اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله نوری همدانی:

حکومت‌، امامت‌ و ولایت در اسلام توأم با یکدیگرند / تبیین ویژگی‌های بارز رهبری

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید با اشاره به شرایطی که رهبر جامعه اسلامی باید داشته باشد، گفت: اسلام حکومت،‌ امامت و ولایت را توأم با یکدیگر می‌داند.

حکومت‌، امامت‌ و ولایت در اسلام توأم با یکدیگرند / تبیین ویژگی‌های بارز رهبری

به گزارش خبرگزاری فارس از قم،‌ آیت‌الله حسین نوری همدانی پیش از ظهر امروز در جمع فرماندهان سپاه یکی از مهم‌ترین وظایف مسلمانان را شکر نعمت‌های خدا دانست و گفت: شکر نعمت‌ها راه‌ها و زمینه‌های مختلفی دارد که یکی از نخستین این زمینه‌ها‌ شناخت نعمات است.

وی ادامه داد: ما باید نعمت‌هایی که خداوند به ما داده است را به درستی بشناسیم تا بتوانیم شکر آنها را به‌ جا بیاوریم.

ولایت اهل بیت ارزنده‌ترین نعمت خداوند است

این مرجع تقلید اضافه کرد: یکی دیگر از لازمه‌های شکر نعمت ‌این است که انسان نعمت را در راه درست صرف کند و ‌در صورتی که انسان نعمات را در راه درست صرف کند، ‌به خودی خود شکر نعمت را به جا آورده است.

استاد برجسته حوزه علمیه ادامه داد: مهم‌ترین نعمتی که خداوند به ما ارزانی داشته‌ نعمت ولایت اهل بیت علیهم‌السلام است.‌ خداوند در روز عید غدیر با اعلام جانشینی امام علی علیه‌السلام توسط حضرت محمد(ص) ‌نعمت را بر ما تمام کرد.

آیت‌الله نوری همدانی ابراز داشت: در زمینه این نعمت که بالاترین نعمت خداوند نیز هست با شناخت مقام اهل بیت (ع) و پیروی از آنها‌ شکر نعمت را انجام داده‌ایم.

وی اذعان کرد: در اسلام حکومت،‌ امامت،‌ و ولایت توأم با یکدیگر هستند‌ ولی بنی امیه و بنی عباس سعی کردند که به شیوه‌های گوناگون میان ولایت و حکومت فاصله ایجاد کنند.

معاویه میان امامت و حکومت فاصله انداخت

استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: نخستین کسی که حکومت را از امامت جدا کرد،‌ معاویه بود و این سیر در طول تاریخ همچنان ادامه داشته است.

این مرجع تقلید اظهار کرد: در زمانی که امام معصوم (ع) غایب شد، ‌باید جانشین وی که دارای صفات و ویژگی‌های رهبری است ‌زمام حکومت را به دست گیرد.

فقاهت نخستین ویژگی نایب امام معصوم است

آیت‌الله نوری همدانی افزود: شخصی که می‌خواهد رهبری جامعه اسلامی را به عنوان جانشین امام معصوم بر عهده گیرد،‌ باید دارای چهار ویژگی باشد که نخستین آنها ‌فقاهت است؛‌ یعنی این فرد باید مجتهد و اسلام‌شناس باشد.

وی اذعان کرد: دومین ویژگی که رهبر باید از آن بهره‌مند باشد این است که وی یک فرد عادل در سطح بسیار بالا باشد؛‌ عصمت مخصوص عده معدودی از جامعه است اما وی به دلیل اینکه جانشین معصومین است‌ باید عدالت را در بالاترین سطح خود داشته باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه سومین ویژگی را مدیریت دانست و گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های جانشین امام معصوم این است که مدیر و مدبر باشد و بتواند یک جامعه را از لحاظ مادی و معنوی مدیریت کند.

آیت‌الله خامنه‌ای تمام ویژگی‌های رهبری را دارد

این مرجع تقلید اضافه کرد: چهارمین ویژگی نایب امام زمان (عج) شجاعت است و بعد از امام خمینی (ره)،‌ آیت‌الله خامنه‌ای نیز تمام این ویژگی‌ها را دارا هستند.

آیت‌الله نوری همدانی بیان کرد: از زمانی که در مملکت ما ولایت فقیه جلوه کرد و دست سلاطین از این کشور دور شد، ‌نعمت‌های فراوانی برای ما فراهم آمده است.

نظام اسلامی ایران پیرو ولایت اهل بیت است

وی بر ضرورت شناخت این نعمات تاکید کرد و ادامه داد: امام توانستند آزادی و استقلال را به وجود بیاورند و ایران را از دست سلاطین و استکبار نجات دهند.

استاد برجسته حوزه علمیه تاکید کرد: یکی دیگر از نعماتی که برای ما فراهم شد، این بود که نظام اسلامی در این کشور ایجاد شده است و ‌ما این نظام را پیرو ولایت اهل بیت می‌دانیم و برای آن تقدس خاصی قائل هستیم.

انقلاب اسلامی ایران زمینه‌ساز ظهور است

این مرجع تقلید ادامه داد: از دیگر نعمات مهمی که به واسطه اقدامات امام خمینی (ره) برای ما فراهم شد، ‌این بود که فرهنگ جهاد و شهادت احیا شد.

آیت‌الله نوری همدانی انقلاب اسلامی ایران را زمینه‌ساز ظهور دانست و گفت: انتظار ظهور یعنی انقلاب را درک کردن،‌ در راه انقلاب بودن و در دفاع از انقلاب ایستادگی کردن و‌ به وسیله این سه اصل ما می‌توانیم به یاری خدا، این انقلاب را به ظهور امام زمان (عج) پیوند دهیم.

انتهای پیام/2258/ب/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول