اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهشی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) عنوان کرد

اهتمام جدی طلاب به امر پژوهش از بدو تحصیل

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) گفت: طلاب باید از همان ابتدای ورود به امر تحصیل در کنار امر آموزش به پژوهش نگاه ویژه داشته و از این امر غافل نشوند.

اهتمام جدی طلاب به امر پژوهش از بدو تحصیل

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، سید حسین اسحاقی با توجه به قرارگیری در هفته پژوهش به تبیین اهمیت و نقش این مبحث در کشور به ویژه در حوزه‌های علمیه پرداخت و اظهار کرد: پژوهش برآیند نظام آموزش و در متن فرایند تحصیل است؛ نظام آموزشی با بهره‌گیری از برنامه‌های آموزشی و تأمین متون، محورها و سرفصل‌های مناسب می‌تواند نیروهای انسانی را در حیطه پژوهش، آموزش و تبلیغ پرورش داده و افراد توانمندی به جامعه تحویل دهد.

وی افزود: اگر نگاه آموزش و پژوهش محورانه باشد و از همان ابتدای پژوهش حضور فعال در برنامه‌های آموزشی داشته و با جدیت در تحقیقات کلاسی و تهیه مقالات حضور یابد امکان پرورش عالمان آگاه و پاسخگو به نیازهای پژوهشی به وجود آمده و در نهایت این امر به تولید دانش و معرفت دینی خواهد انجامید.

معاون پژوهشی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تصریح کرد: اما اگر به پژوهش نگاه جانبی و حاشیه‌ای شود چرخه آموزش نیز ناتمام مانده و ناکارآمد خواهد شد، در نهایت دانشی تولید نشده و بر معرفت دینی افزوده نخواهد شد، بنابراین شایسته است آموزش پژوهش‌محور و تربیت‌مدار به عنوان یک اصل اساسی در برنامه‌ریزی‌ها و فرایندهای آموزش مدنظر قرار گیرد تا در نهایت شاهد تربیت نیروهای انسانی کارآمد و نخبه در عرصه تحصیل و تبلیغ باشیم.

وی با تاکید بر اهتمام طلاب و دانش‌پژوهان به امر پژوهش از ابتدای دوران تحصیل ابراز داشت: طلاب باید از همان ابتدای ورود به امر تحصیل در کنار امر آموزش به پژوهش نگاه ویژه داشته و از این امر غافل نشوند چرا که آنچه آنها را در آینده تبدیل به افرادی توانمند می‌کند، همین انجام تحقیقات و پژوهش‌ها است.

معاون پژوهشی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تصریح کرد: حضور به هنگام پژوهش در کنار آموزش و دغدغه شدن این مبحث برای دانش‌پژوهان می‌تواند حس جستجوگری را در طلاب نهادینه کرده و در نهایت شاهد به ثمر نشستن شکوفه‌های تولید علم باشیم در صورتی که متأسفانه امروز این روحیه کمتر در طلاب دیده می‌شود و آثار آن نیز در مرحله نگارش پایان‌نامه‌ها و تهیه مقالات علمی فاخر به وضوح مشاهده می‌شود.

اسحاقی با اشاره به اینکه موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) نهادی برخاسته از متن حوزه است به اقدامات معاونت پژوهش برای توانمند کردن طلاب در عرصه‌های تحقیقی و پژوهشی اشاره کرد و ادامه داد: این معاونت در راستای تقویت انگیزه پژوهشی طلاب و زمینه‌سازی برای انجام پژوهش به عنوان یکی از رسالت‌های این مرکز ضمن فعال کردن پژوهش در فرایند تحصیلی طلاب با بهره‌گیری از چهره‌های برجسته این عرصه، اقدام به برنامه‌ریزی در عرصه‌های مختلف پژوهشی کرده که راه‌اندازی تشکل‌هایی در قالب هسته‌های پژوهشی، راه‌اندازی فصلنامه دانش پژوهشی، برگزاری نشست‌های علمی و کرسی‌های آزاداندیشی و برگزاری کارگاه‌های تحقیق و مهارت‌افزایی از جمله دستاوردهای آن است.

وی تدوین طرح نیازسنجی موضوعی پایان‌نامه‌ها، حمایت از پایان‌نامه‌های پژوهشی، ایجاد بستری برای مطالعات دانش‌پژوهان و راه‌اندازی و افزایش کتب کتابخانه مرجع این موسسه را از دیگر اقدامات معاونت پژوهش برای تقویت بعد پژوهشی طلاب عنوان کرد.

انتهای پیام/2258/ع/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول