اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم:

تسلیت عزاداران حسینی قم به حضرت معصومه (س) ثبت معنوی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: آیین سلام و تسلیت عزاداران حسینی قم به حضرت فاطمه معصومه (س) همراه با دو پرونده دیگر برای ثبت در فهرست میراث معنوی کشور آماده شد.

تسلیت عزاداران حسینی قم به حضرت معصومه (س) ثبت معنوی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، علیرضا ارجمندی با اشاره به برگزاری همایش ثبت آثار و آیین‌های عاشورایی که در روزهای 21 و 22 ماه جاری در استان مازندران برگزار می‌شود تصریح کرد: به همت کارشناسان میراث فرهنگی قم سه پرونده شامل مراسم سلام و تسلیت عزاداران حسینی به کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) در حرم مطهر ایشان، مراسم تعزیه‌خوانی و همچنین آیین نخل گردانی روستای دولت‌آباد نیزار برای ارائه به این همایش آماده شده است که پس از دفاع و تصویب داوران در فهرست آثار میراث معنوی کشور ثبت شود.

وی سابقه برگزاری آیین سلام را بیش از هزار سال عنوان کرد و افزود: در این آیین که به نظر می‌رسد خاستگاه آن از محله میدان میر باشد، هیئت‌های مذهبی در قالب دسته‌های عزاداری از محلات مختلف قم به سمت حرم مطهر حرکت کرده و پس از سلام و عرض تسلیت به پیشگاه کریمه اهل بیت (س) و خروج از درب دیگر جای خود را به دسته‌های عزاداری دیگر می‌دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم قدمت برگزاری مراسم تعزیه قم را نیز حدود 240 سال عنوان کرد و ادامه داد: این مراسم در قدیم به صورت سیار از محلات به سمت حرم مطهر اجرا می‌شد و هم‌اکنون نیز به صورت سیار و ثابت برگزار می‌شود.

وی همچنین آیین نخل گردانی روستای دولت‌آباد را آیینی 400 ساله خواند که در آن عزاداران با حمل یک نخل که سمبل تابوت حضرت سیدالشهدا(ع) است به سمت امامزاده ساریه خاتون در نزدیکی آن روستا حرکت کرده و مراسم عزاداری روز عاشورای حسینی را برگزار می‌کنند.

ارجمندی با اشاره به اهمیت ثبت آیین‌های بومی در فهرست آثار معنوی کشور گفت: ثبت این آثار موجب می‌شود آیین ثبت شده همچون یک بنای تاریخی مورد توجه قرار گرفته و گذر زمان موجب فراموشی و از بین رفتن آن نشود.

وی یادآور شد: هم‌اکنون پرونده‌های معنوی دیگری نیز در دست بررسی قرار دارد که در همایش‌های بعدی ارائه می‌شود.

انتهای پیام/2258/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول