اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله کعبی:

انقلاب اسلامی تفکر افیون بودن دین را به فراموشی سپرد

خبرگزاری فارس: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی تفکر افیون بودن دین به فراموشی سپرده شد و امروز هم نظام لیبرال دموکراسی در حال فروپاشی است.

انقلاب اسلامی تفکر افیون بودن دین را به فراموشی سپرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله عباس کعبی در همایش سازمان بسیج حقوق‌دانان استان قم که عصر امروز در تالار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد: این قانون در واقع سند هویتی و حقوقی ملت ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: حقوق بین‌الملل عمومی به روابط میان دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی می‌پردازد و نقش فرد را نیز در عرصه جهانی با دستمایه حقوق بشری مورد توجه قرار می‌دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حقوق بین‌الملل اسلامی هرگز به وسیله ادبیات حقوق بین‌المللی عمومی تبیین نمی‌شود گفت: موضوع حقوق بین‌الملل معاصر یک واحد سیاسی به نام دولت دارد که شامل جمعیت و حاکمیت بوده و بر اثر روابط میان آن‌ها و نیز جنگ‌هایی که میان دولت‌های مختلف روی می‌دهد به وجود آمده است و در واقع تبیین‌کننده نقش واحد دولت در عرصه جهانی است اما در اسلام مرزهای اعتقادی و فکری حرف نخست را در روابط بین‌المللی می‌زنند و مباحث حقوقی بازتابی از آن محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: اسلام دینی پیشتاز در عرصه حقوق و تدوین سیاست، قانون و دولت است زیرا دولت پدیده‌ای اجتماعی و اصیل است که در متن زندگی اجتماعی انسان‌ها در همه ادیان الهی پیش‌بینی شده و هدف از آن نیز تحقق زندگی انسان‌ها یعنی پیشرفت، هدایت، نورانیت و نظم اجتماعی است.

کعبی با بیان اینکه امروز عرصه حقوق بین‌الملل دچار تحولاتی شده است ابراز کرد: امروز حقوق بین‌الملل عمومی پاسخگوی چالش‌های اساسی جهان معاصر و برقراری نظم و امنیت، زندگی آسان و راحتی عمومی نبوده و خود مشکلی بر دیگر معضلات افزوده است.

عضو شورای نگهبان بن‌بست فکری را مشکل اساسی حقوق بین‌الملل امروز دانست و افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی تفکر افیون بودن دین به فراموشی سپرده شد و امروز هم نظام لیبرال دموکراسی در حال فروپاشی است زیرا تفکری جدید بر مبنای دین در حال شکل گرفتن است و حقوق‌دانان باید جنبه‌های مختلف این عرصه جدید را مورد توجه قرار دهند چون دین در روابط بین‌الملل امروز حرف اول را می‌زند و همه اینها نتیجه گفتمان انقلاب اسلامی است که خود برگرفته از مکتب امام حسین(ع) و ولایت فقیه محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: حقوق بین‌الملل اسلامی حاشیه‌ای بر حقوق بین‌الملل عمومی به شمار نمی‌رود و خود دارای اصالتی مستقل است در حالی که مباحث دیگر در حال از بین رفتن هستند.

کعبی با بیان اینکه جامعه جهانی ناچار است به سمت گفتمان دین و قبول تأثیر آن بر روابط بین‌الملل گام بردارد عنوان داشت: خاستگاه اصلی حقوق بشر واقعی دین و اخلاق دینی است زیرا یکی از فضیلت‌هایی که در دین مطرح می‌شود اخلاق‌مداری است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: اندیشمندان غربی به این حقیقت معترف هستند که پدیده‌ای به نام دین‌مداری و دین‌داری اکنون در جهان به وجود آمده و از مدیران خود می‌خواهند از این مسئله غافل نشوند.

وی با اشاره به نظرات یکی از متفکران غربی به نام هابرماس افزود: این فرد معتقد است اعتراض مردم ایران علیه نظام فاسد شاهنشاهی موجب برآمدن نظام دینی و روی کار آمدن دین‌داران شده ضمن اینکه نظام مبتنی بر لیبرالیسم در افغانستان کار آیی خود را از دست داده و در عراق نیز در حال از دست رفتن است و این امر تا آنجا ادامه می‌یابد که جهانی دو قطبی یعنی جبهه غرب و جبهه دین‌مداران به وجود آید.

کعبی توهین به دین را عکس‌العملی وحشیانه به سبک زندگی الهی دانست و تصریح کرد: صهیونیست‌ها نیز در زمینه جلوگیری از بنیادگرایی دینی مطالعاتی داشته و سعی می‌کنند با پدیده دین‌مداری مبارزه کنند.

عضو شورای نگهبان ادامه داد: شتاب فزاینده دین نیازمند خوراک علمی مناسب یعنی احیای حقوق بین‌الملل اسلامی است و حقوق‌دانان مسلمان باید اصول این علم را به عنوان عوامل نجات‌بخش و سامان‌دهنده روابط بین‌الملل معاصر به منصه ظهور برسانند.

وی با اشاره به حداقل‌ها و حداکثرهای حقوق بین‌الملل اسلامی خاطرنشان کرد: تحقق جامعه ایمانی یعنی معتقد به توحید، معاد و نبوت که راه قرب الهی را می‌پیماید کمال مطلوب حقوق بین‌الملل اسلامی اما بر اساس واقعیت‌های موجود در عرصه جهانی می‌توان نگاهی حداقلی و نجات‌بخش داشت که با توجه به آیات قرآن می‌توان اصول آن را تشریح کرد.

کعبی بیان داشت: یکی از مشکلات اساسی و پایه‌ای حقوق بشر معاصر، تفکر جهان منهای خداست در حالیکه حضور خدا در فطرت همه انسان‌ها امری انکارناپذیر بوده و نادیده گرفتن آن انحرافی بزرگ محسوب می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تحکیم نقش خانواده را یکی از اصول حقوق اسلامی دانست و افزود: پایان دادن به برده‌داری جنسی انسان معاصر که در قالب همجنس‌بازی، فمینیسم و بی‌بند و باری جنسی روی می‌دهد و توهین به کرامت انسانی محسوب می‌شود و نیز حق حیات، عدالت اقتصادی و اجتماعی جزو اصول روابط بین‌الملل اسلامی در حداقل مطالبات انسانی به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه حکومت انسان شایسته ضمانت اجرا و تحقق اصول پایه‌ای حقوق بین‌الملل اسلامی محسوب می‌شود گفت: دفاع از حقوق محرومان، عدالت و تحکیم خانواده از جمله حداقل‌هایی هستند که حقوق‌دانان مسلمان باید برای آن‌ها نظریه‌پردازی کرده و به جای دفاع از خود به سمت اندیشه‌های مادی‌گرایانه هجوم ببرند و از این طریق حقوق اصیل اسلامی را مطالعه کنند زیرا دفاع از مقدسات، دفاع توحید، عدالت، حیات، حقیقت، صلح و امنیت واقعی، اخلاق و ارزش‌های انسانی است چون حقوق بشر امروز شکست خورده و نیازمند این هستیم که حقوق‌دانان بسیجی باید این امر را بیش از گذشته مد نظر قرار دهند.

انتهای پیام/78004/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول