اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حکایت رئیس هیئت پهلوانی از پهلوان گلزار

پهلوان کرمانشاهی تخت پادشاه را از جا کند

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای استان کرمانشاه گفت: پهلوانان کرمانشاهی دارای منش پهلوانی بوده و هستند.

پهلوان کرمانشاهی تخت پادشاه را از جا کند

محمد خوش‌اندام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار داشت: برابر کتب تاریخی، زورخانه در کرمانشاه و ایران همزمان با هم دایر بوده و کرمانشاه همیشه به‌عنوان یک قطب مطرح در کشتی پهلوانی حضور داشته است.

وی، حسین گلزار را از پهلوانان نامی کرمانشاه دانست و افزود: گلزار، پهلوان نامی کرمانشاه 107 سال پیش چشم از دنیا فرو بست و مزار این پهلوان روبه‌روی بیمارستان امام‌خمینی(ره) شهر کرمانشاه واقع است.

خوش‌اندام با اشاره به گوشه‌ای از کشتی این پهلوان نامی تصریح کرد: حسین گلزار در کشتی طولانی، اکبر خراسانی پهلوان پایتخت را زمین می‌زند، هنگامی که خراسانی زمین می‌خورد، پای تختی که چند نفر از درباریان روی آن نشسته و کشتی این دو پهلوان نامی را از نزدیک تماشا می‌کنند، می‌گیرد و در این هنگام گلزار، خراسانی را به سمت خود می‌کشد، تخت و چند نفر روی آن نیز به سمت پهلوان کرمانشاهی کشیده می‌شوند و در این هنگام گزمه‌ها به سمت او حمله کرده و کشتی در اینجا ناتمام می‌ماند.

رئیس هیئت پهلوانی زورخانه‌ای استان کرمانشاه ادامه داد: قرار کشتی بین دو پهلوان کرمانشاه و پایتخت به روز دیگر موکول می‌شود، اما شب قبل از مبارزه گلزار را با دارو مسموم می‌کنند و در اثر این مسمومیت پهلوان بی‌رقیب کرمانشاهی دچار عارضه مغزی می‌شود.

خوش‌اندام اظهار داشت: حسین گلزار در پایان عمر در باغی که تنها در آن زندگی می‌کند با مار افعی درگیر می‌شود و با دستانش مار را تکه‌تکه می‌کند، اما بر اثر زهر افعی که وارد بدنش شده، می‌میرد.

وی قدیمی‌ترین زورخانه کرمانشاه را با قدمتی 400 ساله عنوان کرد و گفت: این زورخانه جزو میراث‌فرهنگی ثبت شده است.

رئیس هیئت پهلوانی زورخانه‌ای استان کرمانشاه با یادآوری نام برداران محبی که از پهلوانان کشتی زوخانه‌ای بوده‌اند، افزود: پهلوانان کرمانشاهی دارای منش پهلوانی بوده و هستند.

وی وضعیت زورخانه‌ها را نامناسب دانست و ادامه داد: از 10 زورخانه کرمانشاه تنها سه زورخانه شخصی باقی‌مانده و این در حالی است که در استان دو هزار باستانی‌ کار حرفه‌ای فعال هستند و در مسابقات سالیانه فدراسیون، هر ساله موفقیت‌هایی را کسب می‌کنند.

خوش‌اندام ورزش زورخانه را یک ورزش مذهبی و ملی مختص ایران دانست و گفت: امروز 52 کشور در فدراسیون بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای ایران عضو  هستند.

 

 انتهای‌پیام/2700/م/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول