به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حمیدرضا حاجی بابایی عصر امروز در گردهمایی فرهنگیان استان قم با اشاره به فرا رسیدن نخستین سالگرد تصویب سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در طول سالهای اخیر مسیر تحولی بنیادین را در آموزش و پرورش و برای دستیابی به اهداف بلند طی کردهایم.
وی در ارتباط با هدف سند تحول بنیادین خاطرنشان کرد: این تحول میخواهد آموزش و پرورش را به سمتی ببرد که انسان تربیت شده در زمینههای گوناگون به جامعه تحویل دهد.
* نگاه مردم و مسئولان به آموزش و پرورش تغییر کند
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در این سند ما به دنبال آن هستیم که نگاه به مدرسه، معلم، دانشآموز، کتاب و روش تدریس تغییر کند، همچنین ما میخواهیم نگاه مردم و مسئولان به آموزش و پرورش متفاوت شود.
حاجی بابایی بیان کرد: این یک فرایند سخت، اما بسیار لذتبخش و شیرین است و قدمهایی هم که تاکنون در این زمینه برداشته شده، به دلیل همین شیرینی و نتایج آن است.
وی با اشاره به راهاندازی دانشگاه فرهنگیان به عنوان یکی از مصوبات و اصول این سند اظهار داشت: در دانشگاه فرهنگیان باید معلمی تربیت شود که از اول تا آخر کار خود در آموزش و پرورش تعریف مشخص و تبیین شدهای را پیاده کند.
* عزت معلمان حفظ شود
وزیر آموزش و پرورش معلمی را وظیفه خطیری دانست و گفت: معلم جز آموزش و تربیت دانشآموزان نباید به چیز دیگر فکر کنند، یعنی باید عزت معلمان حفظ شود و آنها درگیر مشکلات کوچک نشوند؛ معلمان نباید برای حل مشکلاتشان به دنبال قرض از دیگران باشند.
حاجی بابایی با بیان اینکه تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به معنای کامل و بینقص بودن آن نیست، ابراز داشت: ما باید هر سال که میگذرد، نقاط ضعف را بشناسیم و نسبت به برطرف کردن این ضعفها تلاش کنیم.
* سفارش اکید اسلام در ارتباط با تربیت کودکان دغدغه امروز غرب
وی در ارتباط با اهمیت دوران ابتدایی و علت شش ساله شدن این مقطع اذعان کرد: امروز دنیا برای آموزش مقطع ابتدایی بپا خاسته است، یعنی آن چیزی که اسلام 1400 سال پیش گفت و توجه نکردیم را الان غرب فهمیده و برای آنها تبدیل به یک دغدغه شده است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تمام زمینههای مورد نیاز یک فرد در دوره ابتدایی شکل میگیرد و اگر اشتباه صورت پذیرد، تغییر دادن آن کار بسیار سختی خواهد بود.
حاجی بابایی اضافه کرد: در دوران ابتدایی ما نیاز داریم علم، ایمان، اخلاق، عمل و تفکر را در چهار عرصه و 11 حوزه یادگیری از جمله ریاضی و ادبیات به دانشآموزان انتقال دهیم. انتقال این مفاهیم پایهای و کلیدی در پنج سال ممکن نبود و ما نیاز به حداقل شش سال داشتیم.
وی در ادامه با اشاره به طرح هوشمندسازی مدارس کشور یادآور شد: امروزه هیچ کاری برای دانشآموزان اثرگذارتر و بهتر از هوشمندسازی مدارس نیست. با هوشمندسازی مدارس، معلم 100 پله بالاتر فعالیت میکند؛ البته ابتدای کار سختیهایی هم برای معلم وجود دارد.
انتهای پیام/2258/ذ/آ