اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

پایگاه خبری «میدل ایست» گزارش می‌دهد

منازعه دولت مرکزی بغداد و کردستان عراق و نقش آمریکا در آن

خبرگزاری فارس: هرچند عراقی‌ها آرزو می‌کنند بغداد و کرکوک درگیر نشوند اما به نظر می‌رسد این اتفاق نه بنا بر صلاحدید بغداد و کرکوک، بلکه بنابر تصمیم آمریکا رخ خواهد داد.

منازعه دولت مرکزی بغداد و کردستان عراق و نقش آمریکا در آن

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری میدل ایست نوشت: با وجود اینکه عراقی‌ها آرزو می‌کنند بغداد و کرکوک درگیر جنگ نشوند اما این اتفاق بنابر تصمیم آمریکا و در زمان مورد نظر آن، رخ خواهد داد.

بر اساس نقشه‌ای که آمریکا پیش از اشغال عراق در سال 2003 طراحی کرده بود، تقسیم عراق یکی از  مهم ترین اهداف مورد نظر واشنگتن بود به گونه‌ای که عراق یکپارچه دیگر به تاریخ بپیوندد.

تئوریسین‌های آمریکایی معتقدند که عراق در واقع مجموعه‌ای از طوایف مختلف و در راس آن شیعه و سنی است و هیچ گاه نتوانسته است به سرزمینی برای زندگی مشترک بین گروههای مختلف مردمی تبدیل شود.

هنگام تدوین قانون اساسی جدید عراق، دست اندرکاران آن تلاش کردند که از گروه‌ها و طوایف مختلف مردمی تحت عنوان هسته تمامیت مستقل سیاسی و از عرب‌های عراق نیز به عنوان بخشی از امت عرب یاد کنند.

اما اکنون برخی با بیان اینکه در قانون اساسی عراق از بسیاری مناطق تحت عنوان مناطق مورد کشمکش یاد می‌شود، سعی دارند طبل جنگ را به صدا در آورند.

در این میان روشن است که موضوع استقلال و جدایی کردستان عراق، از مدت‌ها قبل مطرح بود اما سران کرد عراق هرگز حاضر نیستند با ساده انگاری از منافع زیادی که از دولت مرکزی بدست آنان می رسد، بگذرند.

میدل ایست در توضیح این مطلب افزود: با وجود استقلال کامل کردستان عراق از دولت مرکزی، کردها  سالیانه 17 درصد بودجه عراق را به خود اختصاص داده اند و از دولت، وزارتخانه های مختلف، مجلس نمایندگان، دادگاه و ارتش مستقل برخوردار بوده و هیچ تبعه عراقی نمی تواند بدون داشتن مجوز از مسئولان کردستان عراق وارد مرزهای این منطقه شود به این ترتیب روشن است که کردها دولت مرکزی را تنها منبع درآمد برای خود می دانند که با تکیه بر آن می توانند یک دولت کرد مستقل را ایجاد کنند.

در این شرایط،  این سوال مطرح است که کردستان عراق در مقابل امتیازات فراوان از دولت مرکزی چه چیزی را به دولت بغداد اعطا می کند؟ در پاسخ باید گفت: هیچ.

هرچند در نقشه‌ها و کتاب‌های درسی و اسناد سازمان ملل و اتحادیه عرب، کردستان بخشی از عراق است اما در واقع از آن جدا است و عراق نیز نتوانسته است خود را به عنوان کشوری مستقل و یکپارچه معرفی کند.

میدل ایست تاکید کرد: جنگ با کرکوک دروغ نیست اما دست کم در شرایط کنونی بعید بوده و به نظر می رسد به آینده موکول شود و هنگامی آغاز می شود که کردها مطمئن شوند که می توانند از سهم خود در بودجه عراق چشم پوشی کنند. در این صورت به طور رسمی جدایی و استقلال خود را از عراق اعلام خواهند کرد و غرب نیز کاملا آماده است که بلافاصله پس از تصمیم کردها، دولت جدید آن را به رسمیت بشناسد و به این ترتیب نقشه تقسیم عراق از اندیشه آمریکا به واقعیت خواهد پیوست.

اما بدترین احتمالی که می توان در صورت وقوع جنگ بین بغداد و کرکوک در نظر گرفت این است که بغداد نیز به منطقه مورد کشمکش تبدیل شود.

هرچند سران کرد از بغداد دل خوشی ندارند اما میلیون ها نفر از مردم کرد از اهالی بغداد هستند و شاید عراقی بخاطر بغداد،  آرزو می کنند که جنگ با کرکوک به وقوع نپیوندد اما تصمیم آغاز این جنگ در اختیار آمریکا است.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول