اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

خشم الجزایری‌ها از عدم عذرخواهی رئیس جمهور فرانسه

خبرگزاری فارس: نمایندگان و رسانه‌های الجزایری از سخنرانی رئیس جمهور فرانسه در پارلمان الجزایر، به دلیل عذرخواهی نکردن از جنایت کشورش در حق مردم الجزایر و به دیده استعمار نگریستن به الجزایر ابراز خشم و نارضایتی کردند.

خشم الجزایری‌ها از عدم عذرخواهی رئیس جمهور فرانسه

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، عذرخواهی نکردن "فرانسوا اولاند" در جریان سخنرانی در پارلمان الجزایر از مردم این کشور به دلیل جنایت‌هایی که فرانسه ضد الجزایری‌ها مرتکب شده؛ اعتراض نمایندگان الجزایر را برانگیخت.

بر اساس این گزارش تفکرات استعمارگرایانه و سلطه جویانه همچنان بر فرانسوی ها حاکم است؛ رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی خود در پارلمان الجزایر با وجود اشاره به جنایات کشورش در دوران استعمار الجزایر؛ از الجزایری ها به دلیل این جنایتها عذرخواهی نکرد.

از سوی دیگر یک روزنامه نگار الجزایری گفت: فرانسه همچنان به الجزایر به دیده استعماری و خودبرتر بینی می‌نگرد و می خواهد به خاطر نجات کشورش از بحران اقتصادی به سوی الجزایر بازگردد.

خالد بن سالم در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم، مقامات الجزایر را به نادیده گرفتن خواسته های گسترده مردم درباره خودداری از عادی سازی روابط با فرانسه در صورت عذرخواهی نکردن از جنایاتش در دوران سلطه استعماری بر الجزایر، متهم کرد.

بن سالم با اشاره به اینکه اگر چه الجزایر درخواست رسمی به فرانسه برای عذرخواهی از دوران استعمار ارائه نداده است، افزود: سخنرانی فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه به ویژه وقتی که خواستار ایجاد رابطه بر اساس اعتماد شد، ناشی از تکبر و خودبزرگ بینی بود. 

وی خاطر نشان کرد: در سایه بی حرمتی فرانسه به الجزایری ها، رابطه مستمر و اعتماد دائم میان الجزیره و پاریس بی معناست.

این روزنامه نگار الجزایری تصریح کرد: پس از گذشت 50 سال از استقلال، استعمار فرانسه همچنان در الجزایر ادامه دارد و قربانیان بقایای مینهای ضد نفر در مرزهای شرقی و غربی کشور به فهرست کشته ها و معلولان اضافه می شوند. 

بن سالم یادآور شد: هنوز فرزندان قربانیان آزمایش های هسته ای فرانسوی ها بر روی مردم الجزایر ناقص الخلقه به دنیا می آیند، در حالی که فرانسه همچنان به الجزایر به عنوان تامین کننده منافعش در آفریقا و نجات دهنده اوضاع اقتصادی از هم پاشیده اش می نگرد.

این روزنامه نگار الجزایری با اشاره به صدور قانون تمجید از استعمار توسط نیکلا سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه در پارلمان این کشور، گفت: اولاند نه تنها در این باره عذرخواهی نکرد بلکه گفت که به الجزایر آمده تا توافقنامه های اقتصادی امضا کند.

رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه (29 آذر ماه) در سفری 2 روزه به الجزایر در صدد آغاز دوران جدیدی از روابط با این کشور و از میان بردن تنش های موجود میان پاریس و الجزیره برآمد.

سفر اولاند به الجزایر در حالی آغاز شد که این کشور آفریقایی پنجاهمین سال استقلال خود از فرانسه را بعد از یک جنگ خونین هفت ساله جشن می‌گیرد.

الجزایر به مدت 130 سال مستعمره فرانسه بود، اما توانست استقلال خود را از این کشور اروپایی به دست بیاورد.

الجزایر دارای منابع عظیم گاز بوده و فرانسه بزرگترین شریک تجاری آن است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول