اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عضویت فلسطین در سازمان‌ملل چه چیز را تغییر می‌دهد

خبرگزاری فارس: عضویت فلسطین به‌ عنوان عضو ناظر در سازمان‌ملل تغییری در قضیه فلسطینی ایجاد نخواهد کرد و این اقدام تنها با هدف سنگین کردن کفه ترازوی عباس در مقابل کفه حماس صورت گرفت که اخیرا به زیان تشکیلات سنگین شده بود.

عضویت فلسطین در سازمان‌ملل چه چیز را تغییر می‌دهد

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الجزیره، ناظران بر این باورند که ارتقای جایگاه فلسطین به عنوان عضو ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل در عمل تغییر چندانی در وضعیت قضیه فلسطینی به وجود نخواهد آورد.

این نکته‌ای است که خود فلسطینیان نیز بر آن تاکید دارند و معتقدند که تصویب عضویت فلسطین به عنوان عضو ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل بخشی از روند مذاکرات سازش است.

آنها می‌گویند که موافقت 138 عضو سازمان ملل در مقابل مخالفت 9 عضو و امتناع 41 عضو با عضویت فلسطین به عنوان عضو ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل برای دومین بار متوالی ظرف دو هفته بار دیگر قضیه فلسطینی را در راس قضایای مورد توجه در عرصه بین المللی قرار داد.

درباره عضو ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل کارشناسان تاکید می‌کنند که این نوع از عضویت به فلسطینیان جایگاهی همچون واتیکان در سازمان ملل خواهد بخشید.

به همین دلیل است که گفته می‌شود، نمی‌توان تغییر چندانی در روند قضیه فلسطینی احساس کرد و باید آن را بخشی از روند سازش برشمرد.

در این ارتباط «حنان عشراوی»، یکی از اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین گفت: با اینکه هم اکنون به عنوان یک کشور در سازمان ملل عضویت داریم ولی واقعیت امر این است که این موضوع تغییر خارق‌العاده‌ای در وضعیت فلسطینیان ایجاد نمی‌کند و این آغاز کار است.

ناظران تاکید می‌کنند: حمایت گسترده از عضویت فلسطین به عنوان عضو ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل از جمله حمایت کشورهای غربی در این‌باره بیانگر این امر است که غرب خواهان افزایش حمایت‌ها از «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و مطرح کردن بیش از پیش وی در عرصه بین المللی در مقابل «جنبش مقاومت اسلامی فلسطین – حماس» است که موفق شده در جهان عرب از حمایت‌های جدید و گسترده‌ای برخوردار شود.

اما در مقابل کسانی‌که از تلاش‌های بین المللی برای حل قضیه فلسطینی حمایت می‌کنند، اعتقاد دارند که این اقدام گزینه‌ها و فرصت‌های جدیدی را برای برقراری صلح در منطقه ایجاد خواهد کرد.

از سوی دیگر «رانی بروز»، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل طی سخنانی گفت که تصویب عضویت فلسطین به عنوان عضو ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل پیشرفتی در روند صلح ایجاد نخواهد کرد،‌ بلکه آن را به عقب خواهد راند و موجب از بین رفتن امکان مذاکرات سازش بین دو طرف است.

اما در سرزمین‌های اشغالی «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت که این عضویت «تغییری در وضعیت موجود ایجاد نخواهد کرد» و افزود: صلح فقط از طریق مذاکرات مستقیم بین دو طرف و بدون پیش شرط و نه از طریق قطعنامه‌ها یک جانبه در سازمان ملل محقق خواهد شد که نیازهای امنیتی اسرائیل را نادیده می‌گیرد.

دیگر مقامات صهیونیستی بر این باورند که کشورشان در برابر این اقدام فلسطینیان دست بسته عمل نخواهد کرد و اقدامات لازم را برای مقابله با آنچه که آن را نقض تعهدات بین المللی توسط فلسطینیان نامیده بودند، اتخاذ خواهند کرد.

در آمریکا اعضای کنگره این کشور در واکنش به این اقدام در عمل حمایت‌های مالی خود از فلسطینیان و سازمان ملل را متوقف کردند.

در مجلس سنا هم نمایندگان این مجلس خواستار برخی تجدید نظرها در سیاست‌های آمریکا شدند که از جمله آنها محروم کردن تشکیلات خودگردان فلسطین از هرگونه کمک مالی در صورت استفاده این تشکیلات از جایگاه خود در سازمان ملل جهت اعمال فشار بر اسرائیل و تحت پیگرد قرار دادن آن در دادگاه جنایی بین الملل شد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول