به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد علیرضابیگی ظهر امروز در جلسه تبیین مدل تعالی سازمانی با محوریت استانداری آذربایجان شرقی، با بیان اینکه هر دستگاه برای خود محوریتی اتخاذ میکند که مبنای تحقق اهداف آن دستگاه قرار میگیرد، افزود: استانداری مردم را به عنوان محور فعالیتهای خود قرار داده و آحاد جامعه را در فعالیتها و تصمیمگیریهای خود شریک و سهیم میکند.
وی خاطرنشان کرد: استانداری یک دستگاه حاکمیتی و فراگیر است که علاوه بر مدیریت افراد زیرمجموعه خود، باید جامعه را نیز از جهت سیاسی و نوع زندگی مردم مدیریت کند لذا شاخصهای ویژهای برای دستیابی به اهداف آن تعریف شده است.
علیرضابیگی با بیان اینکه در تعیین این شاخصها نمیتوانیم اهداف سیاسی را از نظر دور بداریم، افزود: بهرهمندی عادلانه مردم از شاخصهای توسعه و برقراری عدالت اجتماعی باید در مدلهای سازمانی مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به گسترده بودن نقش حاکمیتی استانداری در گستره استان اظهار کرد: اعمال حاکمیت استانداری فراتر از زیرمجموعههای وزارت کشور یا قوه مجریه است و ادارات زیرمجموعه استانداری باید پاسخگوی نیازهای مردم در ابعاد گوناگون باشند.
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ یکسانی بر ساختار اجرایی کشور حاکم شود، گفت: جایگاه استانداری بسیار خطیر بوده و تحقق اهداف و وظایف آن نیازمند یکنواختی آموزشها از بالاترین سطوح تا سطوح پایینتر مدیریتی است.
وی تصریح کرد: مبنای فعالیت دستگاهها باید بر اساس سند راهبردی استان که مبتنی بر قابلیتها تنظیم شده قرار گیرد و اهداف این سند برای همه دستگاهها تبیین شود.
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر استفاده از تجارب موفق در دستگاههای اجرایی، افزود: این موضوع باید با طراحی سامانه پیشرفتهای که قابل مراجعه همگان و عرضه تجارب و قابلیتهای موفق آنان در این سامانه باشد مورد توجه قرار گیرد.
در این جلسه که با حضور معاونان و مدیران کل استانداری آذربایجان شرقی و چند تن از مدیران دستگاههای اجرایی استان برگزار شد، مدل تعالی سازمانی توسط کارشناس وزارت کشور تشریح و در ادامه نمونهای از دستورالعملهای آن برای آشنایی بیشتر مدیران اجرا شد.
مدل تعالی سازمانی یا EFQM یک چارچوب خودارزیابی و سنجش است که موجب حرکت و هدایت فعالیتهای سازمانها برای بهبود مستمر میشود. این مدل به عنوان یکی از رویکردها و ابزارهای مدیریتی، سازمانها را ارزیابی کرده و با اندازهگیری عملکرد آنها و ارائه تصویر واقعی از فعالیتهای سازمانی، تفاوتهای موجود را با وضعیت مطلوب شناسایی میکند و باعث اقدام سازمانها برای کاهش و از بین بردن این تفاوتها میشود تا به سطوح عالی سازمانی دست یابند.
مدل تعالی سازمانی ایران با اقتباس از مدل اروپایی آن از سال 1382 شروع شد و براساس ارزیابی سازمانها سه نوع تندیس و دو نوع گواهینامه اهتمام در نظر گرفته شده است که به بهترین سازمان در هر زمینه کاری مشروط به کسب حداقل امتیاز لازم ارئه میشود.
مفاهیم بنیادین تعالی سازمانی هشتگانه، پایههای اصلی برنامهریزی و استقرار سیستمها را تشکیل میدهند و برای شناخت وضعیت عملکردی سازمانها باید از معیارهایی بهره گرفت که ارتباط تنگاتنگی با این مفاهیم داشته باشند.
این مفاهیم بنیادین شامل نتیجه محوری، مشتری مداری، توسعه و تحول کارکنان و مشارکت آنها، مدیریت بر مبنای فرآیندها و واقعیتها، یادگیری، نوآوری و بهبود مستمر، راهبری و انسجام در اهداف، مسئولیت اجتماعی و عمومی و توسعه همکاری با شرکای تجاری است.
انتهای پیام/60002/ز/پ3003