اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مجلس ‌در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی ـ 1

تمرکز مجلس نهم روی وضعیت اقتصادی، گرانی و اشتغال است

خبرگزاری فارس: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این مجلس با گرانی‌ها و برخی رفتارهای ماجراجویانه بین‌المللی و مشکلاتی در امور اجرایی و اقتصادی مواجه ‌شدیم بنابراین بیشتر تمرکز مجلس نهم روی وضعیت اقتصادی، گرانی و اشتغال است.

تمرکز مجلس نهم روی وضعیت اقتصادی، گرانی و اشتغال است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم علی لاریجانی چهارشنبه شب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با عنوان «قم در مسیر توسعه» با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره) اظهار کرد: مجلس تبلور اراده مردم است و نمایندگان وظیفه صیانت از حقوق مردم را در همه امور بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه تصمیمات مهم کشور توسط مجلس گرفته می‌شود، گفت: مرحوم مدرس همین تفکر را داشت ولی در آن دوران سلاطین تحمل مجلس را نداشتند و حتی مجلس را به توپ می‌بستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از مجلس هفتم تا دوازدهم علناً مجلسی در کشور وجود نداشت و رضا شاه نمایندگان مجلس را انتخاب می‌کرد ولی پس از رضا شاه آزادی‌هایی به وجود آمد.

وی عنوان داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تدوین قانون اساسی و رهنمودهای بنیانگذار جمهوری اسلامی مجلس جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد.

لاریجانی یادآور شد: بر اساس قانون اساسی هیچ مقامی در جمهوری اسلامی حق انحلال مجلس را ندارد و این موضوع از نقاط قوت قانون اساسی است ولی در کشورهای غربی می‌توانند مجلس را منحل کنند.

وی تصریح کرد: تغییر قانون اساسی تنها با اذن مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد و سپس با ترکیبی از نمایندگان مجلس، مجمع تشخیص مصلحت، دولت و اساتید تغییر آن به رفراندوم گذاشته می‌شود.

* بیشترین تمرکز مجلس نهم بر وضعیت اقتصادی، گرانی و اشتغال است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مرحوم مدرس نمادی ممتاز در کشور محسوب می‌شود گفت: مرحوم مدرس به درستی نمادی برای مجلس بوده و در مجلس نهم نیز از تفکرات وی بهره گرفته می‌شود.

وی عنوان داشت: مجلس نهم در مسیری که رهبر معظم انقلاب تعیین کرده‌اند و برداشت‌های الگویی از سلوک و رفتار امام خمینی(ره) گام برمی‌دارد.

لاریجانی با اشاره به شرایط شکل‌گیری مجلس نهم گفت: در این مجلس با گرانی‌ها و برخی رفتارهای ماجراجویانه بین‌المللی و مشکلاتی در امور اجرایی و اقتصادی مواجه ‌شدیم بنابراین بیشتر تمرکز مجلس نهم روی وضعیت اقتصادی، گرانی و اشتغال است.

وی یادآور شد: جلسات مختلف در مجلس تشکیل شد تا مشکلاتی مانند قیمت مرغ، گندم و لبنیات حل شود.

* قیمت ارز شوکی در زندگی اقتصادی مردم به وجود آورد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت ارز شوکی در زندگی اقتصادی مردم به وجود آورد گفت: در شرایط نوسان قیمت، زندگی متعارف مردم مختل می‌شود و سرمایه‌گذاران دچار مشکل می‌شوند.

وی عنوان داشت: اتاق مبادلات ارزی تشکیل شد تا برای سرمایه‌گذاری‌ها و کارخانجات یک وضع ثابتی به وجود آید.

لاریجانی با تأکید بر تمرکز نگاه به صحنه بین‌المللی و وضعیت اقتصادی گفت: با این نگاه نقش غربی‌ها قابل محاسبه و مشاهده است و بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری رونق تولید و اقتصاد مقاومتی بهترین راهکار مبارزه و مقاومت در این زمینه است.

* تورم در کشور به رشد نقدینگی مربوط می‌شود

وی به مشکلات تورم و اشتغال در کشور اشاره کرد و افزود: تورم در کشور به رشد نقدینگی مربوط می‌شود اگر نقدینگی به سوی سرمایه‌گذاری هدایت شده و سپس به تولید و ارزش افزوده منجر شود تورم‌زا نبوده و بازتاب خوبی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پروژه‌های عمرانی و مسکن مهم است ولی فعالیت کارخانه‌ها و کشاورزان مهم‌تر از این امر است بنابراین بخشی از سرمایه‌های صندوق توسعه ملی بر اساس قانون مجلس برای تولید کشور اعم از صنعت، کشاورزی و دامپروری اختصاص پیدا کرد.

وی روان‌تر شدن تسهیلات بانکی را یکی از لوازم رونق تولید کشور عنوان کرد و افزود: با توجه به افزایش قیمت ارز و بروز مشکلاتی از سوی غربی‌ها در زمینه دسترسی به مواد اولیه باید بیش از گذشته به بخش تولید کمک شود.

لاریجانی ادامه داد: مشکل قوانین در این بخش وجود ندارد و اتاق گفت‌وگو تشکیل شده ولی باید با اولویت رونق تولید در کشور، ارائه تسهیلات هدایت شود.

*بودجه عمرانی کشور به دلیل تنگناهای مالی افت شدید کرد

وی درباره توقف برخی پروژه‌های استان گفت: حدود 44 هزار میلیارد تومان در کشور بودجه عمرانی داشتیم ولی به دلیل تنگناهای مالی شاهد افت شدید در این حوزه بودیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به پروژه‌های استان قم عنوان داشت: بسیاری از پروژه‌های مربوط به شهرداری قم مانند حرم تا جمکران و پل‌ عمار یاسر 50 تا 55 درصد رشد داشته البته با مشکلات نقدینگی مواجه است که تلاش شده تا از طریق اوراق مشارکت مشکلات آنها را حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مونوریل جزو پروژه‌های مهر ماندگار بوده که با سرعت در حال پیشرفت است ولی پروژه مترو که از سرعت کمی برخوردار بوده پرهزینه است و البته جزو پروژه‌های ضروری برای قم محسوب می‌شود.

لاریجانی یادآور شد: کاهش بودجه دولت عمومی است بنابراین تأمین منابع از راه‌های دیگر بستگی به زرنگی و هوشیاری مسئولان دارد تا پروژه‌ها متوقف نشوند.

انتهای پیام/78003/ش/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول