اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آقای مدیرکل؛ کمی منصف باشیم

به‏راستی چه کسی در انتخابات خانه مطبوعات سمنان باخته است؟

خبرگزاری فارس: خبرنگاران، دبیران و مدیران رسانه‏های گروهی تاثیرگذار در استان سمنان با صدور نامه‏ای سرگشاده خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، از نحوه برگزاری انتخابات خانه مطبوعات و برخی موضع‏گیری‏ها انتقاد کردند.

به‏راستی چه کسی در انتخابات خانه مطبوعات سمنان باخته است؟

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، انتخابات خانه مطبوعات سمنان روز جمعه در حالی برگزار شد که گذشته از موارد تخلف از اساسنامه خانه مطبوعات در برگزاری این انتخابات، شاهد موضع‏گیری‏ها و سخنان جالب توجهی از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان بودیم.

این سخنان که تلویحاً شمار زیادی از خبرنگاران، دبیران و مدیران رسانه‏های گروهی تاثیرگذار در استان سمنان و خبرگزاری‏ها و روزنامه‏های معروف دولتی و غیردولتی، کشوری و استانی را مورد خطاب قرار می‏داد، سبب رنجش خاطر این قشر شد.

در همین حال، امروز نامه‏ای سرگشاده از سوی اصحاب رسانه استان سمنان خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان صادر شد که متن کامل آن بدون هیچ‏گونه دخل و تصرفی در ادامه می‏آید:

بسمه تعالی

آقای مدیرکل؛ کمی منصف باشیم

به‏راستی چه کسی در انتخابات خانه مطبوعات سمنان باخته است؟

روی صحبت با جناب آقای سوقندی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان است و بهانه آن، سخنان ایشان در مجمع عمومی و انتخابات سری جدید شورای مرکزی خانه مطبوعات استان. و اما بعد ... 

آقای مدیرکل! شما در بخشی از سخنان خود با مسابقه خواندن این مجمع عمومی، اظهار داشتید: آنهایی که در این جمع حاضر هستند، همگی برنده خواهند بود و آنان که نیستند بازنده.

کمی انصاف بدهید؛ آیا شما در یک مسابقه که برگزارکننده آن زمین بازی را نه شب مسابقه بلکه از یک‏سال قبل به آب بسته باشد؛ ناظر مسابقه نیز قواعد و مقررات بازی را به نفع حریف شما بنویسد؛ تغییر مقررات و قوانین بازی را فقط به حریف شما بگویند؛ دستان شما را در روز مسابقه ببندد و بگویند در مقابل حریف بازی کن، در آن مسابقه شرکت می‏کنید؟

آقای مدیرکل! هر چند ما نتیجه انتخاباتی که شما به مسابقه تشبیه کردید، را از پیش می‏دانستیم و بارها گفتیم و آنهایی که در مجمع عمومی روز جمعه حضور داشتند، دیدند آنچه ما پیش‏بینی کرده بودیم و در اینجا نمی‏خواهیم دوباره چرایی نتایج این انتخابات را بازگو کنیم، اما لازم می‏دانیم بگوییم نقص اساسی اساسنامه خانه مطبوعات و نحوه داشتن حق رای اعضا باعث خواهد شد که اگر هزار بار دیگر انتخابات تکرار شود، نتیجه‏ای دیگر به دست نخواهد آمد و تنها دلیل آن را نیز خود بهتر می‏دانید و ما بارها ذکر کرده‏ایم و از حوصله ما و شما خارج است.

آقای مدیرکل! آنچه به نگارش درمی‏آید، نکاتی چند در رابطه با خطا در اجرای اساسنامه خانه مطبوعات است که در روز جمعه نقض شد؛ هر چند مطمئن هستیم تنها به خاطر اینکه افتخار برگزاری انتخابات را به نام خود و همکارانتان ثبت کنید، با دلایلی که تنها برای شما توجیه‏پذیر خواهد بود، این تخلفات را رد خواهید کرد؛ اما امید آن داریم، برای یک‏بار هم که شده، پاسخی مکتوب و قانع‌کننده از شما و همکارانتان داشته باشیم.

به گزارش فارس؛ در این نامه به برخی تخلفاتی که در روند برگزاری انتخابات خانه مطبوعات استان سمنان رخ داد، نیز اشاره شده است که در ادامه عیناً نقل می‏شود:

1) بین کاندیداهای محترم، افرادی با کمتر از 30 سال سن که حداقل سن برای احراز شرایط کاندیداتوری بوده، نام‏نویسی کرده‏اند و یکی از آنها برای عضویت در شورای مرکزی خانه مطبوعات استان سمنان رای آورده است.

همکارانتان می‏گویند ما از وزارت ارشاد استعلام کردیم و پاسخ دریافت نمودیم که اگر فردی سابقه 10 ساله در کار مطبوعاتی داشته و شرط حداقل سن را ندارد، می‏تواند کاندیدا شود.

اما سئوال این‏جاست که خوشحال خواهیم شد به ما بگویید این حذف شرایط سنی بدین صورت آیا اعلام عمومی شده یا خیر؟ هر چند همکاران محترمتان پاسخ دادند در ساعت 20 شب روز پنجشنبه، ما چگونه اعلام عمومی کنیم؟ اما قطعا بهترین فرد برای پاسخ دادن به سئوال ما خود شما هستید.

آقای مدیرکل! فکر نمی‏کنید حق کسانی که تغییر قوانین بازی به آنها گفته نشده اما برای حریفشان روشن است، در این مورد ضایع شده؟ شاید افرادی با توجه به نداشتن حداقل سن طبق مفاد اساسنامه خود را کاندیدا نکردند و اگر می‏دانستند قوانین بازی تغییر یافته، کاندیدا می‏شدند، این‏طور نیست؟

2) بین تنها کاندیدای خبرگزاری‏های استان سمنان، فردی به عنوان سرپرست خبرگزاری ایلنا در استان کاندیدا شده و ظاهراً با توجه به تحریم انتخاباتی تمام خبرگزاری‏های استان، به عنوان فرد پیروز مسابقه مد نظرتان روی سکو رفته است.

آقای مدیرکل! جالب است بدانید حکمی در تاریخ 08/07/1390 به شماره 1150/خ90 در دبیرخانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان تحت مدیریت جناب‏عالی به نام شخصی دیگر به عنوان سرپرست خبرگزاری ایلنا در استان ثبت شده است که حتی همکارانتان از وجود نامه مطلع هم نبودند.

گذشته از اینکه، مدیر جدید خبرگزاری ایلنا هیچ فردی را به عنوان خبرنگار یا ... برای عضویت در خانه مطبوعات استان سمنان تایید نکرده است، این فرد چگونه به عنوان نماینده این خبرگزاری ورود پیدا کرده و رأی آورده است.

آقای مدیرکل! گرچه پس از ارائه حکم سرپرست جدید خبرگزاری ایلنا به معاون محترمتان، فرد مورد نظر در تکاپوی دریافت حکم افتاده و هر چند دریافت هر حکم دیگری پس از حکم مورد نظر قابل انکار نیست؛ اما چون شما و همکارانتان اساسنامه را ملاک و معیار قرار داده‏اید، شما را به مطالعه مجددبندی از اساسنامه دعوت می‏کنیم.

در این بند قید شده، فردی که می‏خواهد از هر رده از مطبوعات و خبرگزاری‏ها کاندیدا شود باید سه سال مستمر در آن بخش فعالیت داشته باشد؛ ایشان با توجه به حکم‏ موجود هرگز نمی‏تواند ادله‏ای بیاورد که سه سال مستمر سرپرست خبرگزاری ایلنا در استان سمنان بوده است یا تاییدیه‏ای از سوی مدیر جدید استانی آن دارد.

هر چند ما مطمئنیم همکاران شریفتان بر این اصل معتقدند که خدا انسان را آفرید و انسان توجیه را، قطعاً بر دو ایراد اساسنامه‏ای که بر انتخابات روز جمعه آورده‏ایم، به هر نحوی توجیه خواهند آورد؛ اما ما این چند سطر را فقط برای ثبت در تاریخ نگاشتیم و هرگز امید بررسی و پاسخ نداشته و نداریم.

فقط جهت اطلاع عرض می‏کنیم، خوب است یک بار دیگر منتخبان مسابقه مدّنظر را در خلوتتان مرور کنید. آیا می‏توانید به خود بباورانید از افرادی که انتخاب شده‏اند، می‌توان به عنوان نمایندگان واقعی مطبوعات و رسانه‏های استان یاد کرد؟

به راستی، منتخبین، چه طیفی از مطبوعات و رسانه‏های استان سمنان را از لحاظ فراگیری به خود اختصاص می‏دهند؟ 70 درصد منتخبان از یک روزنامه محلی استان و مابقی .... ، خود قضاوت کنید. 

و اما بعد . . .

در این مجال، یادآوری موضوعی را خالی از لطف نمی‏دانیم؛ چون احساس می‏کنیم در شور و شوق ثبت این افتخار بزرگ یعنی برگزاری انتخابات شورای مرکزی خانه مطبوعات استان به نام خود فراموش شده است.

آقای مدیرکل!

معاون محترم سیاسی امنیتی استاندار سمنان و رئیس شورای اطلاع‏رسانی استان سمنان، جناب آقای مهندس خلخالی در آخرین نشست قبل از انتخابات به شما توصیه نمودند که اعضا حتماً باید احراز صلاحیت شده و روشن شود که مطبوعاتی و رسانه‏ای واقعی چه کسانی هستند و افراد دارای حق رای اعلام عمومی شوند.

صورت‏جلسه آن روز نزد دبیر شورای اطلاع‏رسانی استان سمنان قابل رویت است و ما انتظار داریم به خود زحمت داده و دستور بفرمایید لیست افرادی که حق رای داشتند، با مشخصات کامل آنها را نزد شما بیاورند تا مشخص شود نشریه‏ای که هر دو ماه، یک بار چاپ می‏شود و همکاران محترمتان می‏توانند شهادت دهند که در سال گذشته، تعداد شمارگان آن از انگشتان دست تجاوز نکرده و حتی جالب است بدانید نشریه در شهرستان شاهرود به صورت گاهنامه و اجاره‏ای چاپ می‏شود، چگونه ممکن است اعضایی را به مجمع عمومی معرفی کند که تعدادشان از شمارگان نشریه بیشتر است و جالب‏تر از آن که مدیر مسئول این نشریه به عنوان کاندیدا در انتخابات شرکت نموده و جزو منتخبان می‏شود.

البته اگر بخواهیم از این گونه موارد بازگو کنیم، باید چندین صفحه نگارش شود که از حوصله شما خارج است؛ پس چون معتقدیم «در خانه اگر کس است، یک حرف بس است». باقی بقای شما. 

امید که همگی انصاف را سرلوحه کار و زندگی خود قرار دهیم.

         شماری از خبرنگاران، دبیران و مدیران رسانه‏های گروهی تاثیرگذار در استان سمنان

انتهای پیام/ش/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول