اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علمی وکاربردی مطرح کرد

تصویب 3 هزار رشته شغلی در کشور تا پایان سال 92

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علمی وکاربردی گفت: تا پایان سال 92، سه هزار رشته شغلی در کشور مصوب خواهد شد.

تصویب 3 هزار رشته شغلی در کشور تا پایان سال 92

عبدالرسول پورعباس امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: کشوری مثل ایران اگر تکنولوژی داشته باشد اما نتواند از آن استفاده کند هیچ سود و فایده‌ای ندارد.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین تکنولوژی‌ها بدون علم برای اجرای آن هیچ سود و منفعتی برای کشور جمهوری اسلامی ندارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: ارائه بزرگ‌ترین مقالات علمی و اختراعات بدون توان اجرای عملی آنان چه فایده‌ای برای کشور داشته است.

پورعباس تصریح کرد: هیچ‌گاه یک عالم علم اقتصاد نمی‌تواند اقتصاد کشور را تغییر دهد، اما یک عالم حرفه‌ای مسلط بر روش‌های اقتصادی می‌تواند این تغییر را انجام دهد. 

رئیس دانشگاه علمی وکاربردی افزود: یک بازاری که بر مناسبات حاکم است می‌تواند در این حوزه موفق‌تر باشد.

وی یادآور شد: اگر کسی با پول زیاد وارد بازار شود و تمام امکانات را در اختیار داشته باشد، اما مناسبات بازار را بلد نباشد نمی‌تواند موفق شود و قطعاً شکست می‌خورد.

این مسئول اضافه کرد: در این راستا باید نظام آموزش عالی در کشور تغییر می‌کرد و در گام نخست آموزش عالی در کشور به دو نیم تقسیم شد، نیم اول آن آموزش نظری و نیم دوم آن آموزش عالی مهارتی شد.

پورعباس تصریح کرد: در این راستا نظام جامع علمی عالی مهارت و فناوری در کشور تاسیس و به تصویب دولت رسید. 

رئیس دانشگاه علمی وکاربردی گفت: این نظام ابلاغ شده و به صورت پایلوت‌های منطقه‌ای اجرایی شده و در کشور توسعه می‌یابد.

وی ادامه داد: در این نظام به سه نکته احراز مشاغل، صلاحیت حرفه‌ای و آموزش توجه ویژه‌ای شده است.

این مسئول اضافه کرد: تا امروز در کشور جمهوری اسلامی محور ارتقاء و استخدام تنها توجه به مدرک تحصیلی بود، اما در حال عبور از این شرایط بوده و ظرف ماه‌های آتی شرایطی حاکم خواهد شد تا دیگر مدرک تحصیلی، محور استخدام، شغل و به کارگیری نیرو نباشد.

رئیس دانشگاه علمی وکاربردی گفت: به عنوان مثال در یک حرفه‌ای مانند تولید سرامیک نیازی به اخذ مدرک تحصیلی لیسانس ادبیات نیست، بنابراین در نظام صلاحیت حرفه‌ای که مکمل آموزش است از این پس هرکس صلاحیت داشته باشد، می‌تواند در آن حوزه مشغول به کار شود. 

وی ادامه داد: مدرک صلاحیت در کشور طراحی شده که دارای یک تا 100 شاخص است، به طوری که آموزش پیش‌نیاز آن است و تنها یکی از مسیرهای رسیدن به صلاحیت است.

این مسئول اضافه کرد: به عنوان مثال اگر فردی دارای مدرک دکترای تاریخ یا علوم سیاسی باشد، نمی‌تواند با این مدرک در مزرعه مشغول به کار شود، بنابراین نظام صلاحیت حرفه‌ای در کشور راه‌اندازی شده و به زودی در تمام کشور اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: شرایط احراز شغل آن است که آموزش نظام ملی مهارت و فناوری پشت سرلوحه قرار بگیرند، نه اینکه رشته تحصیلی شغل ایجاد کند.

این مسئول اضافه کرد: تنها 250 رشته نظری در وزارت علوم یافت می‌شود و در مقابل، یک‌هزار و 100 رشته مربوط به نظام مهارتی است.

پورعباس تصریح کرد: تا پایان سال 92 سه هزار رشته شغل در کشور مصوب خواهد شد.

رئیس دانشگاه علمی وکاربردی گفت: حوزه آموزش کشور را بسیج کردیم تا مشاغل و سطح صلاحیت مشاغل و همچنین محتویات آموزشی تسلط بر آن احصا شوند. 

وی در پایان اذعان داشت: رشته‌های نظری دیگر پایداری در ایجاد شغل نداشته و به درد ایجاد شغل نمی‌خورد.

انتهای پیام/2246/ذ/ع/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول