اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

در پی تصویب طرح گسترش شهرک‌های صهیونیستی

اسرائیل در سیبل انتقادات اروپایی‌ها

خبرگزاری فارس: تصمیم اخیر کابینه رژیم‌صهیونیستی مبنی بر ساخت چند هزار واحد مسکونی جدید در شهرک‌های کرانه باختری با انتقاد متحدان اروپایی اسرائیل روبرو شده، به نحوی که چند کشور امروز سفرای اسرائیلی را مواخذه کردند.

اسرائیل در سیبل انتقادات اروپایی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالی که تنها چند روز از به رسمیت شناخته شدن ضمنی کشور فلسطین در سازمان ملل می‌گذرد، تصمیم «بنیامین نتانیاهو» مبنی بر پذیرفتن طرح گسترش شهرک‌سازی‌ها، امروز با انتقاد شدید اروپایی‌ها مواجه شده است.

انگلیس، فرانسه و سوئد امروز سفرای اسرائیل در پایتخت‌های خود را فراخواندند تا مراتب نارضایتی عمیق خود از طرح ساخت 3هزار واحد مسکونی جدید در اراضی اشغالی کرانه باختری و قدس شرقی را به گوش آن‌ها برسانند.

یکی از سخنگوهای دفتر وزارت خارجه انگلیس در واکنش به این تصمیم گفته است: ما از تصمیم اخیر اسرائیلی‌ها برای ساخت 3هزار واحد مسکونی جدید و راه‌اندازی مجدد توسعه بلوک E1 ناراحتیم. از اسرائیل خواسته‌ایم که در تصمیم خود تجدید نظر کند.

امروز حتی گزارش‌های منتشر شده بود، مبنی بر اینکه انگلیس و فرانسه قصد دارند سفرای خود را از اسرائیل فرا بخوانند. اما دفتر نخست‌وزیری انگلیس به این گزارش واکنش نشان داد و یک سخنگوی نخست‌وزیری در این مورد گفت: فعلا قصد نداریم کار دیگری انجام دهیم. ما به مذاکرات خود با مقامات اسرائیل و دیگران ادامه می‌دهیم.

یک سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا امکان دارد سفیر فرانسه در تل‌آویو به خانه فراخوانده شود، گفت: راه‌های دیگری هم برای ابراز نارضایتی وجود دارد.

آلمان هم که نزدیک‌ترین متحد اروپایی اسرائیل به شمار می‌آید در آستانه سفر نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی به این کشور، به اسرائیل توصیه کرده از گسترش شهرک‌ها خودداری کند. روسیه نیز اعلام کرده اقدامات اسرائیل را با نگرانی دنبال می‌کند.

تنها یک روز از رأی مثبت مجمع عمومی سازمان ملل به ارتقا وضعیت فلسطین از «نهاد ناظر» به «کشور ناظر» که عملا کشور بودن فلسطین را به رسمیت شناخت، اسرائیلی‌ها که از این رأی خشمگین شده بودند، اعلام کردند که شهرک‌های جدیدی را در کرانه باختری می‌سازند.

به نوشته رویترز، این بار اسرائیلی‌ها اعلام کرده‌اند که شهرک‌های خود را در منطقه‌ای می‌سازند که تا پیش‌ از این دست‌نخورده باقی مانده و قرار نبوده در آن ساخت و ساز شود. ساخت و ساز در این منطقه که به E1 موسوم است، موجب می‌شود تا سرزمین فلسطینی‌ها باز هم به دو نیم شود و عملا مسیر دسترسی کرانه باختری به بیت‌المقدس قطع شود، و این یعنی نقض آشکار مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل و تجاوز به اراضی رسمی فلسطینی‌ها.

علاوه بر کشورهای اروپایی، «بان‌کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل نیز به این تصمیم اسرائیلی‌ها واکنش نشان داده. بان‌کی‌مون این اقدام را «ضربه‌ای مهلک» به راه‌حل دو دولتی برای مسئله اسرائیل و فلسطین دانسته است.

تصمیم اخیر اسرائیلی‌ها را می‌توان تلاش آشکار برای تلافی پیروزی فلسطینی‌ها در مجمع عمومی به شمار آورد. همانطور که «یوال اشتاینیتز» وزیر اقتصاد رژیم‌صهیونیستی هم به این امر اذعان کرده است. وی در این مورد گفته اسرائیل نمی‌توانست در برابر اقدام یکجانبه فلسطینی‌ها در سازمان ملل، بی‌تفاوت بماند.

در میان کشورهای اروپایی تنها جمهوری چک بود که به طرح ارتقا وضعیت فلسطین در سازمان ملل رأی منفی داد و اغلب کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، از آن حمایت کردند. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی قرار است این هفته ضمن سفر به «پراگ» از مقامات جمهوری چک به دلیل عدم حمایت از ارتقا وضعیت فلسطین تقدیر کند.

ساخت این واحدهای مسکونی تنها یکی از اقدامات تلافی‌جویانه اسرائیلی‌هاست. بلوکه کردن بیش از 100 میلیون دلار از درآمدهای مالیاتی فلسطینی‌ها نیز حرکت دیگری است که رژیم‌صهیونیستی انجام داده تا به ظن خود فلسطینی‌ها را تنبیه کند.

انتهای پیام/ق.ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول