اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اردوغان با طرح «تشکیل دولت کرد» به آمریکا می‌رود

خبرگزاری فارس: نخست‌وزیر ترکیه در فوریه آینده برای جلب حمایت جدی‌تر آمریکا از طرح تشکیل یک دولت کرد در خاورمیانه، عازم واشنگتن خواهد شد.

اردوغان با طرح «تشکیل دولت کرد» به آمریکا می‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس، در سایه وجود زمزمه‌هایی از احتمال توافق روسیه و آمریکا برای حل‌وفصل سیاسی بحران سوریه، «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه خود را برای سفر به واشنگتن در اوایل فوریه آینده آماده می‌کند.

پایگاه خبری «عراق القانون» در گزارشی نوشت: منابع دولتی، این سفر را بسیار مهم توصیف می‌کنند زیرا قرار است اردوغان با «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا درباره مسائل مهمی که برای ترکیه و سیاست‌های منطقه‌ای آن اهمیت زیادی دارد، رایزنی کند.

این منابع اعلام کردند که مشکل سوریه در صدر موضوعات مطرح از سوی اردوغان خواهد بود و در کنار آن نیز چندین مسئله دیگر که به طور مستقیم و غیرمستقیم با این پرونده در ارتباط است، طرح و بررسی خواهد شد.

منابع آگاه رسانه‌ای و دیپلماتیک نزدیک به نخست‌وزیر ترکیه اعلام کردند که وی در این سفر به طور جدی و راهبردی، پرونده کردها را دنبال خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، اردوغان از واشنگتن خواهد خواست تا از طرحش برای حل مشکل کردهای ترکیه و منطقه با هماهنگی «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان، حمایت کند.

بنا بر این گزارش، این طرح که بر اساس آن، یک دولت کردی در منطقه ایجاد خواهد شد، از سوی واشنگتن و دولت‌های غربی حمایت می‌شود.

منابع آگاه با اشاره به همگرایی ایجاد شده میات ترک‌ها و کردهای عراق، اعلام کردند که آنکارا با این همکاری‌ها و هماهنگی‌ها تلاش می‌کند تا کردهای سوریه را با خود علیه دمشق و سرنگونی رژیم حاکم در سوریه همراه سازد و حاضر است بابت این مسئله هزینه نیز بدهد حتی اگر این هزینه توافق با حزب کارگران کردستان و رهبر زندانی آن یعنی «عبدالله اوجالان» باشد.

بنا بر این گزارش، اربیل، اواخر ماه گذشته میزبان کنفرانسی برای احزاب کرد سوریه بود و طی آن بارزانی به آنها وعده داد که اگر صفوف خود را متحد و یکپارچه و بر طرح مشترک کردی توافق کنند تا اهدافشان در سوریه محقق شود، از هر نظر از آنها حمایت کند.

با وجود تلاش‌های بارزانی و «جلال طالبانی» رئیس حزب اتحادی میهنی کردستان برای ایجاد همگرایی میان کردهای سوریه، حزب اتحاد دموکراتیک کردی - سوری که امتداد حزب کارگران کردستان ترکیه و یکی از احراب مهم و قوی در سوریه است، همکاری با آنکارا در مسئله سوریه را رد می‌کند.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که اردوغان در کنار طرح مسئله سوریه در سفرش، بر ضرورت حمایت بیشتر واشنگتن از طرح «دولت کردستان» تاکید خواهد کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول