناسایی و به متخصص معرفی شدند.

اجرای دو ماهه طرح «آمبلیوپی» در لنده/ شناسایی 150 کودک لنده‌ای مشکوک به تنبلی چشم

نورعلی کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لنده با بیان این‌که اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم می‌تواند مانع از معلولیت کودکان شود، اظهار داشت: طرح آمبلیوپی ( پیشگیری از تنبلی چشم) که همزمان با سراسر کشور از اول آبان‌ماه آغاز شد در بخش لنده بنا به صلاح دید مسئولان امر تا پایان آذرماه ادامه یافت.

وی افزود: آمبلیوپی نوعی کاهش بینایی است که در آن نمی‌توان در چشم و یا در راه‌های عصبی بینایی هیچ‌گونه عیب ارگانیک واضحی را یافت.

مسئول مجتمع بهزیستی شهید زکی‌نژاد لنده گفت: این بیماری از معدود بیماری‌هایی بوده که تا لحظه تأثیرگذاری کامل اثری از خود بروز نمی‌دهد و از نقطه نظر بالینی زمانی تشخیص آمبلیوپی مسجل می‌شود که حتی با بهترین تصحیح انکساری نیز نتوان دید بیمار را افزایش داد و در روی تابلوی اسنلن حداقل دو ردیف اختلاف دید وجود داشته باشد.

کاظمی با بیان این‌که تمامی کودکان سه تا شش سال در مهدها، آمادگی‎ها و بهزیستی مورد سنجش قرار ‎گرفتند، افزود: غربالگری نتایج این طرح از طریق دو دستگاه با نظارت بهزیستی در خصوص کودکان هدف شهری و روستایی انجام شد.

وی یادآور شد: بر اساس پیش‌بینی کارشناسان حدود یک هزار کودک هدف در این گروه‌های سنی در مناطق شهری و روستایی لنده مورد سنجش تنبلی چشم قرار گرفتند.

مسئول مجتمع بهزیستی لنده افزود: اگر کودکی دچار عارضه تنبلی چشم و یا نیاز به عمل جراحی داشته باشد از حمایت سازمان بهزیستی برخوردار خواهد بود.

کاظمی تصریح کرد: دراین ارتباط، کار بررسی و سنجش تنبلی چشم در بیشتر کودکان زیر چهار سال در مناطق شهری و روستایی لنده انجام شده است.

وی با بیان این‌که  طرح سنجش تنبلی چشم با مشارکت کارشناسان و مربیان و بهورزان در مهدها و مجتمع بهزیستی در سطح شهر و روستاهای اطراف برگزار شد، گفت: از هزار کودک 3 تا 6 ساله که در این سنجش بینایی شرکت کردند، 150 کودک با تشخیص احتمال ابتلا به بیماری آمبلیوپ (تنبلی چشم) شناسایی و جهت درمان به شهرستان کهگیلویه معرفی شده‌اند.

کاظمی افزود: این طرح در سه سطح اجرا می‌شود به طوری که پس از تشخیص اولیه در صورت وجود مشکل کودک توسط اپتومتریک مورد معاینه قرار می‌گیرد و در نهایت در صورت لزوم، کودک به چشم پزشکی ارجاع داده می‌شود تا پس از تشخیص نهایی تحت درمان قرار گیرد.

مسئول مجتمع بهزیستی شهید زکی‌نژاد لنده یادآور شد: اگر چه ممکن است درمان بینایی کودک چند سال هم طول بکشد اما در این موقع والدین طفل باید استقامت، پشتکار و حوصله لازم را داشته باشند و از رفت و آمد نزد متخصص و سایر مشکلات جانبی آن خسته نشوند.

وی با تذکر به خانواده ها افزود: والدین محترم باید فرزندان 3 تا 6 سال خود را حداقل سه بار در طول 6 سال مورد معاینات چشم پزشکی قرار دهند تا اگر دچار ضعف بینایی باشند به راحتی درمان شوند.

انتهای پیام/82013/ق30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول