اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جلسه شورای سلامت شهرستان البرز مطرح شد

از آلودگی پساب تصفیه‌خانه شهر صنعتی البرز تا انتقاد از مسئولان

خبرگزاری فارس: در جلسه شورای سلامت شهرستان البرز، کوتاهی در رسیدگی به آلودگی‌های پساب تصفیه خانه شهر صنعتی البرز و فاضلاب الکل‌سازی بیدستان، سبب اعتراض بخشداران الوند و محمدیه شد.

از آلودگی پساب تصفیه‌خانه شهر صنعتی البرز تا انتقاد از مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان البرز استان قزوین، جلسه شورای سلامت شهرستان البرز امروز با حضور کلیه اعضای شورا، مدیران و مسئولان ادارات و سازمان‌های این شهرستان در سالن جلسات فرمانداری البرز به ریاست غلامرضا حسن‌پور فرماندار البرز برگزار شد.

در این جلسه مصوبات و نتایج پیگیری‌های جلسه قبلی که در تاریخ 11 آبان برگزار شده بود، مطرح شد و دستورات لازم برای طرح‌های تکمیل نشده داده شد.

* رسیدگی به پساب تصفیه خانه شهر صنعتی البرز

در خصوص پیگیری ورود پساب تصفیه خانه شهر صنعتی البرز به زمین‌های کشاورزی، دکتر سعید جعفری دبیر جلسه و رئیس شبکه بهداشت و درمان البرز اظهار داشت: با تشکیل کارگروهی مقرر شده بازدیدهایی از محل صورت گیرد و با نمونه‌گیری از این آب‌ها، نتایج به صورت کامل اعلام شود.

سید عظیم هاشمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان البرز در این خصوص افزود: تعداد 12 کارگاه از 40 واحد صنعتی اطراف پساب تصفیه خانه محل مورد بازدید قرار گرفتند، که بیشترین سهم را در آلوده کردن این پساب دارند و هنوز نمونه‌های خود را جهت آنالیز در اختیار قرار نداده‌اند.

وی ادامه داد: نمونه‌گیری‌های صورت گرفته توسط کارگاه‌ها بایستی در آزمایشگاه‌های معتبر و مورد تایید ارسال و بررسی شود.

محمد تقی صفری بخشدار مرکزی شهرستان البرز در این جلسه با انتقاد از تأخیر در رسیدگی به معضل آلودگی پساب‌های تصفیه خانه شهر صنعتی اذعان داشت: چندین ماه است که کاری در جهت رفع مشکل آلودگی پساب تصفیه خانه انجام نشده است.

صفری ادامه داد: این طرح چندین بار است در هر یک از جلسات شورای سلامت مطرح می‌شود و به دلیل اهمال برخی مدیران کارگاه‌ها و واحدهای صنعتی به نتیجه نمی‌رسد و بهتر است دیگر فرصت‌ها را بدلیل کوتاهی آنان تلف نکرد.

علی بغدادی معاون فرمانداری شهرستان البرز در این باره گفت: آلودگی پساب تصفیه خانه دغدغه جدی از نظر محیطی و انسانی محسوب می‌شود و تاکنون کارهای بسیاری برای رفع آن انجام شده است.

سعید جعفری در ادامه خاطرنشان کرد: آلودگی‌های BOD و COD که مهم‌تر از دیگر فاکتورهای آلودگی به حساب می‌آید، با نصب سیستم آنلاین به خوبی تحت کنترل بوده و مشکل آن حل شده است و اکنون وجود فلزات سنگین همچون آلومینیوم در پساب معضل این آب است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان البرز با بیان اینکه آیا تغییر کشت زمین منطقه آخرین انتخاب و چاره است ابراز داشت: زمین بسیار حاصلخیز منطقه به دلیل عدم تلاش در بهبود آب آن منطقه نباید تغییر کاربری دهد.

لازم به ذکر است کارشناسان محیط زیست مخالفت خود را از سال 88 نسبت به استفاده از این پساب اعلام کرده‌اند و کشت صیفی‌جات در الگوی جهاد کشاورزی منطقه بدلیل وجود این پساب‌ها منع شده است، در حالی که کشاورزان قصد دارند از این پساب برای امور مربوط به کشت خود استفاده کنند.

* مشکل اتصال فاضلاب الکل‌سازی بیدستان به آب‌های شهری

دومین مصوبه جلسه پیش شورای سلامت شهرستان البرز اتصال فاضلاب الکل‌سازی بیدستان به آب‌های شهری این شهر بود که در این جلسه طاهر مشایخ بخشدار محمدیه نیز با انتقاد از کوتاهی برخی از مسئولان در رسیدگی به بهداشت و سلامت مردم ساکن بیدستان اظهار کرد: کوتاهی در بحث سلامت قابل چشم‌پوشی نیست و عدم رسیدگی به سلامت جامعه بسیار خطرناک‌تر از مرگ خاموش از طریق گاز گرفتگی محسوب می‌شود.

مشایخ خواستار برخورد جدی با عاملان نقض بهداشت شهرستان شد و عنوان کرد: باید با مسئولانی که در امر سلامت کوتاهی می‌کنند برخورد کرد.

وی تأکید کرد: نباید مسائل مالی و اداری سلامت جامعه را مختل کند.

در ادامه جلسه، علاوه بر رسیدگی به مشکلات موجود در کمربندی الوند به بویین زهرا که سلامت رهگذران منطقه را تهدید می‌کند، سعید جعفری رئیس شبکه بهداشت و درمان البرز گزارشی جامع از آمار سلامت و بهداشت شهرستان ارائه کرد و راهکارهای مناسب در راستای افزایش سطح بهداشت جامعه و سلامت افراد مطرح نمود.

غلامرضا حسن‌پور فرماندار شهرستان البرز در پایان این جلسه از مسئولان و مدیران سازمان‌ها و ادارات شهرستان خواست تا با همکاری یکدیگر به حل مشکلات مرتبط با سلامت و بهداشت بپردازند.

وی ورزش را در حفظ و ارتقای سلامت افراد جامعه بسیار مناسب دانست و تصریح کرد: به دلیل بی‌نظمی و عدم برنامه‌ریزی افراد، فرصت پرداختن به ورزش کمتر بدست می‌آید.

حسن‌پور از کارشناسان شبکه بهداشت و درمان شهرستان خواست تا آموزش‌های مفید و مؤثری در زمینه نوع و شیوه صحیح ورزش و نرمش جهت آمادگی جسمانی تهیه کرده و بین ادارات و در سطح شهرستان توزیع نمایند.

انتهای پیام/77007/ق30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول