اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

80 درصد افراد معتاد زیردیپلم هستند / وجود 50 هزار معتاد در گیلان

خبرگزاری فارس: مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: بیش از 80 درصد افراد معتاد دارای تحصیلات دیپلم و زیردیپلم هستند.

80 درصد افراد معتاد زیردیپلم هستند / وجود 50 هزار معتاد در گیلان

حسن صادق‌زاده در حاشیه کارگاه آموزشی «درمان‌های غیردارویی» روان‌شناس‌های مراکز درمان سو مصرف مواد مخدر گیلان در سالن همایش‌های بیمارستان شفا این شهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه هدف اصلی قاچاقچیان از قاچاق مواد مخدر اهداف اقتصادی است، اظهار کرد: برخی قاچاقچیان و حامیان خارجی آنها با قاچاق مواد مخدر به دنبال اهداف سیاسی و اجتماعی هستند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد افراد معتاد دارای تحصیلات دیپلم و زیردیپلم هستند، گفت: طبق آمار به دست آمده تعدادی بر اثر مصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست می‌دهند.

مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، میزان خسارت‌های وارده به کشور به دلیل مصرف مواد مخدر در طول سال را بیش از 6 هزار میلیارد ریال عنوان کرد، گفت: ایران از نظر میزان درمان افراد معتاد با ماده متادون پس از کشور سوئیس در جایگاه دوم جهان قرار دارد.

وی با اشاره به کاهش 31 درصدی موارد ابتلا به ایدز در پنج سال اخیر از طریق تزریق مواد مخدر، تصریح کرد: ترویج استفاده از سرنگ‌های شخصی و جلوگیری از انجام کارهای پرخطر از دلایل اصلی کاهش موارد ابتلا به ایدز است.

صادق‌زاده به برخی دلایل گرایش افراد به مواد مخدر اشاره کرد و گفت: طبق تحقیقات انجام شده عواملی مانند میانگین کنجکاوی، کسب لذت، مشکلات روحی و افسردگی یا تفریح از جمله مهم‌ترین دلایل اعتیاد افراد به مواد مخدر بوده است.

به گفته وی، عواملی دیگر مانند فشار دوستان و نزدیکان، درد ناشی از بیماری، کار سنگین، اختلافات خانوادگی، مشکلات جنسی و دسترسی آسان به مواد مخدر از دیگر دلایل اعتیاد افراد به مواد مخدر است.

این مسئول، با اشاره انواع مواد مخدر موجود در کشور، گفت: مواد مخدر شامل سه دسته اصلی مواد توهم‌زا، محرک یا توان‌زا و مواد سستی‌‌زا هستند.

وی، بیشترین مصرف مواد مخدر در قاره آسیا را از نوع مواد سستی‌‌زا مانند تریاک دانست و افزود: در مناطقی مانند قاره آمریکا شمالی و جنوبی ماده کوکائین بیشترین استفاده را دارد.

صادق‌زاده برخی از موادهای مخدر مانند آمفتامین‌ها را از مواد محرک نامید و بیان کرد: مواد مخدر دیگری به نام «مت‌آمفتامین» از مواد محرکی است که به شدت اعتیاد می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه این مواد مخدر به دلیل ویژگی‌های ظاهری به نام شیشه معروف است، تصریح کرد: این مواد مخدر روی سیستم عصبی مرکزی افراد تاثیر می‌گذارد و موجب ایجاد وابستگی شدید روحی فرد معتاد می‌شود.

مدیر نظارت و اعتباربخشی علوم پزشکی گیلان یکی از ویژ‌گی‌های ماده مخدر شیشه را ارزانی آن دانست و گفت: طول عمر و زندگی افراد معتاد به مواد مخدر با مصرف این مواد کاهش می‌یابد.

وی به افراد زیر پوشش برای ترک مواد مخدر در گیلان، اشاره کرد و یادآور شد: اکنون حدود 30 هزار نفر در استان برای داشتن زندگی بهتر و سالم‌تر زیرپوشش درمان سوء مصرف هستند.

صادق‌زاده در باره آمار تعداد معتادان گیلان خاطرنشان کرد: طبق برآورد تقریبی جمعیتی استان، حدود 50 هزار نفر در گیلان درگیر مسایل مواد مخدر هستند.

انتهای پیام/84001/ز/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول