اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دادگستری استان قزوین:

ارتکاب جرم نتیجه ترکیبی از علل فردی و اجتماعی است

خبرگزاری فارس: معاون آموزش و تحقیقات دادگستری استان قزوین گفت: باید بیش از هر چیزی به تربیت نسلی سالم بیاندیشیم، چرا که ارتکاب جرم نتیجه ترکیبی از علل فردی و اجتماعی است.

ارتکاب جرم نتیجه ترکیبی از علل فردی و اجتماعی است

به گزارش فارس از قزوین، مصطفی عبدالکریمی ظهر امروز در گردهمایی اعضای ستادهای مردمی پیشگیری از وقوع جرم که در سالن جلسات دادگستری استان قزوین برگزار شد، با اشاره به اینکه در یک نوع از تقسیم‌بندی، پیشگیری به دو نوع عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شود، اظهار داشت: تعریف عمومی پیشگیری از جرم یعنی مقابله با علل و عوامل وقوع جرم در جامعه، در این نوع از پیشگیری به به نوع جرم یا مجرم خاص اهمیتی ندارند، بلکه صرفاً بحث علل وقوع جرم مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: در پیشگیری عمومی وقوع جرم یک سری از اقدامات و تدابیر اساسی در راستای کاهش جرم در جامعه انجام می‌شود که برای عموم مردم سودمند است.

این مسئول ادامه داد: این در حالی است که در پیشگیری اختصاصی از وقوع جرم به دنبال مقابله با جرم خاص و حفاظت از افراد خاص هستیم.

معاون آموزش و تحقیقات دادگستری استان قزوین در تعریف تقسیم‌بندی دیگری از پیشگیری از جرم عنوان کرد: نوع دیگری از پیشگیری از وقوع جرم، پیشگیری به دو نوع فعال و غیرفعال تقسیم می‌شود که هر دو نوع این پیشگیری بر عهده حاکمیت است.

عبدالکریمی افزود: گاهی دستگاه حاکمیت با برنامه‌ریزی به دنبال جرایم می‌رود که به آن پیشگیری فعال گویند و در برخی دیگر از موارد نیز منتظر می‌ماند تا جرمی واقع شود و پس از آن به دنبال پیشگیری از وقوع جرم می‌رود که به پیشگیری غیر فعال معروف است.

وی اضافه کرد: تاکنون وضعیت فعالیت در کشور به این صورت بوده که بیشتر حالت غیرفعال داریم و صبر می‌کنیم تا جرمی رخ دهد و پس از آن دست به اقدام می‌زنیم.

این مسئول با اشاره به مراحل پیشگیری از وقوع جرم بیان داشت: در مرحله اول از مراحل پیشگیری از جرم موانعی برای ارتکاب جرم ایجاد می‌شود و در مرحله دوم به تشخیص معضل و نابسامانی می‌پردازند.

معاون آموزش و تحقیقات دادگستری استان قزوین ادامه داد: مرحله سوم در پیشگیری از وقوع جرم نیز دستگاه قضا سراغ افراد گرفتار و کسانی که بزه دیده شده‌اند، می‌رود تا به آنها کمک کند.

عبدالکریمی گفت: پیشگیری دستگاه قضا از نوع سوم یعنی در مرحله سوم پیشگیری از وقوع جرم است که سعی دارد با مجازات کردن فرد بزهکار و اصلاح و تربیت او، وی را به جامعه بازگرداند و این کار مشکلی است.

وی یادآور شد: در دنیای حاضر چهار نوع رویکرد در مسئله پیشگیری از جرم وجود دارد که یکی از آنها مجرم‌محور است یعنی بیشتر توجه و تمرکز روی مجرمان منعطف می‌شود، در این رویکرد اعتقاد بر این است که به این وسیله می‌توان با وقوع جرم مقابله کرد.

این مسئول ابراز داشت: در رویکرد دیگر تمرکز بیشتر بر روی افراد بزه‌ دیده، زیرا معتقدند که بیشتر افراد جامعه مانند کودکان، بانوان و افراد مسن از اقشار آسیب‌پذیر جامعه به شمار می‌روند.

معاون آموزش و تحقیقات دادگستری استان قزوین با اشاره به اینکه در عوامل وقوع جرم اختلاف نظرهایی مطرح است، عنوان کرد: برخی از جرم‌شناسان علل وراثتی را مطرح کرده و معتقدند برخی از افراد ذاتاً مستعد ارتکاب جرم هستند.

عبدالکریمی متذکر شد: درست است که ما معتقدیم فرزندان از والدین خود علاوه بر شباهت‌های ظاهری، اخلاق و خصوصیات رفتاری را نیز به ارث می‌برند، اما در آموزه‌های دینی نیز بر این باور هستیم که خداوند متعال افرادی را از ابتدای خلقت بدبخت و جهنمی نیافریده است و از سوی دیگر علما و دانشمندان اسلامی از جمله شهید مطهری تعلیم و تربیت را برتر و تأثیرگذارتر از هر چیزی می‌دانند.

وی اذعان داشت: هر انسانی خصوصیات شخصی خود را دارد که ممکن است به علت وراثتی یا تربیت باشد، بنا بر این باید به مسائل تربیتی بیش از هر چیزی اهتمام بورزیم تا نسل سالمی را به جامعه تحویل دهیم، چرا که ارتکاب جرم نتیجه ترکیبی از علل فردی و اجتماعی است.

انتهای پیام/77001/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول