اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی خواستار شد

حضور فعال حوزه قم و نجف در تحولات منطقه

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت ایران اسلامی در زمینه تامین منافع امت اسلامی و وحدت شیعه و سنی گفت: در صورت عدم حضور قوی حوزه قم و نجف این ظرفیت به کما می‌رود.

حضور فعال حوزه قم و نجف در تحولات منطقه

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، ‌حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی تشخص نایافتگی را از ویژگی‌های وضعیت فعلی تحولات منطقه دانست و گفت: بسیاری از سلول‌های بنیادی موجود در تحولات کنونی، به مرحله تشخص نرسیده و مولفه‌های مهمی از تحولات منطقه در وضعیت بالقوه قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است پاره‌ای از این سلول‌ها تشخص یافته باشند، ولی تشخص نایافته‌های این تحولات، کم نیستند.

وی اضافه کرد: این عناصر تشخص نایافته ممکن است با یک حرکت، وضعیت، موضع‌گیری یا سیاست کشوری از کشورهای منطقه جهت‌گیری داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: امروز دنیای عرب در حال از سرگذراندن تحولات برجسته و به شدت دارای خمیر مایه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است و قطعا آینده این کشورها به عنوان تبعات و بازتاب‌های تحولات در حال شکل‌گیری رقم خواهد خورد.

مبلغی بررسی این تحولات و شناخت ماهیت اصلی آنها، اتخاذ مواضع و سیاست‌های شفاف در قبال این تحولات، هماهنگ کردن سیاست خارجی به صورت منسجم و کامل بر اساس این مواضع و استراتژی‌ها را در شرایط کنونی بسیار ضروری دانست.

وی اظهار داشت: اگر ما حتی در قبال تحولات منطقه، تحلیل دقیق، استراتژی، راهبرد و راهکارهای درستی داشته باشیم ولی رفتارهای تعاملی بر اساس این رویکردها به شکل منسجم شکل نگیرد، هر یک از اینها به مثابه محروم شدن منطقه از ظرفیت‌های سازنده نهادهای نظام جمهوری اسلامی و از جمله حوزه‌های علمیه است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه ساختارهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دستخوش تحولات کنونی میان ملت‌ها خواهد شد گفت: نوع ارتباط ملت‌ها، مذاهب و اتباع مذاهب با یکدیگر، وحدت شیعه و سنی و ... از مقولات به شدت متاثر از وضعیت فعلی است.

مبلغی ادامه داد: درون تحولات در حال جریان در منطقه سلول‌های بسیار مهم و در عین حال تشخص نیافته‌ای وجود دارند که تازه حرکت به سمت تشخص را آغاز کرده‌اند و آنها شامل «نظم‌یابی روابط درونی میان کشورهای عربی – اسلامی»، «روابط بیرونی جهان اسلام با غرب و اروپا»، «نوع نگاه منطقه به شریعت اسلامی»، «ارتباط دادن قانونگذاری با شریعت» و ... است.

وی گفت: قبل از این که مدل و الگوهایی استقرار یابند باید یک روند ارتباطی بدون تنش و کاملا تعاملی را آغاز کرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه تحولات امروز دارای ابعاد اجتماعی، فرهنگی، تقنینی و سیاسی است گفت: ما باید با تمرکز بیشتر بر شناخت تحولات، کوشش فراوانی برای بودن و حضور داشتن در این تحولات و ارتباط برقرار کردن و تاثیرگذار بودن را پی بگیریم و تقریبا آنچه که منفی و به شدت مطرود خواهد بود دور بودن و ارتباط نداشتن است.

مبلغی با تاکید بر اینکه وضعیت کنونی تحولات منطقه، به صورت حداکثری باب فرصت‌ها را به روی جهان اسلام گشوده است اظهار کرد: ظرفیت ایران اسلامی در زمینه تامین منافع امت اسلامی و وحدت شیعه و سنی بسیار گسترده است، این ظرفیت در صورت عدم حضور قوی حوزه و عالمان شیعه در قم و نجف و عدم تعامل با جهان اسلام به کما می‌رود و غیرفعال می‌شود.

انتهای پیام/2258/ب/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول