اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان عنوان کرد

پرورش 2500 نفر شتر در ریگان

خبرگزاری فارس: مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: بیش از 2 هزار و 500 نفر شتر در شهرستان ریگان پرورش داده می‌شود.

پرورش 2500 نفر شتر در ریگان

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: حرفه دامپروری به عنوان شغل دوم مردم ریگان از دیرباز قابل اهمیت بوده و این حرفه به پرورش گونه خاص و یا گونه‌های محدود دام خلاصه نمی‌شود.  

وی بیان داشت: پرورش شتر همانند پرورش دیگر دام‌های اهلی در این شهرستان اهمیت دارد، ریگان با توجه به شرایط آب و هوایی نسبتا مناسب یکی از زیستگاه‌های مناسب این دام در کشور محسوب می‌شود.

جعفری افزود: از سوی دیگر ارتباط مرزی و جغرافیایی ریگان با کرمان، هرمزگان، منطقه جیرفت و کهنوج، سیستان و بلوچستان و فراوانی شتر در این مناطق بر رشد پرورش این دام در شهرستان افزوده است.

وی گفت:‌ رویش درختان کهور، گز‌، اکالیپتوس و ... که به صورت جنگل در این شهرستان وجود دارند، علاوه بر تأمین منبع تغذیه دام‌، شرایط مطلوبی برای استراحت فراهم کرده است.

جعفری تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 2 هزار و 500 نفر شتر در شهرستان ریگان وجود دارد و تقریبا پرورش شتر در تمام‌ روستاهای این منطقه به صورت نسبی صورت می‌گیرد.

‌وی خاطرنشان کرد: از جمله روستاهای پرتراکم در زمینه پرورش شتر می‌توان به سیف‌الدینی، بدرآباد، ده‌رضا، نعمت‌آباد، سرزه، گزمیر‌، ملک‌آباد شیرآباد، باقرآباد، گزبهمن و چاه ملک اشاره کرد.

جعفری گفت: علاوه بر ارزش نسبتا بالای گوشت شتر از حیث تأمین انرژی مورد نیاز بدن، شیر شتر‌ به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها، املاح نسبتا بالا و ترکیبات تقویت کننده سیستم ایمنی از اهمیت بالایی در جیره غذایی انسان برخوردار است.

وی افزود: شبکه دامپزشکی‌ شهرستان ریگان با توجه به ظرفیت این منطقه در زمینه پرورش شتر از ابتدای سال جاری به منظور شناسایی مناطق واجد شرایط پرورش این دام اقدام به تشکیل جلسات درون شهرستانی با مدیریت‌ جهادکشاورزی، فرمانداری، اداره عشایری کرده است.

جعفری ابراز داشت: از دیگر اقدامات شبکه دامپزشکی ریگان برای مبارزه و کنترل بیماری‌های این دام می‌توان به واکسیناسیون دام‌های منطقه علیه بیماری شاربن اشاره کرد.

وی عنوان کرد: با آغاز واکسیناسیون دام‌های شتر به‌ تعداد 500 ‌نفر شتر علیه این بیماری مهم مایه‌کوبی تاکنون انجام شده‌ و در حال حاضر عملیات لکه‌گیری این عملیات در این شهرستان در حال انجام است. 

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی و موقعیتی شهرستان از ابتدای سال جاری 200 ‌نفر شتر علیه بیماری پاستورلوز واکسینه شدند و هیچ موردی از این بیماری در شهرستان مشاهده نشده است.

جعفری گفت: همچنین طی سال جاری به منظور کنترل بیماری‌های گوارشی و انگلی 85 لیتر ماده ضدعفونی کننده برای مناطق واجد اهمیت مصرف شد.

وی تصریح کرد: همچنین به منظور مبارزه با بیماری‌های انگلی خارجی تعداد یک هزار و 400 نفر شتر و 122‌ هزار متر مربع سمپاشی شده است.

جعفری خاطرنشان کرد: طی سال جاری سه دوره کلاس آموزشی با محوریت بیماری پاستورلوز، بیماری سورا و اصول مدیریت بهداشتی دام ویژه عشایر و دامداران شهرستان ریگان برگزار شد.

انتهای پیام/80014/ی20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول