اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور استاندار فارس در امور عشایر عنوان کرد

تمایل گردشگران دنیا برای بازدید از زندگی ایلات فارس

خبرگزاری فارس: مشاور استاندار فارس در امور عشایر گفت: کوچ عشایر یک منبع غنی اقتصادی و فرهنگی است و در بحث جذب گردشگر بسیاری از گردشگران دنیا مایل هستند از زندگی ایلات فارس دیدن کنند.

تمایل گردشگران دنیا برای بازدید از زندگی ایلات فارس

امین‌الله قربانی کشکولی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: عشایر حداکثر استفاده را از طبیعت می‌برند و زندگی خودکفا و خوداتکایی دارند.

وی افزود: در جامعه عشایر سیار تمام افراد مولد هستند و کمتر کسی بیکار است.

قربانی ادامه داد: یکی از پایه‌های اقتصاد کشور استقلال کشاورزی و مواد غذایی است و با توجه به نوع زندگی عشایر، دامپروری آنها می‌تواند مورد استفاده بیشتری قرار گیرد.

مشاور استاندار فارس اضافه کرد: فارس به عنوان استان منبع و مرجع عشایر کشور با استان‌های جنوبی ارتباط دارد و ترددهای بین ییلاق و قشلاق با مرکزیت فارس انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: عشایر از جنوبی‌ترین نقاط کشور مانند بوشهر به فارس می‌آیند، به اصفهان می‌روند و دوباره بر می‌گردند.

اسلحه عشایر برای تامین امنیت استفاده می‌شود

قربانی در ادامه بیان کرد: نزدیک به 80 هزار نفر نیروی بسیجی در استان فارس وجود دارد که بخش قابل توجهی از آنها عشایر مسلح هستند و حافظ امنیت کشور تلقی می‌شوند.

به گفته وی، با وجود این تعداد اسلحه در میان عشایر تاکنون نا‌امنی، درگیری و استفاده خلاف از این اسلحه‌ها گزارش نشده است.

قربانی ادامه داد: عشایر در سطوح مختلف علمی و اداری اعم از دانشگاه‌ها، مراکز دولتی و ... مشغول خدمت به کشور هستند.

وی ابراز داشت: مدارس عشایری با وجود محدودیت‌هایی که دارند دانش‌آموزان نمونه‌ای تحویل جامعه داده و راهی معتبرترین دانشگاه‌ها کرده‌اند.

1200 شهید از عشایر فارس

مشاور امور عشایر استاندار فارس در ادامه گفت: در دوران دفاع مقدس عشایر با افتخار از کشور دفاع کردند و یک‌هزار و 200 نفر از جامعه عشایر به افتخار شهادت نائل آمدند.

وی افزود: از این یک‌هزار و 200 شهید تنها 92 نفر آن از دبیرستان شهید بهشتی است که به عنوان نگین درخشانی در نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌درخشد.

قربانی تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد که عشایر تا چه حد ولایتمدار و به نظام وفادار هستند و در تمام صحنه‌ها حضور دارند.

جمعیت 150 هزار نفری عشایر فارس

مشاور استاندار فارس در امور عشایر در این گفت‌وگو بیان کرد: طبق آخرین آمار موجود در مرکز آمار ایران جمعیت عشایر سیار استان فارس حدود 150 هزار نفر بوده که این موضوع فارس را به پر جمعیت‌ترین استان عشایری کشور بدل کرده است.

وی اضافه کرد: استان فارس قطب عشایری کشور محسوب می‌شود و نزدیک به 12.5 درصد جمعیت عشایر کوچنده کشور در فارس است.

قربانی خاطرنشان کرد: عشایر کوچنده بین 3.5 تا چهار درصد جمعیت فارس را تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه گفت: بخش عمده‌ای از عشایر در شهرها و شهرک‌ها و مناطق اسکان ساکن هستند که خود آنها نیز جمعیت قابل توجهی دارند.

قربانی ابراز داشت: عشایر سیار فارس نزدیک به 30 درصد دام این استان را در اختیار دارند.

عشایر در تاریخ حامی خط اصیل علوی بوده‌اند

مشاور استاندار فارس در امور عشایر گفت: عشایر به نوعی از بنیانگذاران تشیع در منطقه هستند و در هر منطقه‌ای که تردد کرده‌اند تشیع و ولایتمداری را گسترش داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: عشایر در طول حضور در استان فارس به عنوان انسان‌هایی پاک، شجاع، ولایتمدار و وطن‌دوست معروف بوده‌اند و با نوع زندگی خود حداقل بار را بر دوش دولت‌ها گذاشته و حداکثر بهره را به جامعه رسانده‌اند.

قربانی بیان کرد: به دلیل روح آزادگی و بینش سیاسی، عشایر در مقابل تمام رژیم‌های گذشته که مردمی نبوده‌اند ایستادگی کرده‌اند.

وی تصریح کرد: تنها نظامی که عشایر نه تنها در مقابل آن ایستادگی نکرده بلکه به آن کمک بسیار رسانده‌اند، نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است.

به گفته قربانی، ولایتمداری عشایر به روزهای نخستین قیام حضرت امام باز می‌گردد چنانکه در سال 1342 عشایر فارس در بخش‌هایی به تبعیت از جریان انقلاب به قیام مسلحانه پرداختند.

نخستین شهیده زن انقلاب، شیر‌زنی از عشایر فارس

مشاور استاندار فارس در امور عشایر اضافه کرد: عشایر نزدیک به یک سال با رژیم درگیر بودند و در محرم سال 1343 حدود 14 نفر از این عشایر مبارز به شهادت رسیدند که مقبره آنها در حوالی شهرستان لارستان و خنج است.

قربانی بیان کرد: این عشایر مبارز را پس از یک سال درگیری و تعقیب و گریز با فریب به منطقه باز می‌کشانند و به وسیله سلاح‌های سنگین آنها را مورد حمله قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: یکی از سرشناس‌ترین این عشایر خانم باختر بیگلری از طایفه ایل ونفر است که به عنوان نخستین زن شهیده نهضت حضرت امام (ره) شناخته شده است.

تولید خودرو به نام عشایر

به گفته مشاور استاندار فارس، کوچ عشایر یک منبع غنی اقتصادی و فرهنگی است و در بحث جذب گردشگر بسیاری از گردشگران دنیا مایل هستند از زندگی ایلات فارس دیدن کنند.

قربانی ادامه داد: برخی از ایلات فارس شهرت جهانی دارند و اینکه شرکت خودروسازی نیسان موتور ژاپن تولید خودروی قشقایی را در در دستور کار خود قرار داده نشان می‌دهد که بحث عشایر برای دنیا بسیار جالب توجه است.

وی در ادامه اظهار داشت: توان اقتصادی عشایر ضعیف است و به دلیل همراهی آنها با طبیعت در موارد حوادث غیرمترقبه آسیب‌پذیر هستند.

قربانی تصریح کرد: وجود مشکلات در تردد ییلاق و قشلاق عشایر باعث می‌شود مسئله اسکان آنها مطرح شود اما بحث اسکان نیز به برخی مزایای کوچ لطمه می‌زند و لازم است که اقدامات در این زمینه‌ها پس از بررسی دقیق و کارشناسانه صورت گیرد.

انتهای پیام/2448/ح/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول