اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پایان نخستین مرحله گشت تحقیقاتی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس

نخستین کشتی تحقیقات اقیانوس‌شناسی در بوشهر پهلو گرفت

خبرگزاری فارس: نخستین کشتی تحقیقات اقیانوس شناسی امروز در اسکله منطقه دوم نیروی دریایی ارتش در بوشهر پهلو گرفت و مورد استقبال فرماندهان این نیرو قرار گرفت.

نخستین کشتی تحقیقات اقیانوس‌شناسی در بوشهر پهلو گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی پیش از ظهر امروز در آیین استقبال از این گشت تحقیقاتی گفت: در این مرحله از گشت تحقیقاتی اقیانوس‎شناسی که 17 روز به طول انجامید، اعضای هیئت علمی و متخصصان موسسه ملی اقیانوس‎شناسی در چهار رشته مختلف دریایی شامل فیزیک دریا، شیمی دریا، زمین‎شناسی دریا و زیست‎شناسی دریا، اندازه‌گیری پارامترهای مختلف اقیانوس‌ شناسی و تحقیقات میدانی خود را انجام دادند که نمونه‎ها و داده‎های به دست آمده برای ارزیابی و تحلیل به آزمایشگاه‎های ایستگاه اقیانوس‎شناسی منتقل می‌شود.

وحید چگینی افزود: در این گشت تحقیقاتی که در مدت یک سال انجام خواهد شد، مطالعات اقیانوس‌شناسی در شش شاخه مختلف انجام و در برخی نقاط راهبردی دستگاه‌های ثابتی نصب و هر سه ماه یکبار اطلاعات اقیانوس‌شناسی از آن‎ها جمع‌آوری می‌شود.

وی افزود: پارامترهای قابل اندازه گیری در این گشت شامل اندازه‌گیری‌های ثابت از جمله ویژگی‌های سرعت و جهت جریان، پارامترهای موج و ویژگی‌های فیزیکی ستون آب، اندازه‌گیری پارامترهای دما، شوری، کدری، کلروفیل، اکسیژن محلول، نمونه‌برداری از رسوبات بستر، رسوبات زیر بستر، نمونه‌برداری آب در عمق‌های مختلف، نمونه‌برداری‌های زیستی شامل پلانکتون‌ها و کف‌زیان است و در پایان اجرای مدل‌های عددی فرآیند فیزیکی دریا و بررسی تغییرات فصلی دما انجام می‌شود.

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی افزود: اطلاعات کسب شده در خصوص اقیانوس، دریا و خشکی تهیه می‌شود که می‌تواند راهگشای بسیاری از برنامه‌های آینده باشد.

چگینی تصریح کرد: مرحله بعدی گشت تحقیقاتی به سمت شمال خلیج فارس است که پس از 12 روز دیگر آغاز خواهد شد.

وی یادآور شد: این گشت تحقیقاتی توسط کشتی هیدرو‌گرافی نای بند و با همکاری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی برگزار شد و این کشتی از سوی ارتش در اختیار موسسه ملی اقیانوس شناسی قرارگرفته است .

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی ارتش نیز اهمیت اقیانوس شناسی در اجرای بسیاری از طرح‌ها را مهم دانست و افزود: شناخت از بستر و محیط کار و محیط عملیاتی لازم و حیاتی است و شناخت در این‌باره مطمئنا راهگشای برنامه‌های عملیاتی و ماموریت‌های نیروی دریایی است.

امیر محمدرضا عباسیان اذعان داشت: بحث اقیانوس شناسی گام بزرگی در نیروی دریایی محسوب می‌شود بطوری که دریا و منابع آن منافع راهبردی است که وظیفه ما را چندین برابر می‌کند.

انتهای پیام/66006/ن/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول