اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل فنی وحرفه‌ای خوزستان:

آموزشی که اشتغالزا نباشد حذف می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل فنی و حرفه‌ای خوزستان با رد شایعه کاهش رشته‌های فنی و مهارتی مراکز دولتی استان، گفت: هدف مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش در جهت ایجاد اشتغال است و اگر این هدف محقق نشود، رشته آموزشی حذف می‌شود.

آموزشی که اشتغالزا نباشد حذف می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان، رحمان قلاوند به فعال بودن 110 رشته مهارتی در مراکز سراسر استان اشاره کرد و گفت: با توجه به رویکرد اشتغال محور بودن دوره‌های مهارتی، تغییر رشته‌ها در مراکز دولتی به سمت ایجاد رشته‌های جدید با اشتغال آفرینی سریع‌تر انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: به منظور کاهش تصدیگری دولت، دوره‌های مهارتی که بخش خصوصی قادر به ارائه آنهاست به تدریج به آموزشگاه‌های آزاد منتقل می‌شود و مراکز دولتی به سمت رشته‌های جدید که اشتغال سریعتری ایجاد می کنند حرکت می کنند.

وی افزود: برای مثال در رشته‌های مهارتی رایانه در حال حاضر آموزشگاه‌های آزاد قادر به ارائه این آموزش‌ها هستند و نیاز اولیه اشتغال استان هم تامین شده است به همین دلیل این رشته از مراکز دولتی حذف و به جای آن رشته مگاترونیک و یا رشته‌هایی در زمینه دانش‌های پایه مانند جوش جایگزین شده است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خوزستان تاکید کرد: در مراکز دولتی نه تنها رشته‌های مورد نیاز استان را کاهش نمی‌دهیم بلکه این رشته‌ها افزایش می‌یابد اما رشته‌هایی که بخش خصوصی توانمند است به منظور کاهش تصدیگری و ایجاد انگیزه به بخش خصوصی واگذار می‌شود. همچنین در مراکز دولتی ویژه خواهران با توجه به پیگیری سیاست اشتغال خانگی، رشته‌های مهارتی صنایع دستی و هنری که دارای قابلیت ایجاد اشتغال خانگی است تقویت می‌شود.

قلاوند هدف مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای را آموزش در جهت ایجاد اشتغال عنوان کرد و افزود: بر این اساس اگر آموزش منجر به ایجاد اشتغال نشود حذف می‌شود. ممکن است فردی مایل به آموزش یک رشته مهارتی باشد که در مراکز دولتی ارائه نمی‌شود این موضوع به مراکز دولتی مربوط نیست که گرایش به چه رشته‌هایی در بین کارآموزان وجود دارد بلکه این اهمیت دارد که چه آموزشی منجر به ایجاد اشتغال می‌شود

وی تصریح کرد: اگر کارآموزانی با هدف اشتغال مایل به فراگیری مهارت خاصی باشند که در آموزشگاه‌های آزاد ارائه می‌شود با توجه به هماهنگی انجام شده با بخش خصوصی قسمتی از هزینه‌ها از سوی فنی و حرفه‌ای تقبل می‌شود.

به گفته مدیر کل فنی و حرفه‌ای خوزستان، در حال حاضر رشته‌هایی در مراکز دولتی سراسر استان فعال است که به علت هزینه بالای این دوره‌های آموشی، بخش خصوصی قادر به ارائه آنها نیست و در واقع ارائه این دوره‌های مهارتی برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی ندارد.

قلاوند درباره تعداد رشته‌های مهارتی فعال در سطح آموزشگاه‌های آزاد استان هم توضیح داد: در حال حاضر امکان اعطای مجوز برای آموزش هزار و 500 حرفه آموزشی در مراکز خصوصی فنی و حرفه‌ای وجود دارد اما اعطای مجوز منوط به ارائه طرح توجیهی اقتصادی، تامین شرایط و تجهیزات لازم مطابق کتابچه مربوط به استاندارد راه‌اندازی و ارائه رشته‌های مهارتی است.

انتهای پیام/2247/غ/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول