اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می دهد

رجبی دوانی راه جدید ارائه دوباره مقاتل در جامعه را باز کرد

خبرگزاری فارس: نویسنده کتاب «یاد سرمستان» با اشاره به ویژگی‌های مقتل امام حسین (ع) گفت: مقتل حضرت سیدالشهدا (ع) از منابع مهم و درجه یک است.

رجبی دوانی راه جدید ارائه دوباره مقاتل در جامعه را باز کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، محمد حسین رجبی دوانی در مراسم رونمایی کتاب «یاد سرمستان» که ترجمه و بازنویسی مقتل امام حسین (ع) از کتاب «الفتوح» است، گفت: طی صحبتی که با انتشارات امیرکبیر داشتیم قرار بر آن بود که 10 مقتل از مقاتل معروف و معتبر حضرت سیدالشهدا (ع) را بازنویسی و ترجمه کنیم و در یک مجموعه برای پویندگان راه حضرت، بخصوص جوانان عرضه بداریم.

نویسنده کتاب «یاد سرمستان» اظهار داشت: این کتاب بارها ترجمه شده و در اختیار دیگران قرار گرفته و  این کار با نام "طواف عشق" با موضوع ترجمه لهوف عرضه شد اما به این دلیل که هدف از ارائه مقاتل اصل مطالب بود، سعی کردیم مواردی را که ضرورت ندارد همانند اشعار که به زبان عربی بود و رجزهایی که خوانده شده و برای خواننده کاربردی ندارد را حذف کنیم.

وی دومین کار را ترجمه و بازنویسی مقتل حضرت سیدالشهدا (ع) از کتاب الفتوح ابن‌اعثم کوفی عنوان و تصریح کرد: این مقتل از منابع مهم و درجه یک است؛ اما متأسفانه به رقم اینکه اهل فن به این کتاب و متن اصلی آن مراجعه داشته‌اند، ترجمه فارسی آن انجام نشده و در اختیار عموم قرار نگرفته است.

این مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام تنها چیزی که امروز موجود است را یک ترجمه آزاد متعلق به قرن ششم معرفی کرد و افزود: با تطبیقی که انجام دادم، متوجه شدم مترجم با ترجمه آزاد خود در آن دخل و تصرف کرده و بدین صورت بسیاری از مطالب را اصلاً ذکر نکرده و مواردی را هم اضافه کرده و در مقدمه کتاب یاد سرمستان هم توضیح دادم که شاید متنی که ایشان در اختیار داشته اینگونه بوده و به دست ما نرسیده است.

 

 

دوانی تأکید کرد: با وجود اینکه این کتاب از منابع مهم بوده بعد از قرن‌ها هنوز ترجمه جدیدی نداشته و این کتاب دارای مطالب اختصاصی است یعنی تنها سند ما راجع به برخی موارد از قیام امام حسین (ع) در این کتاب آمده، به ویژه بحث وصیت حضرت سیدالشهدا (ع) که خطاب به محمد حنفیه است فقط در الفتوح نقل شده و منابع دیگر مانند مقتل خوارزمی و بحارالانوار همگی این وصیت را از این منبع گرفته‌اند.

رجبی دوانی راه جدید ارائه دوباره مقاتل در جامعه را باز کرد

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در ادامه این مراسم گفت: حادثه‌ای که در کمتر از یک روز در سال 61 هجری اتفاق افتاده آنقدر اهمیت دارد که باید آثار مختلف تحقیقی در خصوص آن نوشته شود تا دوره‌های مختلف تاریخ را تحت تاثیر قرار دهد.

سید قاسم ناظمی ادامه داد: واقعه عاشورا به شکل کاملا مظلومی در قرن‌های مختلفی قرار داشته و امروز که ما در زیر پرچم حکومت اسلامی زندگی می‌کنیم، یک نکته از ضرورت اساسی برخوردار بوده و آن این است که یک بار دیگر این اتفاق از  منظر شعور نه از منظر شعار در جامعه و نسل نو مطرح شود.

 

وی با اشاره به یکی از آفات موجود در سال های اخیر تاکید کرد: به جای این‌که شعر ما در منظر شعور قرار گیرد، بعضا به احساسات دینی دامن زده شده و از تعمیق معرفت خواهی به دور بوده، در حالی که اتفاقات تاریخی دوره‌های قدیم نشان می‌دهد که قیام های بزرگ و اتفاقات عظیم حتی غیردینی تحت تاثیر حادثه یک روزه عاشورا بوده و ما برای ادامه حیات معنوی خود بی‌شک به این حادثه و تعریف آن در میان نسل های مختلف نیازمندیم.

ناظمی در پایان اضافه کرد: اتفاق ارزشمندی که رجبی دوانی زحمت آن را کشید می تواند راه جدیدی در حوزه ارائه دوباره مقاتل در جامعه و نسل جوان باشد.

در پایان مراسم نیز با حضور کرمی معاون انتشاراتی امیرکبیر، ناظمی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، موسوی مدیر فرهنگسرای ولا و مدیر فرهنگی هنری منطقه 20، حجت الاسلام اصغری مسئول رسیدگی به امور مساجد شهرری و حجت الاسلام سید هادی سید وکیلی از اساتید دانشگاه علوم قرآن و حدیث از دکتر محمد حسین رجبی دوانی تقدیر و تشکر به عمل آمد.

این گزارش حاکی است، کتاب «یاد سرمستان» نوشته محمدحسین رجبی دوانی که ترجمه و بازنویسی مقتل امام حسین (ع) از کتاب «الفتوح» است، با حضور حجت‌الاسلام سیدهادی وکیلی عضو هیئت ‌علمی دانشکده قرآن و حدیث قم، کریمی معاون فرهنگی انتشارات امیرکبیر، ناظمی معاون هنری سازمان شهرداری تهران، عبدالمجید قرایی از شاعران دلسوخته اهل بیت (ع)، روحانیون و اساتید برجسته تاریخ و پژوهش در حوزه دین رونمایی شد.

این مراسم به همت کتابخانه 13 آبان فرهنگسرای ولا با همکاری کانون فرهنگی مسجد امام رضا (ع)، حوزه هنری شهرستان ری و موسسه انتشاراتی امیرکبیر برگزار شد.

انتهای پیام/2462/ر/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول