اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ایندیپندنت خبر داد

برگزاری جلسه محرمانه با حضور ژنرال‌ها در لندن/ هدف بررسی مداخله نظامی در سوریه

خبرگزاری فارس: روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» با انتشار گزارشی مدعی شده است که لندن چند هفته قبل میزبان جلسه‌ای محرمانه بوده که در آن راه‌های استفاده از گزینه نظامی در سوریه بررسی شده است.

برگزاری جلسه محرمانه با حضور ژنرال‌ها در لندن/ هدف بررسی مداخله نظامی در سوریه

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «ایندیپندنت»، ائتلافی متشکل از انگلیس و چند کشور دیگر، طرحی را برای آموزش نظامی مخالفان دولت سوریه و حمایت آن‌ها از هوا و دریا در دست بررسی دارند.

به نوشته ایندیپندنت، جمع کردن گروه‌های مخالف و متحد کردن آن‌ها، گامی در جهت تسهیل مداخله نظامی غرب بوده است. بنا بر این گزارش کشورهای غربی به این نتیجه رسیده‌اند که درگیری‌ها در سوریه اکنون به نقطه اوج خود رسیده و لازم است تا از مخالفان حمایت شود تا آن‌ها بتوانند به نظام این کشور ضربه بزنند.

بنا بر گزارش ایندیپندنت، ژنرال «دیوید ریچاردز» فرمانده نیروهای نظامی انگلیس چند هفته قبل جلسه‌ای محرمانه با سران نظامی چندین کشور داشته است. در این نشست که در لندن برگزار شده، فرماندهان نظامی فرانسه، ترکیه، اردن، قطر و امارات حضور داشته‌اند. علاوه بر این یک ژنرال سه ستاره ارتش آمریکا نیز در این جلسه حضور یافته است. در این نشست استراتژی‌های مربوطه با جزئیات مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این جلسه، دیگر وزارتخانه‌ها و بخش‌های دولت انگلیس هم با همتایان خود در کشورهای متحد انگلیس جلسات گسترده‌ای داشته‌اند.

یک منبع عالی‌رتبه دفتر نخست‌وزیری انگلیس گفته است که این جلسات به درخواست نخست‌وزیر انگلیس برگزار شده است. «دیوید کامرون» گفته است که باید برای حمایت از مخالفان و پایان دادن به درگیری‌ها اقدامات بیشتری انجام شود.

کشورهای غربی به این باور رسیده‌اند که لازم است برای تعیین آینده سیاسی سوریه، تا حدی مداخله نظامی در این کشور داشته باشند، چراکه اکنون گروه‌های وابسته به القاعده نظیر «جبهه النصره» در حال قدرت گرفتن در سوریه هستند و کشورهای غربی از وقوع این امر هراسان هستند. آمریکا امروز این گروهک را وارد لیست تروریستی خود کرده و معامله و کمک‌های مالی به این گروهک‌ را ممنوع اعلام کرده است.

در مقابل آمریکا و کشورهای غربی به دنبال تقویت گروه‌های سکولار و میانه‌رو هستند. در حال حاضر کمپ‌های آموزش و فرماندهی نظامی در ترکیه راه‌اندازی شده است. در این کمپ‌ها توسط آمریکا و انگلیس تأسیس شده، ورود مخالفان و شبه‌نظامیان اسلامگرا ممنوع شده است.

به نوشته ایندیپندنت، انگلیس، فرانسه و آمریکا توافق کرده‌اند که هیچ‌یک برای حمایت مستقیم از مخالفان مسلح وارد میدان نشوند، به همین جهت هم کمپ‌های آموزشی در ترکیه راه‌اندازی شده است. البته این کشورها می‌دانند که استفاده از نیروی هوایی و دریایی برای حمایت از مخالفان می‌تواند بسیار پر سر و صدا باشد و این اتهام را متوجه غرب کند که در سوریه هم نظیر لیبی دولت را با توسل به نیروی نظامی، جابجا کرده است.

از آنجا که هم روسیه و هم چین مخالف ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه هستند، هرگونه اقدام نظامی باید در خارج از چارچوب‌های سازمان ملل و بدون اخذ مجوز آن انجام شود.

به نوشته ایندیپندنت، حتی طرح استقرار سامانه‌های موشکی پاتریوت در مرز سوریه، که به درخواست ترکیه انجام گرفته، خود بخش پنهان این مداخله نظامی است. این در حالی است که مقامات آمریکا، انگلیس و ناتو تاکید کرده‌اند که این اقدام، حرکتی پدافندی بوده است.

در حالی که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد که این کشور هرگز در خصوص سرنوشت «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه با هیچ کس مذاکره نمی‌کند، این روزنامه انگلیسی مدعی شده است که حتی روسیه که تاکنون از دولت سوریه حمایت کرده، در حال بررسی آینده سوریه بدون حضور «بشار اسد» است. مقامات آنکارا اعلام کرده‌اند که در سفر هفته گذشته «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «سرگی لاوروف» وزیر خارجه روسیه به ترکیه، مذاکرات خیلی خوب پیش رفته است.

مقامات غربی همچنین به این نتیجه رسیده‌اند که برای جلوگیری از به قدرت رسیدن گروه‌های تندرو در سوریه، مداخله نظامی در این کشور اجتناب‌ناپذیر شده است. نشریه «فیگارو» هم گزارش داده است که مشاوران و کارشناسان نظامی فرانسوی اخیرا در مرز لبنان با نمایندگان گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه، دیدار و گفتگو داشته‌اند. گفته می‌شود که آمریکا تسلیحاتی را که از نبرد در لیبی به دست آورده، ذخیره کرده تا آن‌ها را در صورت نیاز برای مداخله در سوریه به کار گیرد.

مقامات غربی اخیرا در مصاحبه‌های متعدد و متوالی خود ادعای جدیدی مطرح کرده‌اند که بسیاری این ادعاها را مشابه ادعایی می‌دانند که آمریکا در سال 2003 و در مورد وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق مطرح کرد. مقامات آمریکایی و اروپایی مدعی‌اند که دولت سوریه تسلیحات شیمیایی در اختیار دارد و قصد دارد از آن علیه مخالفان استفاده کند. ادعایی که دولت سوریه آن را رد کرده و با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل اعلام کرده به هیچ وجه از چنین تسلیحاتی استفاده نمی‌کند.

انتهای پیام/ق.ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول