اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

خبرنگار فارس در دمشق گزارش می‌دهد

سرنوشت طرح ابراهیمی در چند روز آینده رقم می‌خورد

خبرگزاری فارس: روند مذاکرات اخضر ابراهیمی در دمشق و تصمیم وی برای سفر به مسکو و سایر پایتخت‌های بین المللی به منظور حمایت از راه حل بحران سوریه، حاکی از این است که توافق سیاسی در خصوص سوریه با گذشت زمان بیش از پیش قوت می گیرد.

سرنوشت طرح ابراهیمی در چند روز آینده رقم می‌خورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از سوریه، سمت و سوی گفت وگوی اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل به سوریه با مسئولان سوری و نیز تصمیم او برای سفر به مسکو و برخی پایتخت های غربی حاکی از این است که توافق سیاسی برای حل بحران سوریه با گذشت زمان قوت بیشتری پیدا کرده است.

به نظر می رسد سفر پنج روزه ابراهیمی به دمشق، تحول مثبتی را به دنبال داشته و تکاپوی او را به سمت راه حل نهایی سوق می دهد،  راه حلی که مبتنی بر حفظ حاکمیت سوریه و جلوگیری از دخالت بیگانگان در مسائل این کشور بوده و بتواند به خواسته های دمکراتیک و قانونی مردم سوریه جامه عمل بپوشاند.

راه حل ابراهیمی مبتنی بر تشکل دولت انتقالی در سوریه است

هرچند راه حلی که  ابراهیمی برای بحران سوریه درنظر دارد، هنوز فاش نشده اما با توجه به توضیحات کوتاه او در کنفرانس مطبوعاتی اخیرش در دمشق می توان دریافت که راه حل مزبور مبتنی بر تشکیل دولت انتقالی در سوریه با مشارکت مخالفان و نظام حاکم تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 2014 است.

راه حل مزبور در واقع همان طرح ابتکاری ایران برای بحران سوریه است که تکاپوی سیاسی را بدنبال داشته وبین مخالفان و دولت کنونی سوریه، در درست بررسی و تغییر و تحول است.

به نظر می رسد نقاط مشترک تلاشهای ابراهیمی و راه حل پیشنهادی ایران، در حال تحقق در صحنه عملی است زیرا به گفته مجد نیازی رئیس حزب "سوریه وطن" مخالفان سوریه در تلاش برای نزدیک کردن دیدگاههای خود با نظام حاکم هستند.

ابراهیمی به موفقیت راه حل بحران سوریه خوشبین است

در این میان هرچند راه حل ابراهیمی با ابهام روبه رو است اما به نظر می رسد وی در تلاش برای تکمیل این راه حل بوده و بنابر اخبار مطبوعاتی به موفقیت آن خوشبین است و در همین راستا در کنفرانس مطبوعاتی اخیر، توضیح کوتاهی در مورد تغییرات راه حل مزبور ارائه کرد.

اما محور ابهام  طرح ابراهیمی در دو نقطه اصلی نهفته است:

اول: هنوز چارچوبی برای اختیارات ومسولیت های دولت انتقالی در نظر گرفته نشده  ویژه اینکه این مسئولیتها درچه مواردی با  اختیارات رئیس جمهور تلاقی پیدا می کند. در این مورد باید توجه داشت که بر اساس قانون اساسی سوریه، رئیس جمهور از اختیارات گسترده ای برخوردار است.

دوم: دولت انتقالی چگونه و چقدر بر نهاد نظامی سوریه نظارت و سلطه خواهد داشت؟ این درحالی است که برخی اخبار مطبوعاتی حاکی از این است که به احتمال زیاد و براساس طرح اخضر ابراهیمی، نهاد نظامی تحت نظارت رئیس جمهور باقی خواهد ماند.

در این میان، چه بسا اخضر ابراهیمی که آشکارا توفقنامه ژنو را به مثابه قطب نمای سیاسی برای حل بحران سوریه عنوان کرد، در سفر به مسکو، پاسخ نهائی سوریه را به طرح پیشنهادی خود دریافت کند به ویژه اینکه یک هیئت از وزیران سوری به ریاست فیصل مقداد معاون وزیر خارجه پس از دیدار بشار اسد با ابراهیمی، دیدار سریع و کوتاهی با رئیس جمهور داشتند.

به نظر نمی رسد که اعلام مخالفت ائتلاف «مخالفان سوریه» با طرح پیشنهادی اخضر ابراهیمی از سوی معاذ الخطیب رئیس این ائتلاف، مانعی در طرح مزبور ایجاد کند زیرا تصمیمات ائتلاف مخالفان مستقل نبوده بلکه درگروی تصمیم گیری های واشنگتن و سپس کشورهای منطقه است بنابراین این احتمال وجود دارد که مخالفان سوریه نیز در تکاپوی ابراهیمی که واشنگتن و مسکو نیز در آن مشارکت دارند، شرکت کرده و سهیم شوند و این اقدام بلافاصله پس از موافقت و چراغ سبز آمریکا و روسیه و برخی کشورهای منطقه صورت خواهد گرفت.

روزهای آینده، سرنوشت طرح ابراهیمی را رقم خواهد زد

در پرتو این تحولات، روزهای آینده برای طرح ابراهیمی و ماموریت او  بسیار حائز اهمیت بوده و سرنوشت آن را رقم خواهد زد. دراین خصوص دو نکته مهم حائز اهمیت است:

اول: هدف از سفر ابراهیمی به مسکو همانطور که قبلا گفته شد پی بردن به موضع دمشق در قبال طرح پیشنهادی حل بحران سوریه است، طرحی که ابراهیمی چند روز پیش با بشار اسد درمیان گذاشته و بررسی کرد.

همچنین در این سفردر مورد دیدار سه جانبه بین روسیه، آمریکا و ابراهیمی تصمیم گیری می شود. این در حالی است که  وزارت خارجه روسیه زمان این دیدار را پس از تعطیلات سال نو میلادی اعلام کرده و  به  تاریخ دقیق آن اشاره ای نکرد.

دوم: تمام تلاشهای ابراهیمی تا تشکیل ساختار جدید وزارت خارجه آمریکا راکد باقی خواهد ماند.

بحران سوریه، بر سر دو راهی قرار گرفته است

در این میان «فراس حیدر» کارشناس سیاسی سوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: بحران سوریه اکنون بر سر دو راهی قرار گرفته است و روند تحولات اوضاع این کشور در گروی سرنوشت ماموریت ابراهیمی است و نتیجه این ماموریت است که تحولات سوریه را سمت و سو خواهد داد.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود، می توان برای بحران سوریه دو احتمال در نظر گرفت:

اول: موفقیت ابراهیمی در دستیابی به طرحی که تمام گروههای بین المللی و سوری ها و مخالفان آن را پذیرفته و به آن پایبند باشند در این صورت آرامش برقرار شده و با توقف خشونت، خونریزی در سوریه نیز به پایان می رسد.

دوم: شکست ابراهیمی و استعفا و کناره گیری از ماموریت خود که در این صورت خشونت در سوریه به اوج خود خواهد رسید.

شکست ماموریت ابراهیمی، جنگ منطقه ای و حتی بین المللی را بدنبال خواهد داشت

با شکست ماموریت ابراهیمی در سوریه و شدت خشونت در این کشور باید در انتظار راه حل نظامی بود راهی که عملا غیر قابل اجرا است در نتیجه چه بسا جنگ منطقه ای و حتی بین المللی آغاز شود زیرا کشورها و طرفهای بین المللی متعددی در اوضاع جاری سوریه دخالت دارند. 

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول