اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

تأمین وثیقه بانکی از اهم موانع مصوبات کار‌گروه توسعه بخش کشاورزی است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی گفت: مشکل تأمین وثیقه بانکی از اهم موانع مصوبات کارگروه توسعه بخش کشاورزی است.

تأمین وثیقه بانکی از اهم موانع مصوبات کار‌گروه توسعه بخش کشاورزی است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی  پیش امروز در جلسه شورای مدیران سازمان جهادکشاورزی استان اظهار کرد: تهیه تضامین و وثایق مورد تأیید بانک کشاورزی برای روستاییان که بخش اعظم استفاده‌کنندگان از تسهیلات کارگروه توسعه بخش کشاورزی را تشکیل می‌دهند، همچون سد بزرگی مانع حرکت آنها شده است.

وی افزود: مسائل و مشکلات اسناد زراعی، محدود بودن املاک و مستغلات قابل توثیق به‌ ویژه در شهرهای کوچک باعث شده درصد بالایی از پرونده‌های مصوب کارگروه‌های توسعه بخش کشاورزی در شهرستان‌ها که با صرف هزینه و وقت فراوان برای متقاضیان و دستگاه‌های اجرایی تشکیل شده، در شعب بانک کشاورزی بایگانی و در انتظار تکمیل وثیقه و ضامن باشد.

فتحی با بیان اینکه بخشی از مشکلات وثایق توسط قوانین دست و پاگیر بانک ایجاد شده است، ادامه داد: در واقع اگر دولت به‌ دنبال تحقق اهداف طرح توسعه بخش کشاورزی است باید راهکاری برای جایگزینی تأمین وثایق و تضامین تعریف کند، به طوری‌ که هم تضمین لازم برای برگشت سرمایه بانک تأمین شود و هم مشکل متقاضیان استفاده از تسهیلات برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه در صورت حل نشدن این مشکل، طرح عظیم توسعه بخش کشاورزی با چالش جدی روبه‌رو شده و از مسیر اصلی و پیش‌بینی ‌شده خارج می‌شود، ادامه داد: مشکل تأمین وثیقه دریافت تسهیلات در بخش کشاورزی باید حل و فصل شود.

فتحی با بیان اینکه براساس دستورالعمل‌های موجود، بانک‌های عامل مکلفند علاوه بر اسناد مشاعی مالکان و نسق‌های زراعی زارعان، قراردادهای اجاره یا بهره‌برداری و یا حق انتفاع از اراضی ملی و دولتی و سند مالکیت اعیانی احداثی را به عنوان وثیقه و تضمین اعطای تسهیلات بپذیرند، افزود: بانک‌ها موظفند در اعطای تسهیلات بانکی به طرح‌های کشاورزی و منابع طبیعی، اسناد مشاعی مالکان و نسق‌های زراعی زارعان و اشخاص را به نسبت سهم مشاع از قیمت روز کل مشاع ارزیابی کرده و به عنوان وثیقه و تضمین برای اعطای تسهیلات بپذیرند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان با بیان اینکه معضل تأمین وثیقه به مهم‌ترین عامل در طولانی شدن روند بررسی طرح‌ها در بانک و جذب منابع اعتباری تبدیل شده است، ادامه داد: ارزیابی کمتر از ارزش واقعی وثایق توسط بانک‌ها همچنان از معضلات این فرآیند است چرا که براساس قانون ارزش‌گذاری وثایق باید توسط کارشناسان رسمی دادگستری صورت پذیرد.

وی گفت: پیگیری مسئولان وزارت جهادکشاورزی و تصویب قانون افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی در مردادماه سال 89 تصویب شده است به استناد ماده 10 این قانون بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مکلف شده‌اند علاوه بر اسناد مشاعی مالکین و نسق‌های زراعی زارعان، قراردادهای اجاره یا بهره‌برداری و یا حق انتفاع از اراضی ملی و دولتی و سند مالکیت اعیانی احداثی را به عنوان وثیقه و تضمین اعطای تسهیلات بپذیرند.

فتحی افزود: در بند 26 قانون بودجه سال 90 نیز بانک‌های عامل موظف شده‌اند به ازای پرداخت تسهیلات به کشاورزان و روستائیان اسناد اراضی کشاورزی و اسناد عادی اراضی محل اجرای طرح‌های کشاورزی و صنایع وابسته به آن و اسناد منازل روستایی را به عنوان وثیقه وام‌های بخش کشاورزی و وام‌های پرداختی به روستائیان مورد پذیرش قرار دهند و با وجود تصریح قانون، بانک‌های عامل از پذیرش عناوین ذکر شده به عنوان مورد گرو و وثیقه امتناع می‌کنند.

انتهای پیام/60001‌/ز/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول