اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌عقد قرارداد با قرارگاه خاتم‌الانبیاء

خلع‌ید با پیمانکار نفلین‌سینیت / بازگشت چینی‌ها به سراب

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان ‌شرقی از خلع‌ید پیمانکار فعلی نفلین سینیت سراب و عقد قرارداد با قرارگاه خاتم الانبیاء خبر داد و گفت: شرکت چینی طرف قرارداد در صدد بازگشت مجدد به این طرح است.

خلع‌ید با پیمانکار نفلین‌سینیت / بازگشت چینی‌ها به سراب

به گزارش خبرگزاری فارس از سراب، احمد علیرضا بیگی امشب در جمع کارآفرینان و تولید کنندگان سرابی اظهار کرد: طرح ملی تولید پودر آلومینا از نفلین از طرح‌های مهم و تاثیرگذار بر رشد و توسعه منطقه محسوب می‌شود.

وی با عنوان کردن خبرهای امیدوارکننده‌ای از بازگشت دوباره طرح به عرصه اجرا اظهارکرد: بدون تعارف باید عرض کنم که این طرح از سوی به دلیل اعمال سیاست‌های اصل 44 و از سویی به دلیل اعمال تحریم‌های قدرت‌های زورگوی جهانی دچار مشکل شده بود.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اذعان به تاخیر در تحقق این آرزوی مردم سراب تصریح کرد: اکنون شرکت چینی طرف قرارداد که به خاطر تحریم‌ها از پروژه کنار کشیده بود در صدد بازگشت مجدد به طرح بوده و مذاکراتی با این شرکت خارجی در جریان است.

بیگی با اشاره به اینکه تحقق این طرح نیازمند عزم همگانی و تعامل و هماهنگی همه مدیران و مسئولان مربوطه است،  ابراز داشت: تحقق این طرح به خواستی همگانی تبدیل شده و در تمام جلسات سفر اخیر به شهرستان سراب به نوعی این درخواست مردمی مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: بارها امام جمعه و دیگر مسئولان شهر به جد موضوع را از من پیگیری می‌کردند.

عالی‌ترین مقام دولت در استان از خلع ید پیمانکار فعلی به دلیل عدم انجام تعهدات خود و جایگزینی قرارگاه خاتم‌الانبیاء به جای آن خبر داد.

استاندار آذربایجان‌شرقی افزود: 30 میلیون یورو هزینه ارزی برای سال 91 برای این طرح پرداخت خواهد شد و با تخصیص اعتبارات لازم به زودی شاهد پیشرفت قابل توجهی در طرح خواهیم بود.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود طرح تولید آلومینیم از نفلین‌سینیت را آرزوی مردم سراب دانست و اظهار کرد: این طرح با مشکلات و فراز و نشیب‌های متعددی روبه‌رو بود اما با پیگیری‌های مستمر مسئولان و نمایندگان گشایش‌های جدیدی از نظر اعتباری اتفاق افتاده و اکنون هیچ بهانه‌ای برای آغاز اجرای این طرح وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی کشور مسئولان دولت را متقاعد کرده است که این طرح می‌تواند جوابگوی نیاز کشور به آلومینیم باشد و باید آن را به نتیجه برسانند و به فضل الهی خواست مردم سراب به زودی محقق خواهد شد.

علیرضابیگی از سپردن مسئولیت اجرای این طرح به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا خبر داد و با تاکید بر ادامه پیگیری‌ها در خصوص اجرای این طرح خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم این طرح موجب تفرقه و کدورت شده و آلت دست برخی مطامع قرار گیرد.

طرح نفلین سینیت سراب که در زمان دولت محمد خاتمی و از سوی جهانگیری وزیر وقت صنایع کلنگ‌زنی شد، دستخو‌ش تغییرات و تحولات اساسی بوده است در حالی‌ که سه وزیر صنایع از این طرح دیدن کرده و هرکدام زمان 36 ماهه را برای بهره‌برداری از آن اعلام کرده‌اند ولی تاکنون این 36 ماه زمان پیش‌بینی شده محقق نشده است.

طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب با اعتباری بالغ بر 380 میلیون یورو طی مصوبه اولین سفر استانی ریاست جمهوری به استان آذربایجان شرقی در دستور کار سازمان ایمیدرو قرار گرفت که با انجام مطالعات زیر بنایی و اخذ مجوزهای قانونی لازم پیشرفت‌هایی حاصل شد ولی برای مدتی دچار رکود شد که پس از آن یک تیم کارشناسی جوان و توانمند راهکارهای برون رفت از شرایط رکود را بررسی و پیشنهادهای سازنده‌ای مطرح کردند که یکی از این پیشنهادها در سفر بعدی رئیس جمهور به استان مورد توجه احمدی نژاد قرار گرفت که ایشان دستور ویژه‌ای برای پیگیری و اجرای این طرح ملی صادر کردند. این موضوع پس از آن در جلسه هیئت دولت به تصویب رسید و جزو اولویت های دولت لحاظ شد.

بر اساس این گزارش، با راه‌اندازی کارخانه نفلین سینیت 70 هزار تن آلومینا به همراه محصولات جانبی مورد نیاز کشور تامین و در فازهای بعدی به ترتیب به 200 هزار تن و 500 هزار تن در سال افزایش پیدا خواهد کرد.

با اجرای این طرح اشتغال مستقیم 2 هزار نفر و غیر مستقیم 10 هزار نفر پیش‌بینی می‌شود که با احداث کارخانه سیمان این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

بی‌شک با اجرای این طرح شاهد تحول چشمگیر اقتصادی در منطقه خواهیم بود و به نظر می رسد با توجه به نقش استراتژیک فلز آلومینیوم و تولید پودر آلومینا در آذربایجان که ماده اولیه آلومینیوم است خودکفایی فلز استراتژیک آلومینیوم به زودی در کشور محقق شود و منطقه آذربایجان به عنوان قطب صنعت آلومینیوم کشور در آینده مطرح شود.

انتهای پیام/60004‌/ش

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول