اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از مناظره ‌«وحدت حوزه و دانشگاه» ‌در گیلان

ذوالنور‌: «وحدت» ‌جلوی ورود جریان نفاق به دانشگاه ‌را می‌گیرد‌/‌زیباکلام: ضرورتی ندارد

خبرگزاری فارس: گفت: مناظره بین حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری و صادق زیباکلام با موضوع وحدت حوزه و دانشگاه ‌در دانشگاه گیلان برگزار شد.

ذوالنور‌: «وحدت» ‌جلوی ورود جریان نفاق به دانشگاه ‌را می‌گیرد‌/‌زیباکلام: ضرورتی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در مناظره با حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور‌ دبیر کنگره شهدای روحانی درباره موضوع وحدت حوزه و دانشگاه در تالار حکمت دانشگاه گیلان با بیان اینکه هر یک از این دو نهاد کار خود را دارند، اظهار کرد: ضرورتی بین وحدت این دو به لحاظ فلسفی و تاریخی نیست و بنده معتقد هستم دانشگاه متولی هدایت است و در هدایت جامعه نقشی ندارد و وظیفه دانشگاه تربیت علمی جوامع است.

صادق زیباکلام با بیان اینکه در دانشگاه هیچ مسلمی وجود ندارد، افزود: اساس حوزه با یقین است و در دانشگاه چیزی به عنوان یقین وجود ندارد.

این استاد دانشگاه، نگاه دانشگاه به هستی را با تردید خواند و تصریح کرد: در حوزه علوم انسانی هر مکتب فکری که مورد مطالعه قرار می‌گیرد به صورت ضعف است و نگاه حوزه و دانشگاه به هستی‌شناسی دو نگاه متفاوت است.

وی، با بیان اینکه در سال‌های پس از انقلاب فاصله بین حوزه و دانشگاه بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: در عمل هیچ وحدتی به لحاظ سیاسی و اجتماعی بین حوزه و دانشگاه به وجود نیامده است جز اینکه برخی اوقات روحانیون به عنوان استاد وارد دانشگاه شده‌اند.

*اساس هستی بر وحدت است

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نیز در پاسخ به زیباکلام اظهار کرد: اساس هستی بر وحدت است مگر اینکه عکس آن ثابت شود و حرکات هستی یک هدف را دنبال می‌کنند که قرآن کریم نیز بر همین امر تاکید می‌کند.

وی اساس وحدت را تعامل بر اجزای هستی دانست و افزود: اگر مسیر یکی شود تمام اجزای هستی نیز بر همان مسیر باید حرکت کنند و وحدتی که مطرح می‌شود، وحدت نگاه است.

دبیر کنگره شهدای روحانی با بیان اینکه برای رسیدن به تعالی جامعه باید یک مسیر را طی کنیم، افزود: دانشگاه در هدایت و ذلالت جامعه تاثیر دارد و باید عیب را پذیرفت و ضعف را قبول کرد و به فکر درمانش بود.

وی با تصریح بر اینکه معتقد به وحدت قبل از انقلاب نیستم، گفت: قبل از انقلاب کمونیستی بودند و عده‌ای که مقید بودن رفتند و تعدادی نیز که تاکتیکی بودند جدا شدند، مگر جریان نفاق در دانشگاه کم وجود داشت و ما می‌گوییم هدایت‌ها باید در مسیر خدا باشد.

ذوالنوری ابراز کرد: یقین دارم اگر جنگی رخ دهد هجمه دانشجویان ما بیشتر به جبهه خواهد بود و باید مناسب با هجوم، دفاع ما سازماندهی شود.

وی وحدت حوزه و دانشگاه را حس مسئولیت‌پذیری خواند و اذعان کرد: نتیجه این وحدت در عرصه شکوفایی کشور دیده شده است.

این فعال و پژوهشگر، حرکت هدفمند را از اهداف حوزه و دانشگاه بیان کرد.

*رسالت حوزه هدایت‌گری جامعه است

زیباکلام در ادامه مناظره مذکور در پاسخ به ذوالنور ابراز کرد: حوزه در ایران یک  رسالت هدایت‌گری برای خود‌ قائل است و دانشگاه رسالت هدایت‌گری برای خودش قائل نیست.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه تنها یک رسالت فهم جهانی برای خود قائل است، خاطرنشان کرد: این امر نیز به خاطر بهبود زندگی است نه هدایت زندگی.

این استاد دانشگاه اذعان کرد: در مسئله وحدت باید کار ویژه دانشگاه تعریف شود و جهت را اگر خواستید شما مشخص کنید.

*تاثیرگذاری اصلاح دانشگاه در اصلاح جامعه

ذوالنوری در پاسخ به زیباکلام اظهار کرد: بهبود در روابط اجتماعی، شناخت ناهنجاری‌ها، پیشنهاد و مدل حکومتی که جامعه را بهتر به هدفش برساند به معنای هدایت است.

وی با بیان اینکه اصلاح دانشگاه در اصلاح جامعه موثر است و چگونه می‌توانیم بگوییم دانشگاه تاثیر ندارد، ابراز کرد: حوزه خود را تحمیل می‌کند که این دین را اجرا کنید و ما معتقد هستیم آزادی که در حوزه است باید در دانشگاه بیاید و در حوزه طلبه به آیت‌الله نقد می‌کند اما اگر دانشجو بخواهد این کار را بکند مشروط می‌شود.

این فعال و پژوهشگر با تصریح بر اینکه حوزه چالش دارد، خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم که انسان را باید از دید خدا شناخت و دانشگاه نیز باید همین کار را بکند.

وی با اشاره به اینکه حوزه به دنبال کشف حقایق و پیدا کردن جواب‌هاست، اذعان کرد: دانشگاه نیز کارش همین است و اگر نگاه یکی شود وحدت صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/2300/ش/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول