اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اول قوه قضائیه:

نظام وکالت کشور نیاز به ساماندهی دارد

خبرگزاری فارس: معاون اول قوه قضائیه گفت: نظام وکالت در کشور باید ساماندهی شود و این مقوله نیاز به ساماندهی قوانین دارد.

نظام وکالت کشور نیاز به ساماندهی دارد

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، پیش از ظهر امروز در نخستین جشنواره ملی اندیشه‌های قضایی در یزد اظهار داشت: وکلا در جامعه و در دستگاه قضایی نقش مهمی دارند و این مسئله در فقه و قانون اساسی نیز پذیرفته شده است.

وی با بیان اینکه وکلا در دستگاه قضایی یاری‌گر قاضی و قانون هستند، افزود: وکیل علاوه بر اینکه باید به اصحاب دعوا کمک کند و از حق موکل خود دفاع کند، باید حقیقت را برای قاضی روشن کند تا احکام درستی نیز صادر شود.

معاون اول قوه قضائیه همچنین تاکید کرد: وکلا نیز نقش تاثیرگذاری در پیشگیری و به صلح و سازش کشاندن پرونده‌ها دارند که این قشر باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

رئیسی گفت: نظام وکالت در کشور باید ساماندهی شود و این مقوله نیاز به ساماندهی قوانین دارد.

 

وی عنوان کرد: موضوعاتی چون جذب وکیل، میزان حق‌الوکاله، کیفیت حضور وکلا در دادگاه‌ها و دفاع از پرونده و حق و حقوق موکل باید به صورت قانون باشد که البته این موضوعات در قوه قضائیه تنظیم و به دولت ارائه شده است.

رئیسی افزود: در این زمینه طرحی نیز در مجلس است و معتقدیم آنچه که در دستگاه قضا تنظیم شده است، اگر بتواند در کمیسیون قضایی مجلس بحث و نهایی شود، حتما به اصلاح نظام وکالت کمک می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اقدامات فرهنگی و اجتماعی به عنوان نخستین قدم در پیشگیری از وقوع جرم نقش بسیار بسزایی در کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی دارد، بیان داشت: تمامی دستگاه‌های تصمیم‌گیر در سطح جامعه باید با نگاه کاهش جرم و ناهنجاری‌ها برنامه‌ریزی کنند و در اجرای برنامه‌ها نیز بیشتر به این مهم توجه شود.

معاون اول قوه قضائیه افزود: امر به معروف و نهی از منکر، ارشاد و ترغیب جوانان به حضور در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی باید بیشتر توسط دستگاه‌های فرهنگی انجام شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تنها دستگاه قضایی مسئول پیشگیری از جرم نیست، تصریح کرد: برای پیشگیری و کاهش جرایم همکاری و تعامل همه نهادها با دستگاه قضایی ضروری است چرا که تشکل‌های مردم نهاد و دیگر نهادها می‌توانند نقش حیاتی در این راستا ایفا کنند.

وی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم در دستگاه قضایی در اولویت قرار دارد، افزود: برخورد با جرایم در جامعه کافی نیست و باید همه دستگاه و نهادها از وقوع جرم در جامعه جلوگیری کنند.

رئیسی ادامه داد: استان یزد در این زمینه نسبت به سایر استان‌ها جلوتر است و در یزد زمینه جرم و جنایت نسبت به سایر استان‌ها کمتر است.

معاون اول قوه قضائیه خواستار بررسی کارشناسی این امر در جامعه شد و اظهار داشت: این موضوع نیاز به جامعه شناسی دارد و توجه به زیرساخت‌ها نیز تاثیر بسزایی در کاهش جرم دارد که البته در یزد بیش از سایر شهرها فراهم آمده است.

انتهای پیام/2464/ح/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول