اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بازرگانی داخلی کردستان:

کمبود برنج در کردستان برطرف می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون بازرگانی داخلی کردستان کمبود برنج در استان را نتیجه اختلاف بین واردکنندگان و سازمان حمایت از مصرف کنندگان خواند و گفت: با رفع این مشکل، توزیع انبوه برنج در استان از سرگرفته می‌شود.

کمبود برنج در کردستان برطرف می‌شود

به دنبال انتشار گزارش فارس در خصوص کمبود برنج در استان، معاون توسعه بازرگانی داخلی کردستان در مصاحبه‌ای از به نتیجه رسیدن تلاش‌های این نهاد برای تأمین برنج استان خبر داد.

بختیار خلیقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج با بیان اینکه مشکل تأمین برنج یک معضل کشوری بوده و تنها مختص کردستان نیست تاکید کرد: این مسئله از اول دی‌ماه جاری در استان رخ داده است.

وی علت اصلی نایاب شدن برنج در استان را اختلاف بین واردکنندگان این محصول و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان عنوان کرد و در تشریح آن گفت: واردکنندگان برنج هزینه رفت و برگشت کانتینرهای حامل برنج را می‌پرداختند اما چندی پیش اعلام کردند حاضر به پذیرش هزینه برگشت خودروها نیستند و تنها هزینه مسیر رفت را می‌پردازند.

معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هزینه هر نوبت حمل برنج با کانتینر در دو مسیر رفت و برگشت را 2 میلیون و 400 هزار تومان برای هر دستگاه اعلام کرد و افزود: اخیرا طی صورت‌ جلسه‌ای در ستاد تنظیم بازار کشور مقرر شد سازمان حمایت موارد و خواسته‌های مدنظر شرکت‌های وارد کننده را در نظر بگیرد تا از این بابت مشکلی در خصوص کمبود برنج وجود نداشته باشد.

خلیقی از پیگیری‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان برای تخصیص برنج وارداتی از کشور آرژانتین به جز برنج‌های هندی وارداتی خبر داد و افزود: میزان دقیق این محصول در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

وی همچنین در خصوص برنامه‌ریزی‌ها برای نحوه توزیع برنج‌های وارداتی با اذعان به بی‌نظمی کنونی در بازار گفت: در جلسه شورای کنترل و نظارت بر بازار در هر شهرستان و به صورت پراکنده 10 عامل فروش و 3 شرکت تعاونی در نظر گرفته شده تا توزیع برنج در بازار با کنترل دولت انجام شود، به گونه‌ای که به هر یک از این 10 واحد صنفی، 1.5 تا 2 تن برنج تحویل داده شود.

وی با یادآوری توزیع 5 هزار تن برنج تایلندی در ماه‌های آبان و آذر سال جاری گفت: این محموله با قیمت مناسب و به صورت منظم در سطح استان توزیع شد.

معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به سهمیه برنج وارداتی هندی استان در ایام محرم اشاره کرد و افزود: قرار بود حدود یک هزار و 100 تن از این محصول به استان کردستان تحویل داده شود که با پیگیری‌های بازرگانی این رقم به یک هزار و 700 تن رسیده و هم‌اکنون در سطح استان با قیمت هر کیلو 2 هزار و 700 تومان در حال عرضه است.

خلیقی به عامل دیگری در به وجود آمدن آشفتگی در بازار اشاره و خاطرنشان کرد: برخی افراد سودجو اقدام به احتکار این محصول می‌کنند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون احتکار برنج از انبارها به سمت منازل متمایل شده است، گفت: با تدبیر ستاد تنظیم بازار تصمیم به پاره کردن دو گوشه کیسه‌های برنج گرفته شد تا با این کار برنج‌های فروخته شده دیگر به چرخه بازار بازنگردد.

وی میزان توزیع برنج در شهرستان‌های استان را به ترتیب سنندج با 745، مریوان 180 بیجار 134، سقز 120، بانه 115، قروه 66، دهگلان 44 و کامیاران 38 تن اعلام کرد و افزود: در دو شهرستان دیواندره و سروآباد با توجه به درخواست آنها مقدار کمی برنج توزیع شد.

به گفته این مسئول، در 9 ماهه سال جاری در بخش عمده‌فروشی هزار و 298 مورد بازرسی انجام شده که منجر به تشکیل پرونده تخلف برای 11 عمده فروش برنج خارجی و دو عمده‌فروش برنج داخلی شده است.

خلیقی ارزش ریالی این پرونده‌ها را در بخش محصول خارجی یک میلیارد و 961 میلیون ریال و در بخش محصول داخلی یک میلیون و 234 هزار ریال اعلام کرد.

وی همچنین در خصوص بازرسی‌های صورت گرفته از خرده فروشی‌های سطح استان، این رقم را 2 هزار و 560 مورد عنوان کرد و افزود: در این بخش 35 پرونده تخلف در خرده‌فروشی برنج خارجی و تنها یک مورد تخلف در خرده‌فروشی برنج داخلی کشف شده است، ضمن آنکه ارزش ریالی برنج خارجی 27 میلیون و 900 هزار ریال و برنج داخلی 744 هزار ریال بوده است.

معاون بازرگانی داخلی کردستان در پایان خواستار مراجعه تدریجی مردم برای تهیه اقلام خود و بویژه برنج شد و تاکید کرد: به دلیل وفور کالا مردم نباید نگرانی خاصی داشته باشند.

انتهای پیام/79006/غ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول