اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری تعاون روستایی:

اراضی خرده دهقانی ساماندهی می‌شوند

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه 7/86 درصد از اراضی کشاورزی کشور در قطعات زیر 10 هکتار، مدیریت خرده دهقانی دارند، گفت: این اراضی ساماندهی می‌شوند.

اراضی خرده دهقانی ساماندهی می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی، حسین مهدی‌دوست در بازدید از شرکت‌های تعاونی تولید، سهامی و زراعی استان، اجرای قانون اصلاحات اراضی در قبل از انقلاب را از مهم‌ترین دلایل استقرار نظام  خرده دهقانی بر اراضی کشاورزی در کشور دانست.

وی افزود: تغییر کاربری اراضی کشاورزی و خرید و فروش این اراضی بر اثر بیکاری و فقر نیز روند خرد شدن اراضی کشاورزی و استقرار نظام خرده دهقانی در کشور را تشدید کرده است.

به گفته مهدی‌دوست، در حال حاضر 7/86 درصد از اراضی کشاورزی در کشور با قطعات زیر 10 هکتار تحت مدیریت نظام خرده دهقانی و 3/13 درصد از اراضی کشاورزی در کشور با مدیریت عمده مالکان، شرکت‌های تعاونی تولید، سهامی و زراعی و کشت و صنعت هستند.

وی کاهش بهره‌وری مصرف آب، کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی، فرسایش خاک، کاهش درآمد تولیدکنندگان، افزایش قیمت تولیدات، عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه کشاورزی، رقابتی نبودن تولید در داخل و افزایش بیکاری و مهاجرت را از مهم‌ترین پیامدهای نظام مدیریت خرده‌دهقانی عنوان کرد.

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در ادامه به تشریح سند چشم‌انداز 20 ساله کشور در حوزه کشاورزی پرداخت و گفت: مبتنی بر این سند ترسیم شده باید ایران  به رتبه نخست اقتصادی در منطقه خاورمیانه ارتقا یابد.

وی تصریح کرد: توسعه و ساماندهی نظام‌های بهره‌برداری در عرصه‌های کشاورزی مبتنی بر تسطیح، تجمیع، یکپارچه‌سازی اراضی و مکانیزه کردن ابزارآلات و ماشین‌آلات کشاورزی در کشور برای تحقق سند چشم‌انداز 20 ساله‌ ضروری است.

مهدی‌دوست اظهار کرد: در همین راستا استقرار نظام‌های بهره‌برداری در عرصه‌های کشاورزی کشور به منظور مدیریت یکپارچه، یکجاکشتی و اجرای الگوی کشت در دستور کار قرار گرفته‌اند که در حال حاضر یک هزار و 310 شرکت تعاونی تولید با سطح پوشش 2/3 میلیون هکتار از اراضی، 37 شرکت سهامی و زراعی با سطح پوشش 89 هزار هکتار و 14 شرکت کشت و صنعت در سطح کشور تاسیس شده‌اند که در حال فعالیت هستند.

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر ساماندهی واحدهای کشاورزی خرده دهقانی استان‌های اصفهان، کرمانشاه و مازندران به عنوان یک طرح ملی با همکاری معاونت آب و خاک جهاد کشاورزی به صورت پایلوت در حال اجراست که این برنامه در سایر استان‌ها نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/63001/ز/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول