اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

حزب حاکم اسرائیل همچنان کرسی از دست می‌دهد

خبرگزاری فارس: نظرسنجی که روز گذشته در اسرائیل انجام شده حاکی از تداوم روند کاهشی آرای ائتلاف راستگرای «لیکود-اسرائیل» بیتنا، است.

حزب حاکم اسرائیل همچنان کرسی از دست می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، جدیدترین نظرسنجی که در اسرائیل انجام شده نشان می‌دهد اگر انتخابات پارلمانی همین امروز برگزار می‌شد، ائتلاف احزاب حاکم «لیکود-اسرائیل بیتنا» به 34 کرسی می‌رسید که این میزان یک کرسی کمتر از آخرین نظرسنجی‌های انجام شده است. هرچند که پیش‌تر این کرسی‌ها حتی تا 32 کرسی هم برآورد شده بود. این در حالی است که در ماه اکتبر پیش‌بینی می‌شد این ائتلاف بتواند تا 45 کرسی را از آن خود کند.

این نظرسنجی را مرکز گفتگو هاآرتص و تحت نظارت پروفسور «کمیل فوکس» عضو دپارتمان آمار دانشگاه تل‌آویو انجام داده است.

تعداد کرسی‌های حزب کارگر به رهبری «شلی یخیمویچ» نیز نسبت به نظرسنجی‌های قبلی یا یک کرسی کاهش، به 16 رسیده است. حزب کارگر مهمترین رقیب ائتلاف لیکود-اسرائیل بیتنا به شمار می‌آید. «بنیامین نتانیاهو» و «آویگدور لیبرمن» نخست‌وزیر و وزیر خارجه مستعفی رژیم‌صهیونیستی رهبری این ائتلاف را در اختیار دارند.

این ائتلاف راستگرا که هم اکنون نیز حاکمیت را در فلسطین اشغالی در اختیار دارد، در نظرسنجی‌های ماه اکتبر یعنی زمانی که نتانیاهو به دلیل تشدید اختلافات در کابینه برگزاری زودهنگام انتخابات را اعلام کرد، می‌توانست در صورت برگزاری انتخابات حدود 45 کرسی را به دست آورد. با این وجود موارد مختلفی چون شکست این رژیم در جنگ هشت روزه با غزه، همچنین شکست دیپلماتیک در سازمان ملل و ارتقا وضعیت فلسطین در مجمع عمومی و از سوی دیگر اتهامات مالی و اخلاقی اخیر علیه لیبرمن که به استعفای وی منجر شده، باعث کاهش محبوبیت این ائتلاف شده است.

در مقابل حزب «هباییت حایهودی» دیگر حزب راستگرای اسرائیل است که برخلاف لیکود-اسرائیل بیتنا با افزایش اقبال عمومی روبرو شده و در آخرین نظرسنجی انجام شده، به 14 کرسی احتمالی دست یافته است.

دو حزب میانه‌رو «هاتنوعا» به رهبری «تزیپنی لیونی» وزیر خارجه سابق اسرائیل و «یش عاتید» به رهبری «یائیر لاپید» نیز از دیگر رقبای نتانیاهو و هم حزبی‌هایشان هستند. البته نتانیاهو در این بین یک خوش‌شانسی هم داشته و آن هم تجزیه تقریبی حزب «کادیما» بزرگترین حزب مخالف نتانیاهو است. این حزب که «شائول موفاز» معاون سابق نتانیاهو رهبری آن را بر عهده دارد، اکنون شدیدا تضعیف شده و احتمالا تأثیر چندانی در نتایج انتخابات آتی نخواهد داشت.

انتخابات کنست (پارلمان اسرائیل) روز سوم بهمن برگزار می‌شود و 34 حزب بزرگ و کوچک اسرائیل برای تصاحب 120 کرسی پارلمان در آن با هم رقابت می‌کنند.

انتهای پیام/ق.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول