اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اقدام عجیب موسسه ژئوفیزیک تهران

دنیا به دنبال پیش‌بینی زمان وقوع زلزله/ ایران به دنبال تغییر مکان زلزله

خبرگزاری فارس: در یک اقدام بحث‌بر‌انگیز موسسه ژئوفیزیک تهران ساعاتی پس از انتشار وقوع زمین‌لزره در بخشی از ایران، مکان زلزله 4.8 ریشتری صبح امروز تسوج در آذربایجان‌شرقی را به خوی در استان آذربایجان‌غربی تغییر داد.

دنیا به دنبال پیش‌بینی زمان وقوع زلزله/ ایران به دنبال تغییر مکان زلزله

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، قرار گرفتن ایران در یکی از مناطق لرزه‌خیز جهان و احتمال وقوع زلزله‌های مخرب در همه نقاط کشور، شناخت سرشت لرزه‌ای ایران را از دیدگاه لرزه‌خیزی با اهمیت ساخته است.

ایران کشوری لرزه‌خیز است و بر روی یکی از دو کمربند بزرگ لرزه‌خیزی جهان موسوم به «آلپا» قرار دارد و هر از گاهی زمین لرزه‌های بزرگی در آن به وقوع می‌پیوندد.

بهرام عکاشه معروف به پدر زلزله ایران و موسس شبکه زلزله‌نگاری کشور پیش از این گفته بود؛ از حدود یک‌هزار شهر ایران بیش از 950 شهر در معرض خطر زلزله قرار دارند.

ایران در کمربند زلزله جهانی قرار دارد و استفاده از تجربیات دیگر کشورهای زلزله‌خیز و موفق در ساماندهی به امور شهری و مقاوم‌سازی شهرها در مناطق زلزله‌خیز بیش از گذشته احساس می‌شود.

در این میان زمان و مکان زلزله از اهمیت خاصی برخوردار است به طوری که در ایران بعد از زلزله همه به دنبال زمان و مکان این زلزله هستند و مرکز لرزه‌نگاری کشوری بانک داده برخط موسسه ژئوفیزیک، دانشگاه تهران یکی از مکان‌های معتبر در این زمینه است.

صبح امروز موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ساعت 10:8 دقیقه صبح زلزله‌ای به بزرگی 4.8 ریشتر به عمق 16 کیلومتری تسوج در آذربایجان‌شرقی اعلام کرد.

این موسسه درباره این زمین‌لرزه نوشت: زمین لرزه 4.8 تسوج در 21 کیلومتری تسوج، 23 کیلومتری خوی، 38 کیلومتری کشکسرای در آذربایجان‌شرقی و 6‌33 کیلومتری تهران رخ داده است.

اما در یک اقدام بحث‌برانگیز موسسه ژئوفیزیک تهران پس از لحظاتی مکان زلزله 4.8 ریشتری صبح امروز تسوج در آذربایجان‌شرقی را تغییر داده و مکان زلزله را خوی در استان آذربایجان‌غربی اعلام می‌کند.

این موسسه اعلام کرده است: زلزله 4.8 ریشتری صبح امروز در 6 کیلومتری خوی واقع در آذربایجان‌غربی، 37 کیلومتری سلماس آذربایجان‌غربی، 41 کیلومتری تسوج آذربایجان‌شرقی و 652 کیلومتری تهران رخ داده است.

اگر دقت کنیم می‌توان دید که مکان زلزله از تسوج در آذربایجان‌شرقی به خوی در آذربایجان‌غربی، همچنین در شهرهای دیگر نیز با فاصله‌های متفاوت تغییر یافته و تمام سایت‌های خبری کشور مکان وقوع زلزله را تسوج اعلام می‌کنند.

امیدواریم مسئولان امر به اینگونه مسائل دقت بیشتری کنند.

انتهای پیام/60001/ز/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول