اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

تحلیلگر سیاسی الجزایری در گفت‌وگو با فارس:

اولاند نمی‌تواند از جنایت‌های فرانسه در الجزایر عذرخواهی کند

خبرگزاری فارس: استاد علوم سیاسی و کارشناس روابط الجزایر ـ فرانسه گفت: فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه که عازم الجزایر شده است، نخواهد توانست از جنایت‌های استعمارگرانه کشورش در حق الجزایر عذرخواهی کند.

اولاند نمی‌تواند از جنایت‌های فرانسه در الجزایر عذرخواهی کند

«سعود صالح» استاد علوم سیاسی و کارشناس روابط الجزایر- فرانسه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه که عازم الجزایر شده است، حتی اگر هم بخواهد، نخواهد توانست از جنایت های استعمارگرانه کشورش در حق الجزایر عذرخواهی کند.

وی تاکید کرد: اولاند با سفر به الجزایر، هرگز نخواهد توانست امتیازات اقتصادی بیشتری را برای کشورش به ارمغان ببرد.

این تحلیلگر سیاسی الجزایری افزود: سفر اولاند با سفر روسای جمهور سابق فرانسه به الجزایر، تفاوتی ندارد و او نمی تواند مشکل موجود در روابط دو طرف که در سالهای گذشته شدت یافته است، حل و فصل کند.

وی تصریح کرد: حل مشکلات موجود بین الجزایر و فرانسه، نه با یک سفر، بلکه از طریق گفت‌وگوی جدی و با رویکردی شفاف و اهداف مشخص، امکان پذیر است زیرا تلاش های دو طرف برای نزدیک شدن روابط  و حل مشکلات باقی مانده، تا کنون جدی نبوده و هر یک از طرفین به این مشکلات از زاویه برخی مسائل اقتصادی و در چارچوب حاکمیت ملی نگریسته اند.

صالح در توضیح این مطلب افزود: الجزایر، از فرانسه خواسته است به جنایت های استعمارگرانه خود اعتراف کند اما فرانسه نپذیرفته است.

از سوی دیگر فرانسه نیز از الجزایر انتظار دارد که بیشترین سهم تبادل تجاری را به پاریس اختصاص دهد در حالی که الجزایر نیز نمی پذیرد که این اقدام را در مقابل هیچ امتیازی انجام دهد.

این تحلیلگر سیاسی الجزایری تصریح کرد: سیاست خارجه فرانسه تحت سیطره نهادها و دیدگاههای  راهبردی غیر قابل تغییری قرار دارد از همین رو هر رئیس جمهوری که در فرانسه سرکار آید نخواهد توانست سیاست خارجه آن را در قبال الجزایر تغییر دهد و سخنان او از تبلیغات فرا نخواهد رفت.

صالح تاکید کرد: اولاند هم حتی اگر در صدد برآید از جنایت های استعمارگرانه کشورش در حق الجزایر عذرخواهی کند، نمی تواند این کار را انجام دهد،به عبارت دیگر حتی در صورتی که اولاند در پارلمان الجزایر یا در برابر مطبوعات بین المللی به صراحت به جنایت های استعمارگرانه کشورش اعتراف کند، سیاست خارجه فرانسه در قبال الجزایر تغییر ناپذیر و ثابت باقی خواهد ماند زیرا اولاند نخواهد توانست این موضوع را تغییر دهد.

وی گفت: فرانسه از الجزایر، کینه به دل دارد و آن را بخشی از خاک خود می داند.

صالح در خصوص پرونده های اقتصادی بین الجزایر و فرانسه  پیش بینی کرد که با وجودی که هیئتی از تاجران بزرگ در این سفر، اولاند را همراهی می کنند وی نخواهد توانست اهداف اقتصادی مورد نظرش را محقق سازد زیرا الجزایر مایل است مسائل اقتصادی را به مسائل سیاسی مبهم ارتباط دهد و علاوه بر این هرچند شرکت های فرانسوی هنوز هم در بازار الجزایر نقش زیادی دارند اما الجزایر در بازار بین المللی برای خود جایگزینی به جز فرانسه یافته است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول