اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دائرةالمعارف بزرگ اسلامی عنوان کرد

معرفی صحیح اسلام از طریق تدوین دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

خبرگزاری فارس: رئیس دائرةالمعارف بزرگ اسلامی هدف از تدوین این دانش‌نامه عظیم را معرفی صحیح فرهنگ اسلام به جهانیان دانست.

معرفی صحیح اسلام از طریق تدوین دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سید کاظم موسوی بجنوردی در جلسه نقد و بررسی دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (جلد 19) که چهارشنبه شب در محل انجمن‌های علمی حوزه علمیه برگزار شد، هدف از تدوین این دانش‌نامه عظیم را معرفی صحیح فرهنگ اسلام به جهانیان دانست.

وی ادامه داد: خاورشناسان خارجی تا پیش از این، متولی شناخت و تدوین فرهنگ ایرانی و اسلامی بودند و کشورهای اسلامی هم ترجمه‌ای از دائرةالمعارف نوشته شده توسط آن‌ها را به چاپ می‌رساندند.

رئیس دائرةالمعارف بزرگ اسلامی با بیان اینکه تأسیس این مرکز در سال 1362 صورت گرفت، خاطرنشان کرد: این کار موجب شد تا محققان و پژوهشگران از این پس به آثار صاحبان اصلی تمدن اسلامی مراجعه کنند.

وی بیان داشت: در آغاز بسیاری از کارشناسان و اهل فن نظر منفی نسبت به این کار داشته و بر این عقیده بودند که امکان هماوردی میان محققان ایرانی و خارجی وجود ندارد.

موسوی بجنوردی با اشاره به کمبود محسوس منابع تحقیق و پژوهشگر زبده در شرایط آن دوران گفت: به همین دلیل برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای جمع‌آوری منابع و نیز تربیت نسلی مستعد و تحصیل‌کرده زیر نظر اساتید ورزیده صورت گرفت.

رئیس دائرةالمعارف بزرگ اسلامی اضافه کرد: طی زمانی که برای نگارش 19 جلد از این دائرةالمعارف صرف شد، موفق شدیم پژوهشگران خوبی را در این زمینه تربیت کنیم.

وی از تجهیز کتابخانه مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به 700 هزار جلد کتاب خبر داد و عنوان کرد: در این میان 55 مجموعه کتاب اهدایی نیز وجود دارد و 20 گروه علمی هم به تحقیق و بررسی مشغول هستند.

موسوی بجنوردی ابراز داشت: هرچند منابع دیجیتالی مشکلات مربوط به تحقیق را تا حدودی رفع کرده‌ است، اما هنوز از نظر تعداد منابع و محقق حرفه‌ای مشکلاتی وجود دارد.

رئیس دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در پایان افزود: جلد 19 این دائرةالمعارف حاوی مقاله‌ای 186 صفحه‌ای درباره حافظ است که در 33 بخش تدوین شده و مجموعه حافظ‌شناسی خوبی را در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.

انتهای پیام/78004/ذ/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول