اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بهداشت شرق اهواز تاکید کرد

روشنگری و فرهنگ‌سازی در زمینه کنترل جمعیت

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: باید در زمینه تنظیم خانواده و کنترل جمعیت فرهنگ‌سازی صحیح صورت گیرد.

روشنگری و فرهنگ‌سازی در زمینه کنترل جمعیت

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، مهرداد شریفی بعد از ظهر امروز در همایش منطقه‌ای رصد وضعیت زنان و خانواده که در سالن اجتماعات اداره تعاون برگزار شد، با اشاره به دغدغه‌های مقام رهبری در خصوص سالمندی جمعیت گفت: به پیروی از فرمایشات مقام رهبری باید در زمینه تنظیم خانواده و کنترل جمعیت فرهنگ‌سازی شود و روشنگری صورت گیرد.

وی افزود: ما باید به دنبال یک جمعیت ارزشمند، تولیدگر و معتقد به آرمان‌های اسلام و یک الگو در جهان باشیم.

شریفی اذعان داشت: در حوزه سلامت متولی این امر هستیم اما تامین کننده نیستیم، بخش بهداشت می‌تواند 20 درصد در سلامتی تاثیر داشته باشد و 80 درصد باقیمانده با همکاری بین بخشی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره با اینکه انسان سالم، زمینه ساز و بستر توسعه پایدار است، اضافه کرد: اگر بخواهیم توسعه ادامه داشته باشد باید به سلامت زنان و خانواده بیاندیشیم به وی‍‍‍ژه مادران را که نقش کلیدی در جامعه ایفا می‌کنند، جدی بگیریم و برای سلامت آنها بیش از پیش اهمیت قائل شویم.

شریفی بیان داشت: در دهه 60 برنامه تنظیم خانواده با موافقت امام خمینی (ره) صورت گرفت در آن دوره به ازای هر مادر 6 تا 7 فرزند به دنیا می‌آمد، طبق برنامه تنظیم خانواده مصوب شد این رقم تا پایان سال85 به عدد 4 برسد اما متاسفانه ما به عدد 2 و در بسیاری موارد به یک رسیدیم و بنابراین جمعیت ما به سمت سالمندی می‌رود و داشتن یک جمعیت جوان نیاز ما است.

وی تصریح کرد: بحث کاهش یا افزایش جمعیت نیاز به راهکار‌های کار‌شناسانه دارد و برای افزایش میزان باروری نیاز به آموزش است و کم کردن وسایل پیشگیری از بارداری راهکار مناسبی در این زمینه نیست.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز فزود: بهترین سن بارداری بین 20 تا 35 سال است و بین دو بارداری باید 2 تا 3 سال فاصله وجود داشته باشد و به این دلایل جامعه ما به وسایل پیشگیری از بارداری در زمینه سلامت بانوان نیاز دارد و نباید توزیع و فروش این وسایل محدود شود.

وی با اشاره به اینکه برای بررسی میزان توسعه یافتگی شاخص‌های بهداشتی مد نظر قرار می‌گیرد گفت: در خصوص شاخص‌های بهداشتی در سطح جهانی ما رتبه 50 را داریم و نخستین شاخص مورد توجه در این زمینه مرگ و میر مادران است.

شریفی در خصوص وضعیت بهداشت استان خوزستان گفت: خوزستان دارای قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلفی است بنابراین ما در این زمینه به راهکارهای متفاوت برای ارتقای سطح بهداشت مناطق نیاز داریم.

وی اضافه کرد: نرخ رشد جمعیت در استان خوزستان تا قبل از فرمایش مقام رهبری در حد متعادل بود و امروزه این شاخص رشد کرده است.

شریفی توضیح داد: در حدود 400 پایگاه بهداشتی در سطح شهر اهواز وجود دارد که همه وسایل پیشگیری از بارداری در آن‌ها موجود است و در اختیار زوج های جوان قرار داده می‌شود.

رئیس بهداشت شرق اهواز در پایان گفت: مشکلی که می‌تواند استان ما را تهدید کند بارداری‌های زیر 18 سال و بالای 35 سال است که باید از آنها جلوگیری شود.

انتهای پیام/2247/آ/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول