اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر تولید شبکه باران:

عمر برنامه‌های بی‌محتوای ماهواره‌ای به پایان می‌رسد

خبرگزاری فارس: مدیر تولید برنامه‌های صدا و سیمای مرکز گیلان گفت: عمر برنامه‌های بی‌محتوای ماهواره‌ای با آغاز عصر رسانه‌های نوین در حال پایان یافتن است.

عمر برنامه‌های بی‌محتوای ماهواره‌ای به پایان می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، رضا سیف‌پور در جلسه کرسی‌های آزاد‌اندیشی با موضوع «برنامه‌های ماهواره‌ای فرصت یا تهدید» در سالن کنفرانس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با اشاره به اینکه اگر برنامه‌های ماهواره‌ای به عنوان ابزاری برای تخریب دین، فرهنگ و سیاست جامعه‌ای مورد استفاده قرار گیرد به طور یقین تهدید است، اظهار کرد: امروزه ماهواره برای عده‌ای ابزاری برای مدیریت اذهان و جهانی شدن است.

وی ادامه داد: طبیعی است که کشورهای صاحب تمدن و فرهنگ کهن مانند ایران در برابر برنامه‌های بی‌محتوای ماهواره‌ای عکس‌العمل نشان دهند و امروزه دیگر عمر برنامه‌های بی‌محتوای ماهواره‌ای رو به پایان بوده زیرا عصر رسانه‌های نوین آغاز شده است.

این مسئول، بیشترین رویکرد برنامه‌های ماهواره‌ای را تهاجم به فرهنگ کشورهایی مانند ایران دانست و تصریح کرد: بیشتر برنامه‌های ماهواره‌ای مورد هجمه قرار دادن سه حوزه دینی، فرهنگی و سیاسی است.

وی ارتقای سواد رسانه‌ای را یکی از موضوعات مهم و قابل بحث در دنیای امروز کشورهای رسانه‌ای نامید و تصریح کرد: در کشورهایی مانند آمریکا و ژاپن دانش‌آموزان در سطح مدارس چگونگی تحلیل برنامه‌های ماهواره‌ای و پیام‌های آنها را آموزش می‌بینند و در سطح دانشگاه‌ها دروسی به نام نقد فیلم دارند.

این کارشناس رسانه، با اشاره به بحث فیلترینگ برخی شبکه‌ها و برنامه‌های ماهواره‌ای اذعان کرد: برخی معتقدند از آنجا که برخی از برنامه‌های صدا و سیما از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شوند حذف ماهواره راه چاره نیست اما فیلترینگ می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی عصر امروز را عصر رسانه‌های نوین خواند و گفت: دیگر بحث درباره برنامه‌های ماهواره‌ای تکراری شده زیرا قصد و اهداف تهیه کنندگان این برنامه‌ها بر همه آشکار شده است و تنها خانواده‌ها با فرهنگ‌سازی می‌توانند جوانان خود را در تماشای این برنامه‌ها هدایت کنند.

سیف‌پور، وجود شبکه‌های اجتماعی را جزو رسانه‌های نوین خواند و اذعان کرد: به‌ زودی توجه مردم دنیا از تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای از بین می‌رود زیرا در عصر اینترنت، وجود شبکه‌های اجتماعی دیگر جایی برای ماهواره‌ها باقی نمی‌گذارند.

وی بیداری اسلامی را اوج بی‌توجهی مردم دنیا به برنامه‌ها و گفته‌های ماهواره‌ای خواند و خاطرنشان کرد: به‌زودی تمام آحاد جامعه با کمک رسانه‌های نوین دارای یک تلویزیون اختصاصی در فضای اینترنتی می‌شوند.

به گزارش فارس، در کرسی آزاد‌اندیشی  مذکور گروه‌های مخالف برنامه‌های ماهواره‌ای خواستار تقویت متون فیلمنامه‌ها و سریال‌های صدا و سیما برای جلوگیری از افزایش جذب مخاطب به تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای شدند.

عده‌ای از دانشجویان نیز خواستار ترویج فرهنگ درست استفاده از ماهواره در اجتماع به ویژه در خانواده‌ها شده و توجه به بحث مخاطب شناسی را برای ساخت برنامه‌های بهتر و پرمحتواتر به فیلمسازان و کارشناسان این حوزه گوشزد کردند.

دانشجویان گروه‌های مخالف ماهواره، عملکرد نادرست صدا و سیما را دلیل اصلی جذب مخاطبان به برنامه‌های ماهواره‌ای خواندند و حذف و محدویت در این حوزه را راهبردی ناکارآمد دانستند.

گروه‌های موافق نیز خواستار تبیین اهداف برنامه‌های شبکه‌های فیلتر شده از طرف مسئولان شدند و افزایش پارازیت بر فرکانس‌های ماهواره‌ای را موجب آسیب رساندن به جسم و روح و روان شهروندان دانستند.

تعداد زیادی از دانشجویان نیز تهیه برنامه‌های مناسب برای گروه‌های مختلف به منظور جلوگیری از جذب مخاطبان به ویژه جوانان به برنامه‌های ماهواره‌ای را از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مطالبه کردند.

در برنامه مذکور کلیپی از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه بیشتر به برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی در فضای دانشگاهی برای رشد و توسعه کشور پخش شد.

انتهای پیام/84002/ز/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول