اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مجلس:

قانون‌گذاری در مجلس پس از انقلاب 3 برابر تاریخ ایران بوده است

خبرگزاری فارس: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: طی هشت دوره تشکیل مجلس پس از پیروزی انقلاب به میزان سه برابر طول تاریخ ایران قانون‌گذاری صورت گرفته است.

قانون‌گذاری در مجلس پس از انقلاب 3 برابر تاریخ ایران بوده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علی لاریجانی در مراسم رونمایی از کتاب «الفقه القانون» که در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در قم برگزار شد با بیان اینکه تشکیل این مرکز باید در اوایل پیروزی انقلاب صورت می‌گرفت ابراز کرد: نیازمند ارتباطی منطقی میان مجلس و حوزه‌های علمیه در امر قانون‌گذاری هستیم.

وی افزود: قانون‌گذاری ما ریشه در دین مبین اسلام دارد و صاحب‌نظران در امر قانون هم در حوزه‌های علمیه حضور دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم وجود برخی پایه‌های نظری مشکلاتی را در قانون‌گذاری ایجاد می‌کند گفت: انتظارات مختلفی از مجلس و نمایندگان وجود دارد که نخستین مورد آن‌ها قانون‌گذاری‌های روزانه با توجه به شرع مقدس یعنی تصویب نکردن قانونی بر خلاف فقه است که اصلی‌ترین وظیفه مجلس هم به شمار می‌رود.

نگاه فقهی در اقتصاد ضروری است

وی ادامه داد: این بخش از فعالیت مجلس شامل امور اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می‌شود زیرا در مسائلی چون اقتصاد نگاه فقهی ضروری است.

لاریجانی با بیان اینکه برخی از موارد در فقه وجود دارند اما قانونی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است خاطرنشان کرد: مسائلی چون امر به معروف و نهی از منکر و تعریف دقیقی از جرم سیاسی جزو این دسته به شمار می‌روند.

نماینده قم در مجلس با طرح این سئوال که آیا نمایندگان حق دارند در همه عرصه‌ها به قانون‌گذاری بپردازند یا خیر بیان داشت: بودجه‌ریزی در شرایط مختلف و توجه به ضرورت‌ها از دیگر مسائلی است که نمایندگان با آن روبه‌رو هستند و سئوالات زیادی هم در این زمینه مطرح می‌شود.

وی اضافه کرد: طی هشت دوره تشکیل مجلس پس از پیروزی انقلاب به میزان سه برابر طول تاریخ ایران قانون‌گذاری صورت گرفته اما سئوال اساسی‌ که مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان از دل تمام این مصوبات یک تئوری عدالت اسلامی را استخراج کرد یا خیر؟

لاریجانی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه بهترین مکان برای تعیین چارچوبی ویژه نظام‌مند کردن تفکر اسلامی هستند گفت: جایی بهتر از حوزه‌های علمیه شیعی برای این منظور وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس فعالیت‌های خوبی در عرصه‌های گوناگون داشته و می‌تواند موجب ارتباط گسترده‌تر و بهتر میان مجلس و حوزه‌ها باشد.

انتهای پیام/78004/خ/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول