اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت رئیسه مجلس:

پروژه استراتژیک نفلین سینیت دوباره در مسیر اجرا قرار گرفت

خبرگزاری فارس: عضو هیئت رئیسه مجلس با برشمردن اهمیت استراتژیک نفلین‌سینیت برای رشد و توسعه منطقه گفت: هرجا که آلومینا تولید شود در کنار آن محصولات جانبی دیگری نیز تولید شده و این پروژه ملی دوباره در مسیر اجرا قرار گرفته است.

پروژه استراتژیک نفلین سینیت دوباره در مسیر اجرا قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز سراب، محمدحسین فرهنگی امشب در جمع مردم شهر سراب اظهار کرد: این شهر از قدمتی تاریخی برخوردار بوده و علامه امینی فخر جهان اسلام و تشیع از افتخارات ارزنده مردم سراب تا قیام قیامت است.

وی با بیان مصادیقی از رشادت‌ها و حماسه آفرینی‌های رزمندگان سراب در لشکر عاشورا افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری شهدا به سان پرچم‌های پرافتخار و هدایتگر هستند.

فرهنگی با قدردانی از نجابت و بزرگی مردم این خطه از میهن اسلامی یادآور شد: همه ما به یاد داریم که بزرگان و قاطبه مردم این شهرستان در جریان تقسیمات کشوری بر باقی ماندن در آذربایجان‌شرقی و کنار تبریز هم رای شدند.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با برشمردن اهمیت استراتژیک نفلین‌سینیت برای رشد و توسعه منطقه اظهارکرد: امروزه در جهان آلومینا از فلزات مهم محسوب می‌شود و هر جا که آلومینا تولید شود در کنار آن محصولات جانبی دیگری نیز تولید خواهند شد.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: با پیگیری‌های خانم بهمنی و سایر مسئولان و نیز حمایت‌های نمایندگان استان این پروژه ملی مجددا در مسیر اجرا قرار گرفته است.

نماینده مردم تبریز ابلاغ سیاست‌های اصل 44 و منع شدن از تزریق اعتبارات دولتی به بنگاه‌های اقتصادی و نیز اعمال تحریم‌ها و فشارهای کشورهای غربی به سرمایه‌گذاران خارجی را از علت‌های مهم و تاثیرگذار در رکود و تاخیر این طرح عنوان کرد.

فرهنگی تصریح کرد: هم اینک با تعیین فایناسور جدید به پروژه مجددا این طرح در مسیر اجرا قرار گرفته و همه اراده‌ها اعم از مسئولان استانی و شهرستانی باید به سمت تحقق این طرح ملی باشد.

 وی بیان داشت: توسعه و پیشرفت زمانی امکانپذیر خواهد بود که مسائل اصلی در اولویت قرار گرفته و حاشیه‌ها کنار گذاشته شود.

نماینده تبریز اظهار امیدواری کرد با تحقق این طرح و به دنبال آن ایجاد صنایع پایین دستی توسعه شهرستان سراب نمایان شود.

طرح نفلین سینیت سراب که در زمان دولت محمد خاتمی و از سوی جهانگیری وزیر وقت صنایع کلنگ‌زنی شد، دستخو‌ش تغییرات و تحولات اساسی بوده است در حالی‌ که سه وزیر صنایع از این طرح دیدن کرده و هرکدام زمان 36 ماهه را برای بهره‌برداری از آن اعلام کرده‌اند ولی تاکنون این 36 ماه زمان پیش‌بینی شده محقق نشده است.

طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب با اعتباری بالغ بر 380 میلیون یورو طی مصوبه اولین سفر استانی ریاست جمهوری به استان آذربایجان شرقی در دستور کار سازمان ایمیدرو قرار گرفت که با انجام مطالعات زیر بنایی و اخذ مجوزهای قانونی لازم پیشرفت‌هایی حاصل شد ولی برای مدتی دچار رکود شد که پس از آن یک تیم کارشناسی جوان و توانمند راهکارهای برون رفت از شرایط رکود را بررسی و پیشنهادهای سازنده‌ای مطرح کردند که یکی از این پیشنهادها در سفر بعدی رئیس جمهور به استان مورد توجه احمدی نژاد قرار گرفت که ایشان دستور ویژه‌ای برای پیگیری و اجرای این طرح ملی صادر کردند. این موضوع پس از آن در جلسه هیئت دولت به تصویب رسید و جزو اولویت های دولت لحاظ شد.

بر اساس این گزارش، با راه‌اندازی کارخانه نفلین سینیت 70 هزار تن آلومینا به همراه محصولات جانبی مورد نیاز کشور تامین و در فازهای بعدی به ترتیب به 200 هزار تن و 500 هزار تن در سال افزایش پیدا خواهد کرد.

با اجرای این طرح اشتغال مستقیم 2 هزار نفر و غیرمستقیم 10 هزار نفر پیش‌بینی می‌شود که با احداث کارخانه سیمان این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

بی‌شک با اجرای این طرح شاهد تحول چشمگیر اقتصادی در منطقه خواهیم بود و به نظر می‌رسد با توجه به نقش استراتژیک فلز آلومینیوم و تولید پودر آلومینا در آذربایجان که ماده اولیه آلومینیوم است خودکفایی فلز استراتژیک آلومینیوم به زودی در کشور محقق شود و منطقه آذربایجان به عنوان قطب صنعت آلومینیوم کشور در آینده مطرح شود.

انتهای پیام/ 60010/ش40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول