اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر عرصه هنر:

مضامین نگار‌گری ریشه در آیات قرآنی دارد

خبرگزاری فارس: یک پژوهشگر عرصه هنر گفت: بسیاری از مضامین نگار‌گری الهام گرفته از آیات و داستان‌های قرآنی هستند و این مضامین ریشه در آیات قرآنی دارند.

مضامین نگار‌گری ریشه در آیات قرآنی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مریم منصوریان پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی تأثیر مفاهیم قرآنی در نگارگری ایرانی اظهار کرد: در نگاره‌های معاصر از نور و روشنایی همچون نگاره‌های سنتی برای بیان معنا و اشاره به حقیقت الهی استفاده شده است.

وی با تاکید بر اینکه نگارگران ایرانی طی دوره‌های مختلف نگارگری توجه خاصی به تصویرسازی موضوعات قرآنی داشته‌اند، اضافه کرد: نمایش‌نمایی از بهشت و به چاه انداختن حضرت یوسف (ع) نمونه‌هایی از هنر نگارگری به شمار می‌رود.

یک پژوهشگر عرصه هنر تصریح کرد: داستان‌ها و آیات قرآنی از جایگاه خاص و ویژه‌ای در هنر نگارگری برخوردار هستند و بسیاری از مضامین هنر نگارگری ریشه در آیات و داستان‌های قرآنی دارد.

وی با تاکید بر اینکه این حوادث داستانی یک کار هنری مستقل و دارای هدف هنری خاص نیستند، ادامه داد: بلکه این حوادث داستانی و تاریخی ابزاری برای رسیدن به اهداف دینی محسوب می‌شوند که البته این داستان‌ها ویژگی‌های هنری را تحت‌الشعاع قرار نداده است.

منصوریان با اشاره به اینکه آرامش و ثبات قلبی، بیان حقایق و واقعیت‌هایی از اقوام گذشته، پند و موعظه، تذکر و یادآوری به مؤمنان و رهروان راستین از جمله نتایج بیان قصه و تاریخ پیامبران به شمار می‌رود، تاکید کرد: مفهوم نور و رنگ در نگارگری ایرانی با یکدیگر عجین شده و فضایی راز و رمزدار برای نگاره‌ها ایجاد کرده است. 

انتهای پیام2301/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول