اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی:

افزایش اثربخشی کودهای ارگانیک مستلزم سرمایه‌گذاری است

خبرگزاری فارس: نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: باید برای افزایش اثربخشی کودهای ارگانیک سرمایه‌گذاری کنیم و این رغبت در کشاورزان ایجاد شود تا از آن بهره بگیرند.

افزایش اثربخشی کودهای ارگانیک مستلزم سرمایه‌گذاری است

به گزارش خبرگزاری فارس از بستان‌آباد، غلامرضا نوری بعد از ظهر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران افزود: مقوله جدید در بحث مصرف کود، کودهای ارگانیک و کودهایی است که منشأ غیرشیمیایی دارند و از نظر علمی توصیه می‌شود.

وی تصریح کرد: این کود‌ها در تقویت خاک و افزایش بهره‌وری کارآمد هستند و در کمیسیون کشاورزی نیز هر کاری برای حمایت از تولید این نوع کود و فرهنگ‌سازی مصرف آن انجام خواهیم داد.

نوری، درباره تأثیر مصرف این نوع کود‌ها در سلامت جامعه ادامه داد: هنگامی که از این کود‌ها استفاده شود، دیگر نگرانی تبعات جانبی آن از جمله آلودگی خاک و محصول را نداریم.

وی گفت: همچنین به مرور زمان محصول تغییراتی خواهد کرد و فسادپذیری آن افزایش می‌یابد ضمن آنکه برای مصرف‌کننده نیز مضر خواهد بود.

نوری تصریح کرد: برخی سرطان‌ها و بیماری‌ها نیز ناشی از مصرف بیش از اندازه کودهای شیمیایی در کشاورزی است، در کودهای ارگانیک دیگر این نگرانی‌ها را نداریم چرا که کاملاً طبیعی هستند و عوارضی ندارند، در نتیجه برای ارتقای سلامت جامعه سودمندند و هر چه برای فرهنگ‌سازی استفاده از این کود هزینه کنیم، کمتر از هزینه‌هایی است که برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف کودهای شیمیایی صرف می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در مورد تأثیر استفاده از کودهای ارگانیک در صادرات محصولات کشاورزی گفت: کشورهای واردکننده برای ورود محصولات کشاورزی ضوابط خاصی دارند و آزمایش‌های ویژه‌ای انجام می‌دهند تا استانداردهای لازم را دارا باشند و در صورت هرگونه مغایرت با استاندار‌ها، محصولات را برمی‌گردانند.

وی گفت: اگر تولید ارگانیک نداشته باشیم، نمی‌توانیم محصولات خود را صادر کنیم چرا که آنها نخواهند پذیرفت.

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی درباره تأثیر کودهای شیمیایی بر زمین‌های کشاورزی اظهار کرد: حفظ خاک که منبع تولید است، نخستین نتیجه استفاده از کودهای ارگانیک است، کودهای شیمیایی بافت خاک را تغییر می‌دهند و به مرور زمان حاصلخیزی خاک کاهش می‌یابد ولی کودهای ارگانیک نه تنها عوارضی برای خاک ندارد بلکه خاک را تقویت هم می‌کنند.

نوری افزود: باید از شرکت‌های دانش‌بنیان و علم و دانش حمایت کرده و اعتبارات ویژه‌ای برای این بخش‌ها در نظر گرفت، همچنین برای افزایش اثربخشی کودهای ارگانیک سرمایه‌گذاری کنیم و این رغبت ایجاد شود که کشاورزان از آن بهره گیرند، محصولاتشان کاهش نیابد و سلامت جامعه و محصولات نیز تضمین شود.

وی گفت: باید تولید داخلی را حمایت کنیم و اگر نیاز به ورود تکنولوژی است، دست تولیدکنندگان را باز بگذاریم.

نوری تأکید کرد: برای بومی‌سازی نیز باید کار کرد و تسهیلات لازم در اختیار تولیدکنندگان کودهای ارگانیک گذاشته شود لذا باید تلاش کنیم صنعت تولید کودهای ارگانیک را بومی کنیم چرا که اطمینان بیشتری به محصولات خواهد بود و اشتغال پدید می‌آورد و صرفه‌جویی ارزی می‌شود.

وی گفت: در کنار آن نباید از تولید کودهای عالی غافل شد، می‌توان از پسماندهای شهری برای تولید کمپوست بهره برد و با این کار معضل زباله‌ها را نیز حل کرد.

انتهای پیام/60001/ز/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول