اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم لنگرود در مجلس:

50 درصد باغ‌های چای رها شده است/ تغییرکاربری 60 درصد باغ‌های ابریشم

خبرگزاری فارس: نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی بر اقتصادی کردن محصول چای تاکید کرد و گفت: 50 درصد باغ‌های چای رها شده و کشت نمی‌شود.

50 درصد باغ‌های چای رها شده است/ تغییرکاربری 60 درصد باغ‌های ابریشم

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مهرداد لاهوتی در ششمین دوره بازدید اصحاب رسانه از واحدهای صنعتی گیلان حضور مسئولان در شهرستان‌ها در برطرف شدن مشکلات را تاثیرگذار خواند و اظهار کرد: ایجاد هر شغل به 50 میلیون تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

وی تهیه مواد اولیه را از مشکلات واحدهای تولیدی عنوان کرد و افزود: سرمایه‌گذاری‌های انجام شده باید حفظ شود و به مرحله نابودی کشانده نشود ضمن اینکه سرمایه‌گذاری‌های جدید در استان پیگیری شود.

لاهوتی در ادامه با اشاره به موضوع ابریشم، تصریح کرد: صنعت تولید پیله ابریشم به مرحله نابودی رسیده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس به تولید 7 هزار تن پیله ابریشم در سال‌های گذشته در کشور اشاره کرد و گفت: تولید پیله ابریشم اکنون به 500 هزار تن کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه 4 کارخانه تولید ابریشم سال‌های گذشته در لنگرود، صومعه‌سرا و دو کارخانه در استان خراسان در کشور فعال بود، بیان کرد: تعداد دو کارخانه تولید ابریشم تعطیل شده است.

*تغییر کاربری 60 درصد باغ‌های ابریشم

لاهوتی از تغییر کاربری بیش از 60 درصد باغ‌های توت به منظور تولید ابریشم در کشور خبر داد و ابراز کرد: تغییر کاربری اراضی برای استانی که کشاورزی یکی از محورهای توسعه آن است، قابل قبول نیست.

نماینده مردم لنگرود در مجلس با اشاره به وضعیت باغ‌های چای، اظهار کرد: 50 درصد باغ‌های چای رها شده و کشت نمی‌شود.

وی ادامه داد: پرداخت یارانه از طرف دولت روش درستی نیست و این نگاه غلط صنعت چای را بیچاره کرده است.

لاهوتی از پرداخت 8 میلیارد و 600 میلیون تومان باقیمانده مطالبات چایکاران به‌زودی توسط دولت خبر داد و اذعان کرد: مبلغ 20 میلیارد تومان باقیمانده مطالبات چایکاران به عهده کارخانه‌داران چای است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس با تاکید براینکه چایکاران در سال آینده با توجه به وضعیت بودجه کشور نباید به پرداخت یارانه از طرف دولت امید داشته باشند، بیان کرد: محصول چای باید اقتصادی شود و کارخانه‌دار و کشاورز با پرداخت یارانه توسط دولت همیشه گرفتار و نیازمند هستند.

*دست‌های پنهان طرح نجات صنعت چای را حذف کردند

وی خریداران برگ سبز چای را نیازمند حمایت دانست و گفت: روشی را در گیلان دنبال می‌کردیم که صنعت چای را نجات می‌داد اما دست‌های پنهان این طرح را حذف کردند.

لاهوتی همچنین با بیان اینکه حدود 4 هزار هکتار مزارع برنج در کشور دیگر کشت نمی‌شود، خاطرنشان کرد: سالانه به 2 میلیون و 800 هزار تن برنج در کشور نیاز داریم و مقدار 2 میلیون و 400 هزار تن از این محصول در کشور تولید می‌شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس اضافه کرد: نیاز 400 هزار تنی برنج نباید عامل ورود سالانه 2 میلیون تن برنج به کشور شود.

*صنعت گیلان در برنامه اول و دوم عقب ماند

وی به عقب‌ماندگی بخش صنعت گیلان در برنامه اول و دوم توسعه کشور اشاره کرد و یادآور شد: مسئولان باید تلاش کنند صنایع بزرگ وارد استان شود و این امر با توجه به دلار 3 هزار تومانی سخت و دشوار است.

لاهوتی با بیان اینکه 20 درصد از موجودی صندوق توسعه ملی به بخش صنعت و کشاورزی اختصاص پیدا کرده است، ابراز کرد: استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی نیازمند برنامه و هدف است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس خواستار از بین رفتن موانع اداری در بخش کشاورزی شد و اظهار کرد: صدور مجوز واردات محصولات کشاورزی باید به وزارت جهاد کشاورزی تفویض شود.

*احداث نخستین سردخانه تحت فشار اتمسفر شمال کشور در گیلان

مدیرعامل سردخانه تحت فشار دومداره لنگرود نیز در بازدید اصحاب رسانه از واحدهای صنعتی گیلان گفت: سردخانه 5 هزار تنی تحت فشار دومداره در زمینی به مساحت 7 هکتار احداث می‌شود.

سهراب علیزاده با اشاره به اینکه سردخانه مذکور برای نخستین بار در شمال کشور در لنگرود احداث می‌شود، تصریح کرد: سردخانه با زیربنای 2 هزار مترمربع در حال احداث است.

وی مدت نگهداری میوه‌های حساس به سرما در سردخانه تحت فشار اتمسفر را دو برابر سردخانه‌های معمولی عنوان کرد و افزود: مخزن نگهداری بالای صفر سردخانه 3 هزار و 500 تن ظرفیت دارد و گنجایش انبار بالای صفر یک‌هزار و 500 تن است.

علیزاده با بیان اینکه 77 میلیارد ریال تاکنون برای سردخانه تحت فشار اتمسفر دومداره هزینه شده است، بیان کرد: سردخانه مذکور با حمایت مسئولان تا 22 بهمن سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام/84001/ی/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول