اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تجلیل از 4 شاعر آیینی

همایش شعر «خطبه‌های خون» در اهواز برگزار شد

خبرگزاری فارس: همایش شعر «خطبه‌های خون» با تجلیل از چهار شاعر آیینی، در محل تالار مهتاب کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد.

همایش شعر «خطبه‌های خون» در اهواز برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، به نقل از اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، مدیر کل نهاد کتابخانه‌های خوزستان، در این همایش که شامگاه دیروز در تالار مهتاب اهواز برگزار شد، اظهار داشت: اگر تاریخ اسلام را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که در عصر بعثت، مسیر امت اسلامی در کمتر از 50 سال به تدریج منحرف می‌شود تا به جایی که به جز خون اباعبدلله الحسین (ع) هیچ کس نمی‌تواند ضمانت‌نامه‌ای را برای حفظ اسلام بنویسد.

لفته منصوری افزود: اما چه اتفاقی رخ داد تا آن امتی که وقتی پیامبر (ص) وضو می‌گرفت صف می‌گرفتند تا قطره‌ای از آب وضوی پیامبر به زمین نیفتد در کم‌تر از یک قرن برای قتل فرزند پیامبر (ص) یعنی امام حسین(ع) اجتماع می‌کنند؟

وی بیان کرد: این اتفاق یک اتفاق تدریجی در جامعه اسلامی بود و کسانی که از نظر تاریخی قیام امام حسین (ع) را به همان دوره یا بعد از صلح امام حسن (ع) ارجاع می‌دهند تحلیل‌شان از تاریخ درست و روشن نیست.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های خوزستان گفت: آنچه که در تاریخ اسلام اتفاق افتاد و سرآغاز آن ماجرای سقیفه بود باعث انحراف شد و به تدریج پیشرفت کرد و امت اسلامی منقلب شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این شیعه ایرانی است که هویتش را از عاشورا گرفته و اگر بخواهد خودش را به جهان معرفی کند با عاشورا معرفی می‌کند.

منصوری اضافه کرد: شیعه در جهان امروز با وجود این همه پارادیم‌ها، ایده‌ها و عقاید مختلف سیاسی و جامعه‌شناختی چگونه می‌تواند با نشاط باشد و با چه آورده‌ای می‌خواهد امروز رابطه خودش را با جهان پرغوغای امروزی برقرار کند آن هم در عصری که ناخداگرایی در صدر متون آکادمیک و غیرآکادمیش وجود دارد؟

وی ادامه داد: در حال حاضر در جهان تعبیرات متفاوتی از خدا وجود دارد، بنابراین در جهانی که این گونه تعبیرات وجود دارد این عاشورا است که با تمام وجود همانند صدر اسلام ضمانت‌نامه‌ای برای مکتب محمدی (ص) است.

منصوری خاطرنشان کرد: اگر تعریف تولستوی را به عنوان یک مبنا در هنر بپذیریم که می‌گوید "هنرمند کسی است که با تمام تجربه وجودی خودش در شی خارجی می‌دمد تا این درک را به مخاطبش برساند" این اتفاق در حقیقت در شعر عاشورایی و شعر آیینی افتاده است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان خوزستان با اشاره به رونمایی مجموعه‌ شعرهای "گلی برای غریبان تا همیشه"،"ماه در دجله"،"با کاروان سوره طاها" و "این خودکار دارد قرمز می‌نویسد" در این همایش بیان کرد: من با خواندن این چهار کتاب تصویرگری زیبایی را که شاعران خوزستانی انجام دادند را درک کردم و اگر گفته می‌شود که بقای مکتب اسلام بقای حسینی است امروز همین مکتب حسینی آن قدر بزرگ شده که اسلام را بیمه کرده است.

در این همایش به ترتیب از قاسم آهنین‌جان به خاطر مجموعه شعر "گلی برای غریبان تا همیشه"، محمد بقالان برای "ماه در دجله"، محمد جوروند برای "با کاروان سوره طاها" و علی‌رضا شکرریز برای "این خودکار دارد قرمز می‌نویسد" قدردانی شد. در پایان نیز جمعی از شاعر خوزستانی درباره عاشورا شعرخوانی کردند.

انتهای پیام/72007/ع/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول