اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

رشد 9 درصدی تولید عسل / 91 درصد کلنی‌های زنبور کردستان مدرن است

خبرگزاری فارس: مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی کردستان از رشد 9 درصدی تولید عسل در استان در سال‌جاری خبر داد و گفت: هم اکنون 91.5 درصد کلنی‌های استان مدرن هستند.

رشد 9 درصدی تولید عسل / 91 درصد کلنی‌های زنبور کردستان مدرن است

فرزاد معاونی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: براساس سرشماری کلنی‌های زنبورعسل در استان درحال حاضر127 هزار و 986 کند و زنبورعسل که از این تعداد 117 هزار و 148 کلنی مدرن و 10 هزار و 838 کلنی بومی هستند،در استان وجود دارد.

وی از رشد 10 درصدی تعداد کندوهای زنبورعسل استان نسبت به سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هر سال شاهد افزایش تعداد کلنی‌های زنبور عسل در استان به ویژه کلنی‌های مدرن هستیم.

وی بیان کرد: تعداد کندوهای زنبور عسل استان در سال 77، 70 هزار و 500 کندو بود که از این تعداد 26 هزار و 500 کلنی مدرن یعنی حدود 37 درصد و 44 هزار کلنی بومی به عبارتی 63 درصد آنها بومی بودند.

مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: در سال 82 هم 86 هزار کندو زنبورعسل در استان وجود داشت که 50 درصد آن مدرن و 50 درصد هم بومی بودند.

معاونی عنوان کرد: در سال 88 هم تعداد کندوها به 117 هزار  رسید که 75 درصد آنها را نیز کلنی‌های مدرن تشکیل می‌داد و 25 درصد کلنی‌ها بومی بودند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز بر اساس سرشماری امسال 91.5  درصد کلنی‌های زنبورعسل استان مدرن و تنها 5.8 درصد از کلنی‌های بومی هستند.

وی میانگین تولید بالا، امکان نظارت و بازدید، انجام مدیریت صحیح زنبورستان و حمل و نقل آسان را از جمله مزایای کلنی‌های مدرن ذکر کرد.

مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی کردستان میزان تولید عسل استان در سال‌جاری را یک‌هزار و 144 تن خواند و گفت: یک‌هزار و 118 تن آن حاصل تولید کلنی مدرن و 26 تن آن مربوط به کلنی‌های بومی است.

به گفته معاونی، میانگین تولید عسل در کلنی‌های مدرن حدود 11 کیلوگرم و در کلنی‌های بومی هم بیش از 2 کیلوگرم است.

وی با اشاره به رشد 9 درصدی تولید عسل در استان نسبت به سال گذشته، اظهارداشت: هر چند کردستان از لحاظ تولید کمی عسل در رتبه 13 کشور قرار دارد ولی از نظر کیفیت جزو استان‌های ممتاز به شمار می‌آید و قیمت هر کیلو عسل استان موید این مطلب است.

به گفته وی هم اکنون 3 هزار و 331 نفر در کردستان به زنبورداری اشتغال دارند که از این تعداد تنها 800 نفر شغل اصلی آنها زنبورداری است.

مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اعلام کرد: تاکنون به 354 نفر در استان وام زنبورداری با اعتبار 4 میلیارد و 200 میلیون تومان از محل طرح توسعه بخش کشاورزی پرداخت شده است.

معاونی گفت: در سال آینده با آغاز کار این تعداد افراد که وام زنبورداری دریافت کرده‌اند شاهد تولید بیشتر عسل خواهیم بود.

انتهای پیام/79003/غ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول