اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بررسی عوامل بروز حوادث جاده‌ای در شهرستان آذرشهر

مرگ سوغات جاده‌هایی با استاندارد مسئولان/ جاده‌های مرگ همچنان قربانی می گیرد!

خبرگزاری فارس: جاده‌ها در آذرشهر همچنان قربانی می‌گیرند، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی وجود هرگونه نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های شهرستان آذرشهر را رد می‌کند. ‌

مرگ سوغات جاده‌هایی با استاندارد مسئولان/ جاده‌های مرگ همچنان قربانی می گیرد!

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، شهرستان آذرشهر به دلیل موقعیت استراتژیک از نظر جاده‌ای محل تلاقی استان‌های آذربایجان‌شرقی، غربی، کردستان، کرمانشاه، غرب و حتی جنوب کشور است و جاده ترانزیتی تبریز - آذرشهر را به یکی از نقاط پرتردد و ترافیکی جاده‌های استان تبدیل کرده است.

به دلیل ترافیک سنگین، همواره وقوع تصادفات مرگبار در این محور را شاهد هستیم و سه عامل انسان، خودرو و راه، اضلاع مثلث حوادث مرگبار رانندگی در این مسیر را تشکیل می‌دهند و وقوع تصادفات زیاد در این محور آن را به قتلگاهی برای هموطنان تبدیل کرده که مشاهده صحنه‌های دلخراش متعدد دل هر انسانی را آزرده خاطر کرده و برخی مشکلات و تبعات اجتماعی در جامعه را موجب می‌شود.

حال این سئوال مورد انتظار جامعه است که چند نفر دیگر باید قربانی این جاده شوند تا مسئولان برای بهبود وضعیت این محور اقدامی موثر کنند.

تلفات 167 نفری در جاده‌های آذرشهر

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان از کشته و زخمی شدن 167 نفر در محورهای جاده‌ای شهرستان آذرشهر در 9 ماهه گذشته خبر داد.

حبیب حسینقلی‌زاده به خبرنگار فارس گفت: از ابتدای سال‌جاری بیش از 94 مورد تصادف در محور جاده‌ای آذرشهر به مرکز فوریت‌های پزشکی گزارش شده است که از این تعداد 10 نفر در اثر شدت جراحات وارده در صحنه تصادف جان باخته‌اند و 157 نفر به مراکز درمانی انتقال یافتند.

وی، عمده تصادفات روی داده در این محور را مربوط به روبه‌روی کارخانه آهک اعلام کرد و افزود: این مسیر به‌دلیل حادثه‌خیز بودن بیشترین آمار تصادفات جاده‌ای استان را به خود اختصاص داده است.

بیشترین آمار تصادفات استان در جاده‌های مواصلاتی آذرشهر

فرمانده پلیس راه آذربایجان‌شرقی نیز محور تبریز آذرشهر را یکی از محورهای پرتردد و حادثه‌خیز استان ذکر کرد و گفت: به‌لحاظ وجود کارخانجات اقماری در کنار این محور و شهرک صنعتی شهید سلیمی همچنین مسیر ارتباطی آذربایجان‌غربی و غرب کشور، این جاده یکی از محورهای پرتردد استان مخصوصاً در ساعات پیک صبح و عصر است.

حسن فرجی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس افزود: حوزه پلیس راه تبریز - آذرشهر از نظر ترافیکی و آمار تصادفات جاده‌ای یکی از محورهای پرتردد جاده‌ای آذربایجان‌شرقی است و این محور بیشترین آمار تصادفات جاده‌ای استان را نیز به خود اختصاص داده است.

وی، عوامل انسانی، راه و وسیله نقلیه را سه عامل اصلی بروز تصادفات ذکر کرد و گفت: براساس آمار، عامل انسانی 75 درصد، عامل راه 13 درصد و عامل خودرویی 12 درصد در بروز تصادفات نقش دارند.

فرجی اضافه کرد: ضعف و عدم آگاهی رانندگان به علائم راهنمایی و رانندگی و تخلفات عمدی، عوامل روحی و روانی زمینه‌ساز تصادفات رانندگی توسط عامل انسانی هستند.

وی، کاهش نقش عامل انسانی در تصادفات را مستلزم فرهنگ‌سازی در جامعه عنوان کرد و گفت: بحث فرهنگ‌سازی و ارتقاء فرهنگ عمومی رانندگی باید در جامعه فراگیر شود و این امر باید از دوران کودکی آغاز شود.

فرجی، نقش عوامل محیطی و راه را در بروز تصادفات حائز اهمیت ذکر کرد و یادآور شد: نقص راه از قبیل دست‌اندازها، اختلاف سطح آسفالت با شانه خاکی، ساختار هندسی راه، وجود شیب‌ها و پیچ‌های تند دارای زاویه و عدم نصب حفاظ در پرتگاه‌ها زمینه بروز تصادفات رانندگی را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به وجود چند نقطه حادثه‌خیز در محورهای جاده‌ای آذرشهر خاطرنشان کرد: تقاطع شهرک شهید سلیمی، کمربندی سه راهی شهید غفاری آذرشهر و روبه‌روی کارخانه آهک از نقاط حادثه‌خیز این محور است.

فرمانده پلیس راه آذربایجان‌شرقی توضیح داد: روبه‌روی کارخانه آهک آذرشهر به لحاظ شیب و پیچ تند یکی از نقاط پرحادثه‌خیز استان است و علت بیشتر تصادفات در این محل ناشی از نقص راه است.

وی با بیان اینکه اکثر حوادث در این محل به‌دلیل محدودیت دید در هنگام شب و لغزنده بودن در مواقع بارندگی و یا ناآشنایی رانندگان رخ می‌دهد، اظهار کرد: به‌طور متوسط روزانه یک یا چند مورد تصادفات رانندگی را در این مکان شاهد هستیم و در مواقع لغزنده بودن جاده حوادث بیشتری در این مکان اتفاق می‌افتد.

فرمانده پلیس راه آذربایجان‌شرقی افزود: تقاطع شهرک صنعتی شهید سلیمی نیز به دلیل حجم بالای گردش خودروهای سنگین باری در دوربرگردان‌های این مسیر و ایاب و ذهاب کارگران واحدهای صنعتی، زمینه وقوع تصادفات در این مسیر نیز بیشتر است.

فرجی در ادامه با اشاره به جاذبه‌های گردشگری شهرستان آذرشهر گفت: در فصول گرم، جاده‌های این شهرستان بار ترافیکی سنگینی را در مسیرهای منتهی به مناطق گردشگری به‌ ویژه جاده "قرمزگل" متحمل می‌شود.

وی، ساماندهی نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای شهرستان آذرشهر، نصب تقاطع غیرهمسطح در ورودی شهرک شهید سلیمی، تسریع در تعریض و سه بانده کردن محور رفت و برگشت تبریز - آذرشهر، اصلاح هندسی روبه‌روی کارخانه آهک و ساماندهی کمربندی سه راهی شهید غفاری آذرشهر را خواستار شد.

فرمانده پلیس راه آذربایجان‌شرقی با تاکید بر لزوم تجهیز محور تبریز - آذرشهر به سیستم‌های الکترونیکی افزود: با توجه به حجم زیاد تردد خودروها در این محور، کنترل تمام مسیرها برای عوامل پلیس راه مشکل است، بنابراین نصب دوربین‌های هوشمند ثابت برای ثبت تخلفات رانندگی در این محور ضروری است.

فرجی،رعایت نکات ایمنی و علائم رانندگی، کنترل فنی خودروها و رانندگی با سرعت مطمئنه را برای پیشگیری از حوادث ناگوار جاده‌ای خواستار شد.

انتقادهای مکرر فرماندار آذرشهر از بی‌توجهی مسئولان

فرماندار شهرستان آذرشهر در 2 سال گذشته همواره از بی‌توجهی مسئولان مربوطه به رفع و یا اصلاح نقاط حادثه‌خیز جاده آذرشهر - عجب‌شیر انتقاد کرده که با وجود وقوع تصادفات مرگبار متعدد در این مسیر، این انتقادات تا به حال بی‌نتیجه بوده است.

اسماعیل آذریان، اخیراً در جلسه شورای ترافیک شهرستان، جاده ترانزیتی تبریز- آذرشهر- عجبشیر را یکی از جاده‌های مهم مواصلاتی و ترانزیتی در عین حال پرتردد و حادثه‌خیز استان نام برده و بر ضرورت تسریع در امر اصلاح نقاط حادثه‌خیز آن تأکید کرده است.

وی، بر این باور است که روبه‌روی کارخانه آهک یکی از خطرناک‌ترین نقاط حادثه‌خیز جاده آذرشهر - عجب‌شیر است که متأسفانه به دلیل احداث غیرفنی این مسیر، هر هفته چند مورد تصادفات مرگبار و خسارتی در این مکان روی می‌دهد و سالانه چند نفر در آن منطقه جان خود را از دست داده و تعدادی هم مصدوم و مجروح می‌شوند.

فرماندار آذرشهر یادآور شد: مسیر پرپیچ و خم این جاده در محل روبه‌روی کارخانه آهک آذرشهر آن را به نقطه‌ای بسیار حادثه‌خیز تبدیل کرده و با وجود اینکه اصلاح و بهسازی این نقطه از چند سال پیش آغاز شده ولی متأسفانه تاکنون به نتیجه نرسیده است و امسال نیز با فرارسیدن فصل سرما و یخبندان همچنان نیمه‌تمام مانده است.

وی با اشاره به وقوع تصادفات رانندگی فوتی و جرحی در مسیر یاد شده، تصریح کرد: آسیب‌های روانی، اجتماعی همچنین عواقب بعدی تصادفات رانندگی جاده‌ها بیش از ضررهای جانی و مالی است و آلام مختلف بازماندگان حوادث رانندگی در سلامتی فردی و اجتماعی خود آنان و افراد جامعه بسیار تاثیرگذار است.

مدیرکل راه و شهرسازی منکر وجود نقاط حادثه‌خیز آذرشهر شد

در حالی که نقاط حادثه‌خیز جاده‌های آذرشهر همچنان قربانی می‌گیرند، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی، وجود هرگونه نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های شهرستان آذرشهر را رد کرد.

اروجعلی علیزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اظهارنظری قابل تأمل گفت: هیچ نقطه حادثه‌خیزی در جاده تبریز- آذرشهر و شهرستان وجود ندارد.

وی، در خصوص نقطه حادثه‌خیز روبه‌روی کارخانه آهک گفت: زیرساخت‌های اصلاح هندسی این مسیر به اتمام رسیده و به محض مساعد بودن شرایط جوی، در روزهای آتی آسفالت‌ریزی می‌شود.

علیزاده در خصوص نقطه حادثه‌خیز تقاطع شهرک شهید سلیمی نیز اظهار کرد: این تقاطع جزو نقاط حادثه‌خیز محسوب نمی‌شود و دوربرگردان این مکان اصولی بوده و عمده تصادفات روی داده در این تقاطع فقط عامل انسانی است.

وی، احداث هرگونه تقاطع غیرهمسطح در جلوی شهرک شهید سلیمی را منتفی اعلام کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان در ادامه با اشاره به ترافیک سنگین در محور تبریز- آذرشهر بیان داشت: طرح تعریض و 6 بانده کردن مسیر رفت و برگشت محور تبریز- آذرشهر از مدت‌ها قبل آغاز و تاکنون 15 کیلومتر از این مسیر به اتمام رسیده و عملیات اجرایی این طرح همچنان ادامه خواهد یافت.

رانندگان چه می‌گویند؟

اصغر راننده کامیون معتقد است: در کنار بی‌احتیاطی رانندگان متخلف، نبود تابلوهای هشداری و حفاظ در جاده‌ها علت اصلی وقوع حوادث جاده‌ای شهرستان است.

وی، اداره راه و شهرسازی را مقصر اصلی در شکل‌گیری نقاط حادثه‌خیز این شهرستان اعلام می‌کند و می‌گوید: هزینه‌های کلانی از بیت‌المال صرف احداث جاده‌ها می‌شود اما متأسفانه به دلیل سهل‌انگاری و کوتاهی مسئولان ذی‌ربط این جاده‌ها غیراصولی و پرپیچ و خم احداث شدند.

رضا راننده اتوبوس نیز معتقد است: فرسودگی آسفالت جاده‌ها و وجود دست‌اندازهای خطرناک، نبود روشنایی در برخی نقاط خطرآفرین، کمبود علائم و تابلوهای هشداردهنده، نقص و یا نبود حفاظ مناسب، شیب‌های تند، حجم بالای وسائط نقلیه عبوری به‌ویژه خودروهای سنگین باری و عدم رعایت قوانین رانندگی باعث بروز حوادث دلخراش رانندگی در این مسیر می‌شود.

وی، بر این باور است که حضور مستمر پلیس در نقاط حادثه‌خیز، می‌تواند تا حدود زیادی از بروز تصادفاتی که بر اثر تخلفات رانندگی روی می‌دهد، پیشگیری کند.

و آخر اینکه....

نتیجه اینکه نامناسب بودن آسفالت جاده‌ها، وجود برخی کاستی‌ها و نبود امکانات بازدارنده از قبیل گاردریل و زیرساخت‌ها از قبیل پل عابر و زیرگذر برای تردد عابران به ویژه در تقاطع‌های روستایی و شهری در کنار بی‌توجهی به نکات ایمنی و علائم رانندگی از جمله عوامل تأثیرگذار در بروز تصادفات است.

در این میان بی‌توجهی، کوتاهی و تعلل مسئولان راه و شهرسازی در افزایش وقوع حوادث رانندگی جاده‌های مواصلاتی شهرستان آذرشهر کاملاً مشهود است به طوریکه با وجود پیگیری‌های مستمر مسئولان، مردم و شوراهای اسلامی همچنین انعکاس این مشکلات در نشریات محلی، متأسفانه تاکنون از سوی مسئولان راه و شهرسازی استان نسبت به این مسائل کاملاً بی‌توجهی شده است.

باید اذعان داشت که در برخی موارد پس از وقوع حوادث دلخراش رانندگی و به خطر افتادن جان و مال مردم، بلافاصله مسئولان مربوطه اقدام به اتخاذ تدابیر ایمنی و نصب حفاظ در این مکان‌ها می‌کنند.

به طور مثال نصب گاردریل و حفاظ بتنی در جاده گوگان بعد از وقوع چند تصادف از جمله آن‌ها است.

در کمال ناباوری با نصب بنرهای تبلیغاتی این اقدام دیرهنگام که به مثابه نوش دارو بعد از مرگ سهراب است، در بوق و کرنا کرده و منت نیز بر سر مردم می‌نهند.

با این توصیف، اگر جاده‌های مواصلاتی شهرستان آذرشهر را جاده‌های مرگ نامید سخن به گزاف نگفته‌ایم چرا که در کنار دیگر عوامل موثر در بروز حوادث رانندگی به جرأت می‌توان نقص و کمبودهای جاده‌ای در محورهای مواصلاتی شهرستان را جزو عوامل دخیل و موثر در وقوع تصادفات برشمرد.

از این رو به نظر می‌رسد مسئولان با احساس تکلیف و اتخاذ تدابیر و راهکارهای عملی در زمینه افزایش ضریب ایمنی این جاده‌ها با ایجاد زیرساخت‌های لازم، اصلاح هندسی مکان‌های دارای نقص و حادثه‌خیز در کنار نهادینه کردن فرهنگ صحیح رانندگی و احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی همچنین حضور فعال و مستمر پلیس در محورهای حادثه‌خیز می‌توانند تا حدود زیادی از بروز حوادث رانندگی پیشگیری کرده و وضعیت مطلوب و ایمن را در جاده‌های مواصلاتی به ارمغان آورند.

..........................

گزارش : قادر دهقانی – احمد باباپور مقدم 

انتهای پیام/60001/ر30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول