اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در بازدید سرزده استاندار اصفهان مطرح شد

رنج مردم دستگرد قداده از نبود امکانات و خدمات / تشکیل گروه تخصصی برای حل مشکلات

خبرگزاری فارس: با توجه به بازدید سرزده استاندار اصفهان از منطقه دستگرد قداده رفع مشکلات این منطقه در دستور کار مسئولان استان اصفهان قرار گرفت.

رنج مردم دستگرد قداده از نبود امکانات و خدمات / تشکیل گروه تخصصی برای حل مشکلات

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خمینی‌شهر اظهار کرد: به دستور استاندار اصفهان در جلسه‌ای مشترک با حضور فرماندار شهرستان خمینی‌شهر و جمعی از معتمدان و کارشناسان تمامی مشکلات این منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: عمده مشکلات منطقه دستگرد قداده بازسازی بافت و معابر فرسوده، آسفالت معابر، کمبود امکانات ورزشی، فرهنگی و طرح‌های عمرانی و رفع مشکلات حریم مورد اختلاف شهرداری اصفهان با شهرداری خمینی‌شهر است.

* تامین اعتبارات لازم برای رفع مشکلات دستگرد قداده / اعزام یک گروه تخصصی

 

مدیرکل حوادث غیرمترقبه استان اصفهان تصریح کرد: پس از اعزام یک گروه تخصصی برای رفع مشکلات و تشکیل جلسه‌ای ویژه در استان، اعتبارات لازم برای رفع مشکلات منطقه دستگرد تأمین می‌شود.

وی یادآور کرد: پس از دریافت گزارش‌ها در مورد کمبود برخی از امکانات و خدمات، منابع اقدامات لازم درباره بافت‌های فرسوده و آسفالت معابر انجام می‌گیرد.

یکی از معتمدین منطقه دستگرد با اشاره به اینکه بعد از گذشت 30 سال مهم‌ترین دغدغه‌های مردم منطقه دستگرد قداده کمبود مسائل خدماتی است، گفت: آسفالت معابر، آب‌گرفتگی و عدم آزادسازی معابر، تجهیز و تکمیل کتابخانه امام باقر(ع)، کمبود امکانات و تجهیزات ورزشگاه شهدای دستگرد همیشه مورد درخواست اهالی منطقه بوده است.

 

* منطقه دستگرد از نظر خدمات و امکانات عمرانی در محرومیت قرار دارد

 

هادی فتحیان افزود: منطقه دستگرد از نظر خدمات و امکانات عمرانی در محرومیت قرار دارد و عواملی سبب شده تا منطقه در جوار کلان‌شهر اصفهان و خمینی‌شهر از محرومیت رنج ببرد و در عمل این منطقه بیشتر به یک روستا شباهت داشته باشد تا یک منطقه شهری.

وی افزود: در حال حاضر این منطقه از مناطق شهری محسوب می‌شود، اما خدمات شهری در آن مشاهده نمی‌شود.

* مسئولان خمینی‌شهر نگاه محله گرایی دارند

 

این معتمد منطقه دستگرد با اشاره به تعداد جمعیت این منطقه گفت: دستگرد قداده با وجود جمعیتی بالغ بر 13 هزار نفر نتوانسته است یک کاندیدا بومی از منطقه را به عنوان عضو شورا برای حضور در شورای شهر انتخاب کنند که به نظر می‌رسد، یکی از عواملی که سبب بروز مشکلات در مناطق محروم خمینی‌شهر شده، نگاه محله گرایی مسئولان شهرستان بوده است.

وی ادامه داد: منطقه دستگرد تاکنون یک مسئول اجرایی برای دفاع از محرومیت‌های این منطقه نداشته است.

فتحیان یادآور کرد: در نگاه مسئولان شهرستان خمینی‌شهر، منطقه دستگرد به عنوان یک منطقه حاشیه‌نشین محسوب می‌شود و با توجه به قدمت تاریخی و دیرینه منطقه دستگرد، بافت شهری این منطقه از محلات هم‌جوار با شهر اصفهان و خمینی شهر جدا نیست، اما نحوه خدمات‌دهی در شهرک رسالت اصفهان با منطقه دستگرد به عنوان منطقه هم‌جوار به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

* فشار جمعیتی خمینی‌شهر بر دوش دستگرد / درآمدزایی برای شهرداری‌های خمینی‌شهر و اصفهان

 

وی در ادامه گفت: مسئولان شهرستان بالا بودن تراکم جمعیت منطقه دستگرد را عامل کمبود خدمات رسانی اعلام می‌کنند و این در حالی است که دستگرد فشار جمعیتی خمینی‌شهر را تحمل کرده است.

این معتمد محلی با بیان اینکه دستگرد قداده به دلیل عدم وجود منطقه کارگاهی و صنعتی در شهرستان و به ویژه اراضی کشاورزی مورد هجوم ساخت‌وساز مراکز کارگاه‌های صنعتی و تولیدی مجاز و غیر مجاز است، بیان کرد: منطقه دستگرد از جمله مناطق درآمدزا برای شهرداری‌های خمینی‌شهر و اصفهان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در منطقه دستگرد تعداد زیادی شرکت‌های دولتی و خصوصی وجود دارند که درآمدزایی بالایی برای شهرهای خمینی‌شهر و اصفهان دارند و انتظار اهالی و معتمدان این است حداقل بخشی از این درآمد صرف خدمات ‌دهی به خود این منطقه گردد، وجود کارگاهی صنعتی و شرکت‌های تولیدی دولتی و خصوصی سبب شده تا منطقه دستگرد در تولید در آمد و کسب عوارض‌های شهری مشکلی نداشته باشد.

فتحیان با بیان اینکه آسفالت معابر، آزادسازی خیابان‌های جدید، بازسازی و جمع‌آوری بافت فرسوده از مهم‌ترین خواسته اهالی دستگرد محسوب می‌شود، تأکید کرد: یکی از مشکلات منطقه دستگرد این است که این منطقه محل عبور خطوط و شبکه فشار قوی آب و برق و گاز بوده و بخش عمده‌ای از اراضی در تصرف و محدود خطوط فشار قوی دستگاهی مختلف دولتی است و دستگاهی دولتی هیچ‌گونه عوارض خدماتی و یا تسهیلاتی برای عبور انشعابات به اهالی نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: علاوه بر خطرات ناشی از انفجار و شکستن خطوط و برق گرفتگی و عوارض ناشی را نیز به همراه دارد.

این معتمد محلی تصریح کرد: مشخص شدن آخرین وضعیت رینگ چهارم ترافیکی، رفع کمبودهای مهم این منطقه  از جمله عدم وجود سالن سر پوشیده ورزشی برای ورزش بانوان، تأمین و رفع کبودهای  وسائل آموزشی مدارس منطقه، برقرار شدن یک خط سرویس اتوبوس واحد به میدان جمهوری اصفهان، اجرای طرح‌های دفع آب‌های سطحی، تخریب و آزادسازی منازل فرسوده، تجهیز و تکمیل تنها کتابخانه محل، اجرای طرح‌های عمرانی برای جلوگیری از ورود کامیون به منطقه مسکونی که تاکنون خسارات مالی و جانی زیادی برای اهالی داشته از جمله درخواست‌های مهم احالی این منطقه است.

* مردم دستگرد در دریافت خدمات، مطالبه به حق دارند / تبعیض نباشد

 

فرماندار خمینی‌شهر در ادامه با اشاره به مطالبات به حق مردم منطقه دستگرد گفت: با توجه به سابقه تاریخی و قدمت منطقه و مردم انقلابی و تابع نظام مردم باید به مطالبات به حق خود برسند.

احمد حقیقی افزود: با طرح مشکلات مربوطه در حضور شهرداری و شورا شهر خمینی‌شهر خواهیم دید که آنها با مشکلات مالی شدیدی و کمبود اعتبارات در ارائه خدمات روبه‌رو هستند و مردم منطقه دستگرد در دریافت خدمات مطالبه به حق دارند اما باید شرایط مالی شهرداری شورا شهر را هم در نظر گرفت.

وی با اشاره به اینکه نباید تبعیض و تفاوت دیدگاه خدمات به مناطق مختلف شهر وجود داشته باشد، گفت: باید این تفاوت نگاه برطرف شود و بخشی از مشکلات منطقه دستگرد در محدود دستگاهی اجرایی و خدماتی است و بخش دیگر مربوط به حوزه شهرداری و بقیه نیاز به کمک مسئولان استان و استانداری دارد.

* استاندار اصفهان در اختصاص بودجه به دستگرد نگاه ویژه داشته باشد

 

فرماندار خمینی‌شهر با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل منطقه دستگرد کمبود اعتبارات عمرانی و خدماتی است، اضافه کرد: درخواست ما از استاندار اصفهان اختصاص بودجه و نگاه ویژه مسئولان استان به رفع مشکلات منطقه دستگرد است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر شهرداری خمینی‌شهر توانمندی لازم را برای رفع مشکلات منطقه دستگرد ندارد و شهرداری خمینی‌شهر نیاز به کمک استانداری اصفهان برای رفع این مشکلات دارد.

به گزارش فارس، رفع مشکلات منطقه دستگرد خمینی‌شهر از جمله درخواست‌های مردم و اهالی در دیدار سرزده استاندار اصفهان به این منطقه بوده است.

منطقه دستگرد قداده یکی از محله‌های قدیمی و با سابقه تاریخی استان اصفهان است و در حدود 13 هزار نفر جمعیت دارد که ما بین مرز شهر اصفهان و خمینی شهر قرار دارد، این منطقه یکی از جمله مناطق مستعد کشاورزی استان بوده که در سال‌های اخیر بخشی از آن به منطقه کارگاهی غیرمجاز تبدیل شده است.

انتهای پیام/2301/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول