اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اوقاف تویسرکان خبر داد

ساخت ضریح جدید امامزاده محمد روستای شأن‌آباد تویسرکان

خبرگزاری فارس: رئیس اوقاف و امور خیریه تویسرکان از ساخت ضریح جدید شاهزاده محمد شأن‌آباد با صرف 30 مثقال طلا 24 عیار خبر داد و گفت: ضریح توسط هنرمند میبدی، ابوالفضل ابوالحسنی میبدی به سفارش این نهاد در تویسرکان ساخته می‌شود.

ساخت ضریح جدید امامزاده محمد روستای شأن‌آباد تویسرکان

حجت‌الاسلام احمدرضا خزائی امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در تویسرکان با اشاره به اینکه امامزاده محمد در بازه زمانی 12 ماه سال زائران زیادی را پذیراست، اظهار کرد: بقعه امامزاده در میان روستای شأن‌آباد و در 12 کیلومتری تویسرکان قراردارد.

وی با اشاره به اینکه به اعتقاد اهالی این آرامگاه متعلق به شاهزاده محمد فرزند امام محمد باقر(ع) است و مورد توجه اهالی روستا و روستاهای همجوار است، ابراز داشت: این بقعه متبرکه یکی از بقاع درآمدزا شهرستان است که از ابتدای سال تا کنون مبلغ 25 میلیون تومان درآمد داشته است.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان تویسرکان این بارگاه یادگار دوره اواسط صفویه است، اضافه کرد: ضریح اصلی که بر روی مزار مطهر نصب شده چوبی با حکاکی نقوش زیبا و آیات قرآن با قدمت بسیار زیادی است.

وی از ساخت ضریح جدید شاهزاده محمد روستای شأن‌آباد با صرف 30 مثقال طلا 24 عیار از شمش سوئیسی 999 درصد خبر داد، و تصریح کرد: این ضریح با هنر هنرمند میبدی، ابوالفضل ابوالحسنی میبدی به سفارش این نهاد در تویسرکان ساخته می‌شود.

خزائی با اشاره به اینکه این ضریح براساس قرارداد منعقد شده در پروسه سه ماهه ساخته و در محل مشخص شده نصب خواهد شد، گفت: 42 میلیون و 500 هزار تومان هزینه ساخت ضریح امامزاده محمد شأن‌آباد است با پشتوانه وام پرداختی از صندوق راسخون سازمان اوقاف و امور خیریه کشور این پروژه اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طراحی‌های که در روی این ضریح صورت می‌گیرد با قلم‌زنی و دستی است، افزود: ساخت ضریح به سبک چهارضلعی در طول 320، عرض 220 و ارتفاعی 300 سانتی‌متر انجام می‌شود.

رئیس اوقاف و امرو خیریه شهرستان تویسرکان با بیان اینکه عنوان کتیبه سر در ورودی ضریح با آب طلا و شیشه خور نوشته می‌شود، در خصوص دیگر بخش‌های این طرح گفت: نصب شیشه شش میل در دو لایه برای حفاظت، 10 دهنه با درب ورودی از جنس چوب چنار، چهار ستون‌ گرد و 14 قید و ستون قلم‌کاری شده، گلویی طلاکاری بین کتیبه قرآنی و کتیبه اشعار به اندازه استاندار، گلویی کوچک بین کتیبه‌قرآنی و تاج‌ها از نوع ساده به ارتفاع کامل هفت سانتی‌متر در ساخت ضریح طرح‌ریزی و به کارگرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه جنس پنجره گوی ماسوره کاملاً صیقلی و غیر ریخته‌گری شده (استیل) به اندازه متوسط فاصله شبکه حداکثر 7.5 cm طراحی شده است، افزود: در بخش‌های فلزی، فلز استیل و برنج استفاده می‌شود.

خزائی طول کتیبه قرآنی‌ را 11.3 متر و عرض 15 سانتی‌متر عنوان کرد و ابراز داشت: کتیبه‌ به آیات قرآنی سوره و آیه شریفه هل اتی با خط ثلث مزین خواهد شد.

وی با بیان اینکه کتیبه دوم با اشعار محتشم کاشانی، اسماء 14 معصوم و چهار اسم الهی طلاکاری و با خط نستعلیق مزین می‌شود، افزود: این کتیبه متشکل از چهار گلدان مطلا با طرح مشبک، 40 عدد تاج‌ مطلا از جنس برنج، دو تاج جا شمعی است.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان تویسرکان در پایان اظهار داشت: مرقد مطهر شاهزاده محمد شأن‌آباد در گذشته توسط اوقاف و امور خیریه شهرستان تعمیر شده است ما امیدواریم افراد خیر و نیکوکار در راستای آبادانی بقاع یاریگر این نهاد باشند.

انتهای پیام/89010/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول