اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بر طبق ماده 13 چگونگی اداره مناطق آزاد

فعالان اقتصادی مناطق آزاد مشمول قانون مالیات‌های مستقیم نیستند

خبرگزاری فارس: طبق ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و مصوبات دولت و مجلس شورای اسلامی و نیز تایید معاونت حقوقی رئیس جمهور و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، فعالان اقتصادی مناطق آزاد مشمول مالیات‌های مستقیم نمی‌شوند.

فعالان اقتصادی مناطق آزاد مشمول قانون مالیات‌های مستقیم نیستند

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه‌ آزاد قشم، عبدالله اسلامی مدیر عامل مؤسسه بازرگانان عالی توسعه تجارت قشم در این زمینه گفت: با اجرای قانون چگونگی مالیات‌های مستقیم و دریافت اظهارنامه مالیاتی در کشور، مشکلاتی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی مناطق آزاد ایجاد شد در حالی که طبق قانون فعالان اقتصادی در مناطق آزاد معاف از مالیات هستند.

وی ادامه داد: معاونت حقوقی رئیس جمهور نیز بر این موضوع تاکید کرده و اعلام کرده که مناطق آزاد مشمول قانون مالیات‌های مستقیم نیستند و دریافت اظهارنامه مالیاتی از اشخاص در مناطق آزاد به نوعی دخالت در امور اجرایی مناطق آزاد محسوب می‌شود.

اسلامی تصریح کرد: در نظریه معاونت حقوقی و امور مجلس رئیس جمهوری اشاره شده است: «تبصره 3 ماده 193 قانون مالیات‌های مستقیم، استفاده از معافیت مالیاتی را در سال مربوط مشروط به تسلیم اظهارنامه و ترازنامه کرده است، با توجه به اینکه ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد به صورت موخر و به عنوان حکم خاص، معافیت از پرداخت انواع مالیات‌های مستقیم بر دارایی و درآمد (موضوع قانون مالیات‌های مستقیم) را مورد حکم قرار داده و آن را مشروط به اظهارنامه و ترازنامه کرده است، بنابراین شرط مقرر در تبصره ماده 193 قانون مالیات‌های مستقیم در خصوص مناطق آزاد اجرا نمی‌شود.»

وی در خصوص تاییدیه معاونت حقوقی رئیس جمهور می‌افزاید: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی مجلس نیز بر این موضوع تصریح کرده و اعلام کرده دریافت اظهارنامه مالیاتی در مناطق آزاد مخالف قوانین مصوب مجلس است.

مدیر عامل موسسه بازرگانان عالی توسعه تجارت قشم ادامه داد: اجرای قانون و مقررات باید به نحوی باشد که فعالان اقتصادی در مناطق آزاد از مزیت‌های قانونی بهره بگیرند چرا که مهم‌ترین مزیت مناطق آزاد در تمام دنیا، معافیت مالیاتی است.

وی افزود: در صورت اجرای قانون مالیات‌های مستقیم و تسلیم اظهارنامه در مناطق آزاد، ماهیت و مزیت اصلی این مناطق زیر سئوال می‌رود و فلسفه وجودی مناطق آزاد که توسعه فعالیت‌های توسعه محور بر مبنای مزایای قانونی از جمله معافیت‌های مالیاتی است از بین خواهد رفت.

اسلامی در پایان تصریح کرد: خوشبختانه در منطقه آزاد قشم طی سالیان اخیر ، سرمایه گذاری های بسیاری جذب شده و شاهد حضور فعالان اقتصادی هستیم که امید است با رفع این مشکل ، این فعالان بتوانند از معافیت های مالیاتی ویژه مناطق آزاد بهره بگیرند.

انتهای پیام/2310/خ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول